Робота з молоддю в УГКЦ

Прощі, відпусти, милостиня, піст, сімейне життя, питання етики та моралі... Усе, що стосується повсякденного життя кожного християнина

Модератори: Just_me, viter, Artur, ihor

Аватар користувача
samael
Адміністратор
Адміністратор
Повідомлень: 464
З нами з: 16 червня 2005, 14:35
Звідки: Львів, Україна
Контактна інформація:

Молодь Стрийської єпархії УГКЦ візьме участь...

Повідомлення samael » 02 серпня 2005, 13:16

Молодь Стрийської єпархії УГКЦ візьме участь у Світовому Дні молоді в Німеччині

З 9 по 21 серпня 2005 року б лизько сорока молодих людей від Стрийської єпархії поїдуть у Німеччину на Світовий День молоді. Благословляючи молодь єпархії на це паломництво, Владика Юліян Ґбур, Єпарх Стрийський УГКЦ, зазначив, що перебування в Німеччині має стати для молодих людей часом різноманітних зустрічей, знайомства з іншими молодими людьми для оживлення євангельського життя серед своїх однолітків в Україні.


http://www.ugcc.org.ua/ukr/news/article;2097/
γνῶθι σεαυτόν
www.it-sfera.com.ua

formator
новик
новик
Повідомлень: 25
З нами з: 19 вересня 2005, 18:30
Звідки: Льві, Україна

Душпастирська праця на парохіях...

Повідомлення formator » 19 вересня 2005, 18:53

Чому наші священики так мало приділяють уваги дітям і молоді поза катехизацією?

Я вважаю, що вони не мають ніякого вишколу у семінараї і де набирити досвіду, а коли стають священиками на першому місці стоять священичі обовязки, а до інших справ руки не доходять бо не знають з якого боку підійти.
Formator

robie
постійний дописувач
постійний дописувач
Повідомлень: 239
З нами з: 30 червня 2005, 21:19
Контактна інформація:

Повідомлення robie » 19 вересня 2005, 20:52

Вони не тільки дітьми та молоддю не займаються, а і соціальнім питанням приділяють занадто мало уваги. У нас культури відповідної немає, ну і формації відповідно. Я не знаю, наприклад, у чому полягає практика семінаристів, що вони роблять? Могли б, або з молоддю, або десь у якихось соц. проектах брати участь... А так, напевно, по парафіях, прислуговувати!!!
unicuique suum

Giosafat
гість
гість
Повідомлень: 1
З нами з: 20 вересня 2005, 11:33
Звідки: Lviv-Torino
Контактна інформація:

Повідомлення Giosafat » 20 вересня 2005, 12:10

Легко про це говорити, коли ще самі не спробували міссію священника... (тут я і за себе кажу) :wink:

Щодо наших семінаристів, то можу запевнити, що вони таки мають практику з молоддю (різні табори літом, соціальні проекти під час року), як також і поважну формацію... :arrow:

Та й священники не всюди приділяють "занадто" мало уваги молоді: подивіться львівські парафії Різдва Пресв. Богородиці, Володимира і Ольги, Вознесіння на Левандівці, як також капличка Вознесіння біля Автозаводу... :wink:

Думаю, що виховна праця з молоддю, соціальна допомога на парафіях - це не завдання виключно священника, але цілої парафії разом. :!: Йдеться про вміння мирян не лише судити власного пароха, але вміти також і долучитись до співпраці на парафії. Тоді не буде проблеми у тому, що
а до інших справ руки не доходять
бо не знають з якого боку підійти.


___________________________________
“Скажіть молоді, що я чекаю її в Раю...”
(св. Iван Боско)

verba
новик
новик
Повідомлень: 10
З нами з: 20 вересня 2005, 12:33
Звідки: Львів

Повідомлення verba » 20 вересня 2005, 14:11

Біда в тому, що Львів це радше виняток, ніж правило. Та й молоді священники після семінарії є мабуть навіть не в половині парафій. Навіть помічниками. Але тим, що робиться в районах, селах, здається не надто хтось цікавиться. А якраз там найбільше потрібна молоді духовна підтримка - при теперішньому моральному занепаді.

Я кожне літо проводжу в райцентрі Івано-Франківської області. Тут на таке надивишся, що яка там робота з молоддю, елементарні душпастирські обов'язки занедбані. Все керується лише питаннями прибутку - "карточки" на недільній Службі, Служба в прешу п'ятницю лише як наймана - люди збираються і платять священникові, паламареві, дякові за те, щоб ця Служба була відправлена. Як наслідок - в неділю напівпорожня церква (це у великому райцентрі, де одна парафія), молоді взагалі немає - хоругви в церкві тримають тітоньки пенсійного віку, а коли хтось з молодих появиться його тут же беруть в оборот - не так став, не туди подивився, не так вбрався - священик у це взагалі не втручається. Коли піднімалося питання помічника, відповідь була одна - містечко не може утримувати двох священиків ( а до війни утримувало священика, ксьондза і равина). В районі священики мають по два-три села, але жоден молодий священик без попередньої "домовленості" отрмати тут парафію не може. Коли питання піднімали в єпархії відповідь шокувала - це стара людина,ще інсульт чи інфаркт схопить -вам того треба на совісті? А на чиїй совісті ті люди, котрі пішли в секти, чи просто спилися?

