Сторінка 1 з 1

Церковна термінологія

Додано: 25 жовтня 2012, 20:16
Ігор_Я.
Як правильно називати служителів у церкві (напр. священик, дяк, диякон, паламар, служка і т.д.) і які функції вони виконують?

Re: Церковна термінологія

Додано: 25 жовтня 2012, 20:25
о.Олег
Ігор_Я. писав:Як правильно називати служителів у церкві (напр. священик, дяк, диякон, паламар, служка і т.д.) і які функції вони виконують?

а... звідки таке запитання може виникнути? Випала нагода і Ви не знали, як звернутись? Можливо тоді краще всеж запитати у співбесідника, як хоче, щоб Ви до нього звертались, бо можна по-різному
З повагою, о.Олег

Re: Церковна термінологія

Додано: 25 жовтня 2012, 20:38
ShMariam
До священиків "отче", до єпископів "владико", до паламарів, дяків тощо усі звертаються просто "пане" чи по імені. А як же звертатися до дияконів і піддияконів? Коли одного знайомого висвятили на піддиякона, то в молодіжній спільноті почали до нього, жартуючи, при кожній нагоді звертатися "отче-піддияконе" :) . А парох сказав, що так не можна. Тому, що так не прийнято, чи тому, що жартували? :pardon:

Re: Церковна термінологія

Додано: 25 жовтня 2012, 21:18
Sputnik
О, прекрасно, що підняли таку тему. Особисто мене, зацікавила церковна ієрархія (священник, єпископ і т.д.). Стало цікаво, кажучи по-простому "хто за ким йде", ну і звичайно, як юриста (внаслідок професійної деформації) зацікавили їхні права та обов'язки відповідно із саном.

Re: Церковна термінологія

Додано: 09 листопада 2012, 10:08
Ігор_Я.
о.Олег писав:а... звідки таке запитання може виникнути? Випала нагода і Ви не знали, як звернутись? Можливо тоді краще всеж запитати у співбесідника, як хоче, щоб Ви до нього звертались, бо можна по-різному
о.Олег


Запитання було не про "звертання" а про "термінологію". Можна знайти інформацію про вищі чини церковної ієрархії, а про служителів рангом нижче священника немає нічого. А запитання виникло просто. "Випала нагода" :) потрапити в церкву, а там хлопчик прислуговує. А як його "посада" називається? Це ж стосується і "збирача" грошей, "запалювача" свічок і т.д. Як в армії: рядові - парафіяни, єфрейтор - ?, сержант - ?..
Вибачте, якщо питання "дивне", але Google відповіді не знає, тому і звернувся до знаючих людей.
Дякую,
Ігор.

Re: Церковна термінологія

Додано: 09 листопада 2012, 10:59
ShMariam
Хлопчик, що прислуговує на вівтарі - вівтарник

Re: Церковна термінологія

Додано: 09 листопада 2012, 11:12
ShMariam
Ігор_Я. писав: "запалювача" свічок
паламар?
Ігор_Я. писав: "збирача" грошей,
теж паламар? А взагалі збирання грошей тощо в нас деколи довіряють просто постійним активним парафіянам, навіть підліткам. В нас ще називають братами і сестрицями тих, що виконують різну роботу в храмі

Re: Церковна термінологія

Додано: 09 листопада 2012, 20:01
о.Олег
Ігор_Я. писав:
о.Олег писав:а... звідки таке запитання може виникнути? Випала нагода і Ви не знали, як звернутись? Можливо тоді краще всеж запитати у співбесідника, як хоче, щоб Ви до нього звертались, бо можна по-різному
о.Олег


Запитання було не про "звертання" а про "термінологію". Можна знайти інформацію про вищі чини церковної ієрархії, а про служителів рангом нижче священника немає нічого. А запитання виникло просто. "Випала нагода" :) потрапити в церкву, а там хлопчик прислуговує. А як його "посада" називається? Це ж стосується і "збирача" грошей, "запалювача" свічок і т.д. Як в армії: рядові - парафіяни, єфрейтор - ?, сержант - ?..
Вибачте, якщо питання "дивне", але Google відповіді не знає, тому і звернувся до знаючих людей.
Дякую,
Ігор.

а - ну тоді звернення "пан" чи "пані" або "брате" чи "сестро"
З повагою, о.Олег

Про синекуру

Додано: 21 травня 2013, 11:21
Patlatus
Люблю почитати укрбаш або лурк, навіть хоча там можна знайти багато матюків або нецензурщини. В статті про ГСМ знайшов цікаве поняття: синекура, про яке ніколи не чув раніше.
Поґуґлив, знайшов щось таке.

Синеку́ра (від лат. sine cura animarum — без турботи про душу) за середньовіччя — доходна церковна посада, не пов'язана з певними обов'язками.

Переносне значення — добре оплачувана посада, що не вимагає особливо напруженої роботи, значних зусиль попри видимість діяльності.[1]


У 1543 року Ронсар був пострижений, це був лише формальний крок, давав право (як колись Петрарці) отримувати церковні посади – синекури, платою які був обітницю безшлюбності.


Після прочитання цього, у мене виникло таке запитання.

У церкві колись була посада, яка давала дохід, але в якій не було потреби щось робити?

