за дозволом автора. Може кому також буде цікаво...
Додано: 17 травня 2010, 19:52
о.Олег
Міністерство культури і туризму України
Львівська Національна музична академія ім. М. В. Лисенка
Кафедра духових та ударних інструментів
«Вплив музичних інструментів та класичної музики
на людину»
Богданова Юлія
Музикотерапія
Вступ
Усередині кожної людини звучить музика. Стародавні мислителі вважали, що музика народилася разом із створенням світу. Все у всесвіті виткане із звуків. Якщо прислухатися, то це - звуки музики
Популярність музикотерапії у XX столітті сприяла поляризації наукових думок: цей напрямок є панацеєю від багатьох недуг. Інші вважали
музикотерапію не більш ніж модною течією. Нещодавно в концепції музикотерапії існували дві протилежні точки зору.
Прихильники однієї з них вважали, що музикотерапія є лише допоміжним засобом психотерапії, прихильники іншої називали музикотерапію самостійною дисципліною й намагалися знайти для неї шлях розвитку, що не залежить від інших психотерапевтичних методів.
Наш стрімкий і бурхливий час, сповнений стресів і хвилюючих негараздів, активізує пошуки вченими різних галузей наук (медицини, валеології, психології, соціології, педагогіки та ін.) способів зміцнення здоров'я людини, що визначається як неоцінений феномен буття.
Різнобічний вплив музики на психіку людини обумовив музикотерапію одним із перспективних сучасних методів лікування хворих із порушенням нервової системи. Доведено, що музика, завдяки своїй властивості впливати на внутрішній світ людини, допомагає хворим звільнитися від душевного дискомфорту, конфлікту, тривалості; коректує емоційний стан; може відновити душевний спокій, тобто позитивно впливати на психічне здоров'я особистості.
Цілющий вплив музики на організм людини був помічений ще на зорі цивілізації. Містичними легендами пояснювалось покращення самопочуття та настрою, зменшення болісних відчуттів, страху, повернення людині бадьорості, енергії під дією зачаровуючих звуків музики.
Музика часто передає такі відтінки почуттів і переживань, які важко висловити словами. О. Серов справедливо замітив: "Якби все, що відбувається в душі людини, можна було передати словами, на світі не було б музики". В свою чергу мова музики зрозуміла кожній людині.
Сприйняття музики - це складний психічний процес. Психологи та музиканти визначають, що загалом він вписується між двома полюсами. З одного боку, це елементарне акустичне сприймання звукових сигналів як щось таке, що ми чуємо і що діє на органи слуху. А з іншого - це процес пізнання уявленого художнього змісту в музичній матерії. Сприймаючи музику, людина виражає своє емоційне "я". В свідомості відтворюються переживання, образи та думки, втілені композитором у музичному творі. Музичний твір - це сукупність естетичної інформації, яку надає композитор.
Сьогодні Всесвітня федерація музикотерапевтів пропонує таке визначення: музична терапія пов'язана з використанням музики та її елементів (звуків, ритму, мелодії) музикотерапевтом, клієнтом або групою, що супроводжуються розвитком відносин, самовираженням і з метою розвитку або відновлення функцій індивіда, що допомагає йому досягти кращої внутрішньо- і міжособистісної інтеграції та якості життя.
Змістом музикотерапії є система диференційованих методів, способів і елементів лікувально-виховного впливу, здійснюваного за допомогою експресивної (активної) і рецептивної (пасивної) діяльності.
У наші дні музичну терапію застосовують практично у всіх країнах Західної Європи, спрямовуючи її на широке коло не тільки нервово-психічних, а й соматичних захворювань у практиці хірургії, стоматології, геріатрії, тобто скрізь, де є розлади настрою пацієнтів.
Застосування музикотерапії передбачає широкий діапазон психотерапевтичних показань: для антисоціальної особистості сприйняття музики і музиціювання пов'язані з розвитком самодисципліни; людині скутій музичне самовираження в процесі сеансу музичної терапії може давати переживання творчої свободи; для песиміста це може бути доказом його можливостей; для замкнутої людина — стати одним з етапів на шляху до встановлення вербального контакту, для агресивної людини дати вихід її деструктивним тенденціям.
Сприйняття музики, як і інших творів мистецтва, майже завжди несе в собі певний елемент суб'єктивізму, адже кожна конкретна людина має свою індивідуальність, свій власний життєвий досвід, свої індивідуальні особливості розвитку психічних функцій пізнавальної та емоційної сфер. Світ музики може стати або не стати надбанням особистості. Лишень духовно-практична діяльність особистості - це початковий етап життєвої спіралі для музично-естетичного буття суб'єкту.
1. Музикотерапія в давнину
Наука з доісторичних часів накопичила величезний досвід впливу музики на людину. Ще в старозавітні часи люди зрозуміли, що музика впливає не тільки на психіку, але й на всі системи організму. Але, що ще більш незвичайно, музика впливає на духовну суть особистості. Недаремно в православних храмах використовується хоровий спів, у католицьких - органна музика, у мечетях Коран читається співучо.