І така картина у дуже багатьох селах і районах, де досі служать старші малосвіччені люди, виховані ще в православних семінаріях. Звісно, не можна сказати такому священикові - Ти своє відслужив, забирайся на пенсію. Але біля таких священиків повинні бути молоді помічники, котрі би займалися роботою з молоддю, просвітою. Принаймні, у деканальних церквах.

І, повірте, справа не втому, що парафія воліє судити пароха, ніж допомогти йому. Посто часто буває так, що всі зусилля парафіян просто розбиваються об відверте небажання підтримки, а то й ворожість пароха, котрому і так добре на теплому насидженому місці. А надто активних тут же звинувачують у марнославстві, бажанні наживи чи ще якигось гріхах, відбиваючи тим самим усім іншим будь-яку охоту до ініціативи.

formator
новик
новик
Повідомлень: 25
З нами з: 19 вересня 2005, 18:30
Звідки: Льві, Україна

Повідомлення formator » 21 вересня 2005, 00:00

:lol:
З власного досвіду можу сказати, що душпасторська праця залежить від вміння працювати самого священика і його бажання працювати, діяти для блага парохії і вірних.
Ніхто не може дати того, що має :!:
Але якщо священик є злучкний із Христом то його найзвичніша зустріч із вірним приносить великі плоди праці: є такі священики, які зустрічають своїх парохіян при вході до церкви перед недільним Богослуженням або зупиняються після, щоб налагодити, продовжити християнські стосунки на збудову громади.
Найефективніша праця спостерігається, коли священики частовідвідують, цікавляться справами, життям вірних.

Парох сам не йде у Рай або в пекло, але із громадою вірних, яких йому довірив сам Бог :oops: :oops:
Formator

kolp

Повідомлення kolp » 24 вересня 2005, 20:42

verba писав:«...така картина у дуже багатьох селах і районах, де досі служать старші малоосвічені люди, виховані ще в православних семінаріях. Звісно, не можна сказати такому священикові - Ти своє відслужив, забирайся на пенсію. Але біля таких священиків повинні бути молоді помічники, котрі би займалися роботою з молоддю, просвітою... часто буває так, що всі зусилля парафіян просто розбиваються об відверте небажання підтримки, а то й ворожість пароха, котрому і так добре на теплому насидженому місці. А надто активних тут же звинувачують у марнославстві, бажанні наживи чи ще якихось гріхах, відбиваючи тим самим усім іншим будь-яку охоту до ініціативи. »


Як Ви думаєте, коли такому парохові дадуть молодого (а маже і не молодого, але дійсно совісного всященика) помічника , чи він захоче дозволити працювати цьому священикові?
Я знаю як в одній парафії у Львові „православний батюшка” затероризував священиків-помічників за будь які розумні ініціативи щодо покращення праці із людьми і молоддю зокрема, бо боїться, що їх праця підірве його авторитет в очах парафіян.
Вважаю, що такому парохові не можна давати помічників, бо він їх зіпсує. Варто молодим довіряти парафії, а не чекати, що вони якось собі дадуть раду біля старих священиків.
Переважна більшість великих парафій в УГКЦ займають „православні батюшки”, які „вчасно” перейшли, дуже часто з меркальтивних причин, їм немає ніякого бажання хоча б щось змінювати в парафії, бо буває, що деколи для молоді (прощі, літніх таборів і ін...) треба виділити з церковної каси якусь гривню. А навіщо якісь „зайві витрати”, коли може ця гривня піти в кишеню?

verba
новик
новик
Повідомлень: 10
З нами з: 20 вересня 2005, 12:33
Звідки: Львів

Повідомлення verba » 25 вересня 2005, 10:18

В такому разі, їх таки треба відправляти на пенсію. А не боятися "взяти на совість інфаркт у старого чоловіка".

Щодо тероризування цілком згідна. В описаному мною випадку терору підпадають не помічники, а весь деканат, не маленький, до речі... А за найменших скарг організовуються чолобитні з вірних людей до єпархії, відверте обріхування людей, навіть священиків з деканату, особливо, молодих...

Не можна робити заручниками таких парохів цілі парафії, на мою думку. Тим більше, що священиків зараз не так вже й бракує. Чи я помиляюся? :?:

oihor
гість
гість
Повідомлень: 6
З нами з: 19 вересня 2005, 21:10

Повідомлення oihor » 28 вересня 2005, 20:33

Священиків таки бракує. Та чи багато молодих отців готові служити не у Львові, а у далекому селі на Старосамбіщині? З дітьми та молоддю в селі праці також багато. треба лишень хотіти.

verba
новик
новик
Повідомлень: 10
З нами з: 20 вересня 2005, 12:33
Звідки: Львів

Повідомлення verba » 30 вересня 2005, 12:54

oihor писав: Та чи багато молодих отців готові служити не у Львові, а у далекому селі на Старосамбіщині?


Мабуть, у мене надто ідеалістичне бачення цього питаня, але я завжди вважала, що стаючи священиком, молода людина повинна бути готова як у війську - їхати, куди пошлють, де є потреба. Якби це було правилом і майбутні священики були цього свідомі, мабуть, би суттєво зменшилась проблема священства не за покликанням а з користі. І не довелося би відмовляти у прийомі в семінарію одруженим - якщо він готовий з сім'єю їхати у далеке село, то це навряд чи корисливі міркування. І не було б проблеми торгівлі парафіями в деканатах.