Наскільки мені пояснив адміністратор форуму, отець Олег,
це не посада, а означення посад певного роду (обовязки посадовця не вимагали, щоб він був священиком). Прийшла ця назва до нас, так розумію, через німецьких письменників, які фразу скоротили (Sinekure) і надали їй саме переносного значення, до якого жодна людина в Церкві не мала відношення, бо повністю фраза звучить sine cura animarum — без турботи (без опіки) про душу, без лікування душі. Тобто: будь яка непасторальна посада. Тобто - можливі будь-які приклади посад того часу, на яких могли працювати несвященики

Тобто, виходить, це могло бути і паламарство(пономарство) (до речі, яке правильне написання і читання цієї посади?), і якісь секретарки, чи щось подібне.
Але тоді не зрозуміло, чому в ґуґлі написано, що був якийсь Ронсар, збирався отримувати церковні посади - синекури, платою якою була обітниця безшлюбності. Чи це неправда, чи що? Здається, несвященикам не треба целібату, а у східній традиції навіть священики можуть одружуватися. Чи в західній церкві навіть не священикам-синекурцям треба було мати целібат?

Re: Про синекуру

Додано: 21 травня 2013, 16:26
о.Олег
Patlatus писав:... Ронсар...

думаю, йдеться про конкретний випадок з саме цим чоловіком (П`єр де Ронсар, дворянин, поет середини 16-го століття): хворів, оглух (наслідок якогось ускладнення), прийняв монаший постриг, який трактують як формальний, від безвиході, щоб вижити, щоб могти обійняти якусь-там посаду (непасторальну, тобто - наше "синекура"), яка вимагала освіченого монаха. Чи такого роду посади в обовязковому порядку займали монахи..? Можу припустити, що це ймовірно, адже освіту спершу люди діставали саме при монастирях. Але твердити, що Постриг був обовязковою умовою для обіймання посад... Не знаю - твердити можу лише одне: не існувало жодних посад, за які просто платили гроші людині, яка нічого не робила. Йдеться про непасторальну роботу. Але роботу потрібну, сповнену своєї логіки, обовязків. А переносне значення - це лише переносне значення: взяли перші два слова з фрази, позбавивши її основного контексту, зліпили поняття, утворили міф. Не здивуюся, якщо добре зрозумів контекст його виникнення: антицерковний міф :(
З повагою, о.Олег

Глава УГКЦ - Патріарх чи Верховний Архиєпископ?

Додано: 07 липня 2013, 16:06
Романко
Глава УГКЦ - Патріарх чи Верховний Архиєпископ? http://www.kyrios.org.ua/forum/tserkva/ ... .html#2468 - Тут уже трохи обговорювали цю тему. Хотілося б почути думки щодо цього.

Re: Глава УГКЦ - Патріарх чи Верховний Архиєпископ?

Додано: 07 липня 2013, 20:04
о.Олег
Романко писав:Глава УГКЦ - Патріарх чи Верховний Архиєпископ? http://www.kyrios.org.ua/forum/tserkva/ ... .html#2468 - Тут уже трохи обговорювали цю тему. Хотілося б почути думки щодо цього.

Є факт офіційного титулу - Верховний Архиєпископ.
Є факт природнього для очільника Церкви Свого Права титулу - Патріарх.
Є процес доростання від офіційного титулу Верховний Архиєпископ до офіційного титулу Патріарх.
А дискусії, обговорення... переважно перше, що питаюсь у людей перейнятих переконанням, що має бути саме "Патріарх" (вже і тепер): для чого Вам це?
більш-менш цікаві відповіді трапляються нечасто.
Може Ви захочете відповісти?
З повагою, о.Олег

Re: Глава УГКЦ - Патріарх чи Верховний Архиєпископ?

Додано: 07 липня 2013, 23:05
Романко
Василіяни, як правило, згадують Верховного Архиєпископа, а перед цим на єктенії ще й окремо виділяючи Папу Римського. А решта - Папу Римського, Патріярха та єпископів на одному дусі. З чим пов'язана така розбіжність? І ще одне питання: Коли УГКЦ отримає офіційно статус патріярхату, то Патріярх матиме титул блаженнійшого чи святійшого? Дякую за відповідь!

Re: Глава УГКЦ - Патріарх чи Верховний Архиєпископ?

Додано: 08 липня 2013, 06:21
о.Олег
Романко писав:Василіяни, як правило, згадують Верховного Архиєпископа, а перед цим на єктенії ще й окремо виділяючи Папу Римського. А решта - Папу Римського, Патріярха та єпископів на одному дусі. З чим пов'язана така розбіжність? І ще одне питання: Коли УГКЦ отримає офіційно статус патріярхату, то Патріярх матиме титул блаженнійшого чи святійшого? Дякую за відповідь!

хочу, найперше, зрозуміти Вас: в чому сенс Ваших запитань? Для чого Вам ті всі титули, участь у дискусії на цю тему?
зрозумійте правильно мою цікавість, пане Романку: люди часто просто... шумлять, перенаголошують кожну зауважену різницю і інші (або і вони самі) люди використовують це для ділення людей на тих, хто "робить так-то", протиставляючи тим, хто робить "інакше", використовують це для ділення Церкви :( ... Не хочу в цьому брати участь.
А загалом... Історія походження різниць може бути відшукана і інтерпритована... А на сьогодні... в сповненій символами Молитві, окреме прохання за Папу Римського слід інтерпритувати як символічне окреслення особливого Служіння Папи Римського; поєднання прохання за Папу з іншими - символ єдності Церкви Христової. Тобто на моє переконання не варта окреслювати зауважені різниці як "розбіжність" - варта зауважити можливість голосити Правди віри, на яких акцентує та чи інша Молитва.
Стосовно ж титулу - думаю, що греко-католики спробують повернутися до практики поминання священиком лише Патріарха (чи, покищо, Верховного Архиєпископа) і Єпископа, а Папу Римського поминатимуть Архиєреї, використовуючи повний Його офіційний титул
З повагою,
о.Олег