Czernecj
гість
гість
Повідомлень: 5
З нами з: 19 вересня 2005, 20:52

Повідомлення Czernecj » 01 жовтня 2005, 16:42

На жаль тепер часто можна почути пр різні занедбання та прогріхи священиків і думаю що немала частина з того що ми чуємо є правдою. Що ж нам робити як християнам, як членам конкретної парафіяльної громади? Думаю починати потрібно з молитви. Зі свого простого особистого зітхання до Господа. Це зітхання повинно пронизити нас і тоді його прийме Господь. Чуєте!? Скажім Господу те саме, що кажем тут на форумі. Чуєш Боже. Ми Тобі віддаєм в опіку усіх священиків, особливо тих, хто занедбує свої обовязки і тих хто у різний спосіб грішить. Скріпи їх Боже своєю благодаттю, тримай у просвіченні їх розум. Дай Боже щоб кожен священик був ревним та охочим до кожної праці на парафії. Господи, ми дуже тебе просимо і жертвуємо за це хоча б цей час переведений на цьому форумі. Амінь.
З молитвою чернець.

robie
постійний дописувач
постійний дописувач
Повідомлень: 239
З нами з: 30 червня 2005, 21:19
Контактна інформація:

Повідомлення robie » 01 жовтня 2005, 18:19

Czernecj писав:На жаль тепер часто можна почути пр різні занедбання та прогріхи священиків і думаю що немала частина з того що ми чуємо є правдою. Що ж нам робити як християнам, як членам конкретної парафіяльної громади? Думаю починати потрібно з молитви. Зі свого простого особистого зітхання до Господа. Це зітхання повинно пронизити нас і тоді його прийме Господь. Чуєте!? Скажім Господу те саме, що кажем тут на форумі. Чуєш Боже. Ми Тобі віддаєм в опіку усіх священиків, особливо тих, хто занедбує свої обовязки і тих хто у різний спосіб грішить. Скріпи їх Боже своєю благодаттю, тримай у просвіченні їх розум. Дай Боже щоб кожен священик був ревним та охочим до кожної праці на парафії. Господи, ми дуже тебе просимо і жертвуємо за це хоча б цей час переведений на цьому форумі. Амінь.


Приєднуюсь. Амінь.
unicuique suum

Неофіт

Повідомлення Неофіт » 06 жовтня 2005, 16:40

Чув що за довоєнних часів, слуга Божий Андрей Шептицький, не повідомляючи про час своїх відвідин, приїжджав до пароха і дуже часто заставав невідрадну картину, з якої робив відповідні висновки.
У теперішніх часах єпископ приїжджає парадово на празник і бачить парохію так, як йому її показує парох. Я не бачив, щоби наші єпископи зібрали звичайних сотрудників парохії і поцікавився їх життям, чи тим більше звичайних парафіян. Незнання ситуації породжує відчуження священиків і вірних від свого владики. Владика живе своїм, парох своїм, а сотрудники і вірні своїм життям, дуже часто не знаючи один одного. Владика приїждає на празник, говорить гарну проповідь, всі співають „многая літа”, парох гарно дякує всім, і тішиться що проблеми парохії не виходять на яв. Основні питання, які всіх турбують, це питання грошей (катедратик, ілюминатик, збірка на семінарію, на патріарший собор і ін...), все інше - другорядне. До тих пір поки не почнеться справжній, не формальний діалог між єпископом, парохом, сотрудниками і вірними, не буде розуміння проблем. А буде розуміння проблем парохій, тільки тоді можна буде ставити питання як їх вирішувати.

Гість

Повідомлення Гість » 06 жовтня 2005, 18:10

Дорогі миряни!
Хоч проблем зі священниками явно вистарчає, не забуваймо за них молитися!
Спробуйте. :D

Неофіт

Повідомлення Неофіт » 06 жовтня 2005, 21:45

Підтримую обов’язкову молитву за священиків, хоча б одне „Богородице Діво...” в день.

Гість

Повідомлення Гість » 07 жовтня 2005, 11:49

Переважна більшість великих парафій в УГКЦ займають „православні батюшки”, які „вчасно” перейшли, дуже часто з меркальтивних причин, їм немає ніякого бажання хоча б щось змінювати в парафії, бо буває, що деколи для молоді (прощі, літніх таборів і ін...) треба виділити з церковної каси якусь гривню. А навіщо якісь „зайві витрати”, коли може ця гривня піти в кишеню?


Цілком згідний з таким твердженням!

Владиці потрібно пильніше слідкувати за такими парохами, а не слухати як в них на парафії все прекрасно.

dyyakon
гість
гість
Повідомлень: 7
З нами з: 24 лютого 2006, 11:57
Звідки: LVIV

Повідомлення dyyakon » 01 березня 2006, 16:45

завдання священника є справді дуже важке і єдине що може тішити те що в люди хочуть бачити священника добрим. Маю на увазі існує здорова критика. Бо коли вірні говорять: "А, це не проблема, що наш батюшка трошки собі випив і т.д." Це вже свідчить про те, що разом із священником опускається парохія.
На мою думку не можна дивитися очима міста на село. Дуже часто трапляється, що рідні приїждають при святі на село до бабці і йдуть до церкви. І тоді починається, а ось Ваш священник...а у нас у місті все наагато краще і т.д. Згідний, що потрібно стреміти до доброго,але кожному своє. У селі відправляється Літургія 1 раз в тиждень - дуже добре, але при можливості прагнути більшого.
Погоджуюсь із учасниками дискусії, що потріні певні зміни. Але для змін потрібен дієвий механізм і час. Щоб виховати доброго священника порібно багато часу. Скільки часу порібно, щоб виховати парохію і все налагодити у ній? Церква вийшла із підпілля тільки 16 років тому. Із чим вона вийшла і кого вона прийняла в своє лоно(священників і мирян). "Православні батюшки", які у семінарії учили одне - поза храмом немає жодної роботи(але їх не можна винуватити це наука православної семінарії у СРСР). Вірні, які хрестились, бо усі так роблять(звичайно інколи це не було нормою). Тепер щоб усе це налагодити і виправити потрібен час, молитва і Боже благословення. Не критикуймо так. Віддаймо все у руки Божі. ВІн усе зробить. Бо в наши очах все виглядає у руїні.
DYYAKON

pimeja
гість
гість
Повідомлень: 4
З нами з: 29 травня 2006, 18:38

Повідомлення pimeja » 29 травня 2006, 18:51

[deleted]
Востаннє редагувалось 13 січня 2008, 01:09 користувачем pimeja, всього редагувалось 1 раз.

pimeja
гість
гість
Повідомлень: 4
З нами з: 29 травня 2006, 18:38

Повідомлення pimeja » 29 травня 2006, 19:30

1. В нашій парафії змінилося два священники, обидва позитивні люди. Були різні ініціативи суто для молодих людей та дітей, але найголовніше, що хоч зараз можу викласти деякі їх слова та вчинки! якими намагаюся керуватися.

2. Як на мене, священник не монах і від земного життя не відрікався, а часті згадування, що в на церкву треба давати гроші, то просто жадність. До речі особливо шкода священника, в якого четверо малих дітей і всі бідні парафіяни.

felonu
дописувач
дописувач
Повідомлень: 138
З нами з: 27 липня 2006, 19:18
Звідки: м.Тернопіль

Повідомлення felonu » 13 серпня 2006, 10:26

Коли в 1990-1995 роках ці,як ви кажете православні батюшки не перейшли під владу Риму,бачили би в розквіт УГКЦ?,так вони вже літні люди і можливо не можуть виконувати свої функції так заповзято,як 27-річний молодий отець,але ми любими і шануємо і слухаємо своїх рідних,чи батьків не тільки до часу поки їм виповнеться 60 років.Хочете роботи з молоддю ,то нехай один чи другий візьме на себе цей "хрест "і тягне "його",а отців які своїм вчинком підняли УГКЦ з руїни- чіпати ЗАСЬ!
РОМАН НАКОНЕЧНИЙ

felonu
дописувач
дописувач
Повідомлень: 138
З нами з: 27 липня 2006, 19:18
Звідки: м.Тернопіль

Повідомлення felonu » 13 серпня 2006, 10:41

ПАНЕ диякон,не можу знати чи ви в сані ,чи ні ,але з дечим я не згідний.Ви критикуєте духовну освіту часу СРСР, так знайте історія цих БОГОСЛОВСЬКИХ закладів має давню історію і сягає віків.Толкова БІБЛІЯ професора Петербуржської духовної академії користується великим авторитетом в усіх Римських "школах" ,а про о. Олександра Меня і говорити годі . Велике прохання не говоріть про те чого ви не знаєте,і свідком чого не були.
РОМАН НАКОНЕЧНИЙ

SERCE
гість
гість
Повідомлень: 9
З нами з: 11 жовтня 2006, 22:01
Звідки: Львів

Cобор-2007 Молодь третього тисячоліття???? що їй треба????

Повідомлення SERCE » 11 жовтня 2006, 22:16

Привіт усім!
Хочу поговорити з вами як у нас якось все занедбано з молоддю, і чого це так?
Ніби Собор має бути Патріарший на тему молоді і єпархіальні відбуваються.... а що з цього, хтось мені може пояснити??? щось для посередньої молоді змінюється????
:?: Чому навіть окремого сайту чи сторінки принаймі не зробили, щоб молодь могла поговорити і висловитись Церкві про те, що її болить чи дати пропозиції????
:cry: Чи насправді хтось переймається усім цим чи це проста чергова формальність????
СЕРЦЕ

Аватар користувача
samael
Адміністратор
Адміністратор
Повідомлень: 464
З нами з: 16 червня 2005, 14:35
Звідки: Львів, Україна
Контактна інформація:

Повідомлення samael » 13 жовтня 2006, 10:49

Щодо сайту - не знаю, а ось проблеми обговорити, та й просто побазікати можна на цьому форумі!! :wink:

Чому не користуєтеся можливістю?? :?
γνῶθι σεαυτόν
www.it-sfera.com.ua

SERCE
гість
гість
Повідомлень: 9
З нами з: 11 жовтня 2006, 22:01
Звідки: Львів

Повідомлення SERCE » 13 жовтня 2006, 11:01

та я би радо хотіла обговорити проблеми молоді і в середині Церкви і поза, але бачу, що більше людей цікавить аморальність Церкви і священиків. Я більше люблю бачучи проблешу, шукати шляхів її вирішення. Ось бачу Собор, як конкретну гарячу можливість обговорення проблем, представленя, що молодь в третьому тисячолітті вже не та, що була в другому. Просто, якби був окремий сайт і шоб легше можна бачити це обговорення, а не аж заходячи через 3 підсторінки а ше, якби хтось це пропагував між молоддю, то поготьтесь, Церква би почула більше молоді, як вона почує її лише за 2 дні Собору, хіба ні????
СЕРЦЕ

Аватар користувача
demetris
старець
старець
Повідомлень: 417
З нами з: 29 січня 2006, 16:52
Звідки: м. Львів
Контактна інформація:

Повідомлення demetris » 26 жовтня 2006, 10:59

Все правильно, але погоджусь - що можливість є , треба її використовувати.

Щодо посилань на сайти то їх можна знайти на: http://www.cml.ucu.edu.ua/ukr/resources/links/
там є кілька про молодь... окремого одного нема, це правда. Ну... то давайте створимо. :wink:

Деталі в розділі пропозиції. :!:
З повагою, Дмитро.

Аватар користувача
demetris
старець
старець
Повідомлень: 417
З нами з: 29 січня 2006, 16:52
Звідки: м. Львів
Контактна інформація:

Окрема сторінка для МОЛОДІ!

Повідомлення demetris » 26 жовтня 2006, 11:11

Тут лунали закиди, що немає нічого для молоді, ні сайту, ні чату, ні, навіть, гілки у форумі.
Пропоную створити не гілку, а розділ для молоді. Там можемо і поговорити!!!
див: http://www.forum.ugcc.org.ua/viewtopic.php?t=705
З повагою, Дмитро.

диякон Петро
дописувач
дописувач
Повідомлень: 59
З нами з: 02 листопада 2005, 04:20
Звідки: м. Люблін, Польща
Контактна інформація:

Доповідь на ЗАВТРАШНІЙ з'їзд молоді, публікується СЬОГОДНІ

Повідомлення диякон Петро » 10 листопада 2006, 23:40

З'їзд ("конференційна частина") починається завтра (11 листопада 2006) о 10.00 в Перемишлі (Баштова 13), доповідь публікується вже!

____________________________________________________________


диякон д-р Петро СИВИЦЬКИЙ



УГКЦ в Польщі й асиміляція: пошук душпастирських розв’язок (доповідь на з’їзд молоді Перемисько-Варшавської Архиєпархії – Перемишль, 11 листопада 2006)


Асиміляція – поняття, що походить від латинського прикметника similis, -is (подібний, схожий) – має в сучасному мовленні два подібних значення: 1) ставати подібним, уподібнюватися; 2) присвоювати собі щось, споживати, перетворювати на своє. Отже можна її розуміти в двох аспектах: ми стаємо щораз-то більше схожими на інших (більшість) – і водночас ті інші (більшість) асимілюють, тобто поглинають чи “споживають” нас.
В контексті ситуації УГКЦ в Польщі дуже часто маємо до діла із безпідставним змішанням чи ототожненням двох видів асиміляції.
Перший стосується Церкви як такої і має дві постаті: 1) проникання чужих, зокрема латинських, елементів у наш обряд – тобто в наше богослужбове життя, духовність, церковний устрій і “стиль” богословствування; 2) фактичний відхід вірних від УГКЦ, зокрема до Церкви Римо-Католицької.
Другий вид асиміляції стосується української національної громади і також можна в ньому знайти дві площини: 1) мовно-культурну, 2) власне національну, тобто відхід від української національної свідомости.
Якою мала б бути позиція Церкви супроти обох вищеназваних видів асиміляції? Щоб відповісти на це питання, слід спершу визначити, які є основні параметри тотожности УГКЦ. Тут стає нам у пригоді Синод Єпископів нашої Церкви, який на останньому своєму засіданні у вересні ц.р. у Києві прийняв як першу точку своїх рішень таке:
“1. Визначити як основу нашої ідентичності те, що ми є:
1) Церквою свого права;
2) вповні об'єднаними з наступником святого Петра – Єпископом Риму;
3) носіями східнохристиянського благочестя візантійської традиції з часу Володимирового хрещення;
4) зважаючи на нашу історію, наше географічне положення і наш релігійно-церковний досвід, покликані сприяти повному взаєморозумінню двох християнських традицій – візантійської і латинської”.
Суттєвими прикметами нашої Церкви є отже: 1) її статус як Церкви свого права, автономної церковної спільноти; 2) єдність із Папою Римським; 3) візантійська обрядова (в широкому сенсі) традиція в київському її варіянті, 4) особливе іренічно-екуменічне покликання. Не входить туди натомість питання національної приналежности вірних.
Треба отже, визнати, що асиміляція церковна є для УГКЦ абсолютним злом і нічим іншим – адже Церква без вірних не може існувати, а у випадку асиміляції обрядової щоправда існувати може, але існування її як устроєво відрубної одиниці втрачає сенс. Що ж до асиміляції національної, то вона з церковної точки зору є перш за все викликом для Церкви, поштовхом до шукання нових розв’язок і підходів. Тягар боротьби з нею має лягти на плечі української громади, а не Церкви – хоча Церква, чи радше духовенство, може і повинно в міру можливостей і потреб помагати своїм вірним у збереженні й плеканні їхньої мовно-національної ідентичности. Але це тільки додаткова, а не головна функція Церкви – тому вона може лише помагати, а не замінити батьків, школу й світські організації, а тим паче не може під релігійним прикриттям нав’язувати вірним будь-яких світських поглядів і цінностей.
Першим, отже, нашим завданням є впорядкувати поняття. Що Церква є Церквою, а національна громада – національною громадою. Що одна й друга мають свої власні, специфічні інтереси. Що не лише не кожен українець мусить бути греко-католиком (це розуміємо добре, бо є українці православного та ще інших віросповідань), але й не кожен греко-католик мусить бути українцем. Зрештою історична з’єдинена (уніятська) Київська митрополія, з якої виростають корені УГКЦ, була Церквою двох головних етносів (білоруського і українського), а крім цього мала ще й вірних іншого походження. Тому визначення “греко-католик це обов’язково українець” не лише суперечить біблійному вченню, що в Христі “нема юдея ані грека” (Гл 3, 27-28), але й явно антиісторичне. До того ж – смертельно небезпечне для Церкви, бо відштовхує від неї цілі категорії реальних і потенційних вірних і таким чином значно прискорює темпи церковної асиміляції. Основна ознака вірного УГКЦ серед інших католиків – не національність, а візантійсько-київський обряд чи пак благочестя.
У цій ділянці, здається, ініціятиви слід би чекати від наших Ієрархів. Так, як Слуга Божий Митрополит Андрей Шептицький у 1904 році видав славне послання до греко-католиків поляків [1] , де подав головні засади, на яких мала би базуватися “національна політика” Церкви [2] – так і тепер, думаю, настав час актуалізувати вчення Митрополита (яке, зрештою, базується на загальнохристиянських принципах), повчити вірних про ставлення Церкви до національних питань як у загальному плані, так і у відношенні до вірних різних національностей – українців, поляків і інших. Звичайно, треба це робити дуже второпно, бо погляд, що українська національність є головною (а для декого – єдиною) основою тотожности греко-католиків, досить розповсюджений серед вірних. Тому невміле і невторопне спростування цього погляду могло б викликати заколот. З другого ж однак боку, таке спростування потрібне, як з погляду чистоти віри, так і з погляду прагматичного інтересу УГКЦ в Польщі.
Друге, чого б можна чекати від нашого церковного проводу, це правда про демографічно-статистичний стан нашої Церкви. Скільки у нас реальних вірних (тобто людей, на яких можемо хоч якоюсь мірою розраховувати), і як щороку міняється їхнє число? Скільки Хрещень і скільки похоронів у даному році? Скільки шлюбів, де обидва подруги греко-католики, а скільки таких, де УГКЦ представлена лише одною стороною? Скільки з таких змішаних пар вінчаються в наших церквах, а скільки деінде? І що з ними відтак діється, скільки з них дітей хрестять у нашій Церкві та утримують з нею контакт?
Досі знаємо лише окремі уламки образу. Під час Собору 2002 року опубліковано інформацію, що реальних греко-католиків не 85 тис., як подавалося в Annuario Pontificio, а 30-35 тис. Щодо Вроцлавсько-Ґданської єпархії, то тут Владика Володимир у посланні з 29 квітня 2004 року подав число вірних 8 тис. 687 осіб (“офіційне” число в Annuario Pontificio декілька років подавалося як 53 тис.!). У випадку нашої, митрополичої єпархії, певні підрахунки можна зробити на основі соборної доповіді канцлера Митрополичої курії в Перемишлі о. прот. Богдана Степана, опублікованої в Календарі “Благовіста” за 2003 рік (с. 100). Подає він там число вірних на одного священика в окремих деканатах. Множення цих чисел на число священиків у кожному деканаті (враховуючи ченців та пенсіонерів) дає станом на 2002 рік загальну цифру 22 тис. 470 осіб [3] , тоді як в Annuario Pontificio подано 32 тисячі. Число реальних вірних УГКЦ в Польщі досягає, отже, не більше 31 тисячі осіб – і то за станом з-перед кількох років, перед входом Польщі до Євросоюзу і масовими виїздами на Захід за працею. Ці ж виїзди та загальна демографічна криза в Польщі доповнюють цю доволі невеселу картину.
Це, однак, не повна картина, а лише уламки. Вважаю, що вірні повинні знати повну церковну статистику і щорічні зміни демографічного становища, щоби якслід усвідомлювали реальну ситуацію Церкви.
Третє, це вже ділянка спільного організаційного зусилля нашої Церкви. Якщо наш обряд – тобто літургійна, духовна, канонічна та богословська спадщина – є основою нашої тотожности, і таке переконання слід постійно збуджувати у вірних, то треба й дбати про рівень практикування цього обряду й ознайомлення вірних з ним. Дбати, щоби наша релігійна культура, зокрема літургійне життя, поєднувала оригінальність (відмінність від панівних у Польщі стандартів латинського обряду), закорінену у вірності власній традиції, із високим рівнем. Чимало для цього зробили різні парафії нашої Церкви, великими зусиллями будуючи власні храми. Неоціненне значення має теж рівень літургійного співу. Тому слід радіти, що якраз тепер, після років дискусій і невдалих спроб, мають відкритися курси для дяків (псаломщиків). При цій нагоді заохочую присутніх поцікавитися цими курсами і по змозі взяти в них участь. Тут не вистачить добра воля Курії та жертвенність кафедрального диригента п. Ярослава Вуйціка – потрібно, щоби на курсах були й самі курсанти! В рамках формування обрядової свідомости у вірних слід краще подбати за імпорт відповідної літератури та інших матеріялів (мультимедія), щоби вірні вміли і римо-католикам, і православним, і єговістам, і атеїстам пояснювати нашу специфіку, викорінювати в них неправдиві стереотипи та захищати нашу Церкву від несправедливих закидів. А перш за все щоби самі свідомо брали участь в її житті. Тут потрібні матеріяли як українською, так і польською мовою – постає питання використання (в якому обсязі?) матеріялів, що їх видають інші, зокрема православні. Варто подумати й про наші власні інформативні видання польською, хоча б у вигляді перекладів з вартісних книжок, що виходять в Україні. Треба й подбати за розмір і якість нашої присутности в інтернеті – теперішня бідність у цьому аспекті є промовистим свідченням невеликої участи молоді в церковному житті, низького рівня зацікавлености власне церковними справами.
Четверте: вся діяльність нашої Церкви спирається на фікції, нібито всі присутні в церкві – чистокровні, на 100 відсотків україномовні українці з однозначно українською національною самосвідомістю. Вся діяльність УГКЦ в Польщі розрахована начебто виключно на таких осіб, залишаючи поза увагою: а) вірних, які втратили знання української мови, б) тих, хто вже не вважає себе українцем, в) змішані подружні пари та їхнє потомство, г) потомків східніх християн, у свій час златинізованих і сполонізованих, які б евентуально хотіли повернутися до греко-католицизму без національної трансформації, ґ) греко-католиків неукраїнців з інших католицьких Церков візантійської традиції, д) чистісінських поляків-латинників, яких тягне до східнього обряду, духовности і т.п.? Що робимо на інституційному, понадпарафіяльному рівні, щоби такі категорії вірних від нас не відходили або приходили до нас?
Тут можна би говорити багато напр. на тему чому римо-католики, які зацікавлені східнім християнством, попадають у більшості до православних, а не до нас, чому реколекції на тему ікон організовують отці єзуїти, а не представники нашої Церкви тощо. Зупинюся на іншому – а саме на вірних, які, незалежно від свідомости, затратили українську мову, зокрема не знають уже кирилиці, а таких, особливо серед наймолодших, немало. Чи наша Церква зробила якесь зусилля, щоби помогти таким вірним брати свідому й активну участь в її житті? Можна тут, звичайно, назвати останнє українсько-польське василіянське видання Божественної Літургії зі змінними частинами і коментарем (Варшава 2004) – яке дійсно може помогти польськомовній людині розуміти тексти, хоч основну символіку тощо. Але ця книжка вже такій людині не поможе активно включитися в Літургію, бо (лишаючи вже на боці, що вжитий у ній переклад 1988/97 року мало де використовується народом) український текст писаний кирилицею. Назріває отже потреба видання молитовників, де був би паралельно український текст фонетично транскрибований латинкою з польським перекладом поруч.
Це ніяка новина в нашій Церкві. Візьмімо хоча б для прикладу о. Івана Негребецького (1853-1927), уродженця Перемишля, довголітнього пароха Успенської церкви в Заліссі під Ряшевом. “Що ся парохія на заході удержалась (...) се головна і непомірна заслуга покійного о. Івана Негребецького. Його старенький попередник о. Ганасевич (...) утримав її серед чужого заливу, та о. І.Н., його наслідник, оживив її наново і закріпив. (...) Першою його задачею було: привязати парохіян до своєї церкви і обряду і побудувати нову, гарну, муровану церкву.
За окремим дозволом пок. Еп. Н. (! - П.С.) Ступницького видав для своїх парохіян латинськими черенками молитовник з цілою службою Божою, вечірнею і другими церковними обрядами – побіч польський переклад з відповідними потрібними поясненнями. Се зблизило і привязало парохіян до своєї церкви, бо зрозуміли богослуження і пізнали його красу. (...) Мило було слухати, як в церковнім богослуженню брали всі вірні діяльну участь, і наш прегарний церковний спів гомонів далеко на заході, і при процесіях пр. у Зелені свята неслась наша побожна пісня “Пречистая Діво Мати руського краю!...” (...) Між парохом і парохіянами були щирі і дружні взаємини, Покійник зумів збудити у них народнього духа; хоч говорили по-польськи, то почували себе Русинами, інтересувалися нашими народніми справами і спішили радо з датками на народні ціли. [4]”
Інший, вже з ХХ ст., визначний наш душпастир (і заразом великий український патріот), бл. свщмч. Омелян Ковч у брошурі Чому наші від нас утікають?, присвяченій якраз проблемі відходу вірних від Греко-Католицької Церкви, зауважив: “Прикро, але, щож, коли правда, й це треба сказати, що діти які покінчили народню школу, в дійсності уміють читати лише латинську азбуку. (...) Чи не булоби добре мати видання українських молитвеників латинськими буквами? – Це вже навіть раз таке роблено. [5] ”
Такого роду молитовники потрібні зокрема тому, що українська є зараз єдиною (крім залишків церковнослов’янської де-не-де) літургійною мовою УГКЦ в Польщі, і в майбутньому довго ще (а може назавжди) залишиться головною. Це однак не звільняє нас від обов’язку думати про виготовлення польських перекладів літургійних текстів, бо вже бувають випадки, в яких з душпастирських міркувань польська мова більше підходить, напр. требні відправи (Хрещення, Вінчання, похорон) для деяких змішаних сімей, Богослуження для поляків (зокрема в більших містах) тощо. А позаяк виготовлення перекладів здатних до літургійного вжитку – справа не з простих, особливо для нашої організаційно і кадрово слабкої Церкви, думати слід почати вже тепер, бо результатів діждемося не зразу.
По-п’яте: діяльність нашої Церкви повинна вестися більш цілеспрямовано, продумано й організовано. Повинна включати момент стратегічної візії, укладення на її основі планів дій та здійснення цих планів. За реалізацією планів мав би бути контроль і санкція за невиконання. Рівночасно всі вірні – духовенство, чернецтво й мирянство – повинні мати почуття реальної співучаст и у вирішуванні справ Церкви і співвідповідальности за її долю. З цього випливає, що всякі парафіяльні та єпархіяльні душпастирські ради за участю, зокрема, мирян, повинні бути реальними форумами обміну думками, спільного шукання розв’язок і так далі, а не формальною фасадою без змісту і значення.
Окремо слід згадати питання кадрової політики (human resources). Оті “людські ресурси” дуже в нас бідненькі, і тому не можемо собі дозволити марнувати їх. Зокрема слід мудро використати поміч людей, яким ще щось хочеться безкорисливо для своєї Церкви зробити.
Шостий постулат стосується знову ж таки нашого менталітету й підходу до дійсности. Як воно парадоксально не звучить, але якщо наша Церква в Польщі має зберегтися, мусимо перестати думати про її долю й майбутнє категоріями “зберігання”. Мусимо віднайти в собі місійного духа, повірити, що слова Христові “Ідіть по всьому світу та проповідуйте Євангелію всякому творінню” (Мк 16, 15) скеровані також до нас тут і тепер, як і інші - “Бадьоріться! Я бо подолав світ!” (Ів 16, 33). Отже з живою вірою в серцях, без комплексів щодо нашої ідентичности, мусимо із пасивно-захисного становища перейти в активний “наступ”.


____________________________________________________________

ПРИМІТКИ:


1) Оригінал: List pasterski Andrzeja Szeptyckiego Metropolity Halickiego, Arcybiskupa Lwowskiego, Biskupa Kamieńca Podolskiego, do Polaków obrządku grecko-katolickiego, Żółkiew 1904. Найновіше львівське видання (з поділом на номери): Пастрирське послання митр. Андрея Шептицького до поляків греко-католицького обряду, у: Митрополит Андрей Шептицький: Життя і діяльність. Документи і матеріали 1899-1944, т. 2. Церква і суспільне питання, кн. 1. Пастирське вчення та діяльність, за редакцією А. Кравчука, Львів 1998, с. 323-334.

2) Див. зокрема перших 10 номерів за львівським виданням (бібліографічний опис у попередній примітці).

3) У Перемиському деканаті 14х263=3682 вірних , у Краківсько-Криницькому – 8х161=1288 вірних, в Ольштинському – 12х875=10500 вірних, в Ельблонзькому – 7х1000= 7000 вірних – разом 22 тисячі 470 осіб (дані про священиків за Календарем “Благовіста” за 2002 р., с. 171-179.

4) Юл. Стеф., Памяти о. Івана Негребецького, “Нива” 22(1927) № 9б с. 333.

5) Цит. за: http://www.grekat.stalwol.pl/kowcz1_2.html

Аватар користувача
mukolaj
гість
гість
Повідомлень: 8
З нами з: 21 лютого 2007, 20:33
Звідки: Львів

Про МОЛОДЬ

Повідомлення mukolaj » 21 лютого 2007, 20:44

Скажіть, будь-ласка, чому священики нашої церкви так мало працюють із молоддю. Одного разу група молоді запропонувала отцю духовно опікуватися нею, тобто проводити духовні бесіди і науки. Але напревеликий жаль отець відмовився від цієї пропозиції. Цим молодим людям було дуже прикро. :cry: Вони задають питання: "Чому протистанські проповідники, організації так багато працюють, а наші як на "морозі" нічого не роблять? :shock: Не роблять навіть тоді коли ініціатива йде від самої молоді. :(

rbn
дописувач
дописувач
Повідомлень: 56
З нами з: 09 грудня 2006, 22:45
Звідки: Киев
Контактна інформація:

Re: Про МОЛОДЬ

Повідомлення rbn » 22 лютого 2007, 13:33

mukolaj писав:Скажіть, будь-ласка, чому священики нашої церкви так мало працюють із молоддю. Одного разу група молоді запропонувала отцю духовно опікуватися нею, тобто проводити духовні бесіди і науки. Але напревеликий жаль отець відмовився від цієї пропозиції. Цим молодим людям було дуже прикро. :cry: Вони задають питання: "Чому протистанські проповідники, організації так багато працюють, а наші як на "морозі" нічого не роблять? :shock: Не роблять навіть тоді коли ініціатива йде від самої молоді. :(


УПЦ довольно активно с молодежью работает, идите к нам. Заодоно получите возможность участвовать в благодатных таинствах ;)

http://iona.kiev.ua/monastery.php?menu=tea

Аватар користувача
wolf
початківець
початківець
Повідомлень: 34
З нами з: 03 лютого 2006, 08:57

Повідомлення wolf » 23 лютого 2007, 03:13

2 rbn:
Потрібно було вказати: "На правах реклами" :implication:

2 mukolaj:
А загалом, усе залежить від священика, і лише від нього! Я знаю багато таких, що з РАДІСТЮ працюють з молоддю!
Може Ви не до того зверталися? :wink:
Open Your mind - Use Open Source!


Повернутись до “Життя християнина”

Хто зараз онлайн

Зараз переглядають цей форум: Немає зареєстрованих користувачів і 4 гостей