В естетиці Піфагорейців є 2 теорії музики:
1. Всесвіт збудований гармонійно – це є космос і кожний рух дає звук, тому всесвіт звучить, видає музику сфер, симфоній, але ми її не чуємо бо вона звучить постійно.
2. Музика є силою що впливає на душу, доброю можна покращити душу, а поганою зіпсути. Ціль музики формувати характер.
Ще задовго до народження Христа лікарі, філософи, вчені, жерці, вчителі різних філософських шкіл різних країн і епох використовували гру на музичних інструментах як засіб відновлення психічного стану і лікування здоров'я організму. Так було в давньому Єгипті, Римі, в Елладі, у стародавньому Китаї, Індії та інших державах. Вже тоді зрозуміли, що тиха розмірена мелодія заспокоює людину, врівноважує її, зміцнює її органи. Більш того, помітили, що музика формує високоморальну, духовну особистіть.
Пророк Давид грою на кіфарі та співом допоміг біблійному цареві Саулу позбутися депресії. Асклепій співом і музикою лікував хворих. Гомер в «Одіссеї» оповідає про лікування ран воїна звуками музики і співу, про те, як Ахілл знімав емоційну напругу своїм співом і грою на лірі. Піфагор заснував науку про гармонію сфер, утвердив музику як точну науку. Лікар Авіценна використовував для лікування музику так само, як він використовував трави й інше зілля та дієти. За допомогою музики йому вдавалося зціляти психічнохворих людей.
Стародавні вчені мужі вважали, що музика встановлює порядок у Всесвіті, відновлює порушену гармонію в організмі, переналаштовує людину в емоційному плані, змінюючи депресивний стан на оптимістичний.
2. Вплив музичних інструментів на психофізичний стан людини.
Як вважають деякі вчені-дослідники, головною складовою музики є ритм. На думку деяких фахівців з музикотерапії саме ритм лежить в основі її лікувальних властивостей. У природі все підпорядковане певним ритмам, наш організм не виняток.
Філософ Августин (345-430) рр. розробив поняття ритму і контрасту. В античності ритм - це музика. Августин вважав, що ритм – це джерело будь-якої краси. Розрізнив 5 видів ритму:
1. Ритм у звуках
2. Ритм у сприйнятті
3. Ритм у памяті
4. Ритм у діях людини
5. Ритм у самому розумі
Кожен орган має свої вібро-характеристики, і його вібрації співпадають з ритмом енергії цілком певних звуків та інструментів. Наприклад, звуки фортепіано налагоджують роботу нирок, гармонізують психіку, покращують діяльність щитовидної залози; звуки органу корегують роботу мозку і хребта, не випадково на ньому виконували твори переважно в церквах і храмах, після чого люди виходили зі світлим розумом і чистими думками; барабанний дріб лікує печінку, відновлює ритм серця, упорядковує кровоносну систему; мелодія флейти благотворно впливає на кровообіг, легені та бронхи; арфа гармонійно впливає на роботу серця і здійснює ефективну дію на флегматиків; звуки скрипки лікують душу й допомагають самопізнанню людини. Цей інструмент благотворно діє на меланхоліків.
Проблеми нервової системи та перевтоми допоможе подолати альт.
Кларнет виведе вас з пригніченого стану. Як стверджують вчені, спів теж здатний лікувати хвороби. У Стародавньому Єгипті співом хору лікували безсоння. Сьогодні фахівці радять батькам, діти яких страждають на заїкання, віддати їх на хор. Хоровий спів також допомагає тим, хто не вимовляє певні звуки. Загалом, спів нормалізує фізичний стан людини. Під час цього процесу активно задіяний весь організм – ритмічно б’ється серце, дихають легені, виконуються рухові функції. Після 5 – 10 хвилин власного співу покращується настрій, підвищується активність.
Вібрації музичних інструментів та їх звучання активізують вегетативні механізми вищої нервової діяльності, викликають у відповідь вібраційні реакції у підсвідомості людини. Таким чином, організм відновлює свої функції і людина відчуває притік сил і одужує.
2а Програма класичної музики для регуляції
психоемоційного стану
Зменшення відчуття тривоги і невпевненості
• Шопен "Мазурка, "Прелюдії"
• Штраус "Вальси"
• Рубінштейн "Мелодії"
Зменшення дратівливості, розчарування, підвищення відчуття приналежності до прекрасного світу природи
• Бах "Кантата 2"
• Бетховен "Місячна соната", "Симфонія ля-мінор"
Для загального заспокоєння, задоволення
• Бетховен "Симфонія 6", частина 2
• Брамс "Колисанка"
• Шуберт "Аве Марія"
• Шопен "Ноктюрн соль-мінор"
• Дебюссі "Місячне сяйво"
Зняття симптомів гіпертонії і напруженості в стосунках з іншими людьми
• Бах "Концерт ре-мінор" для скрипки, "Кантата 21"
• Барток "Соната для фортепіано, квартет 5
• Брукнер "Меса ля-мінор"
Для зменшення головного болю, пов'язаного з емоційною напругою
• Моцарт "Дон Жуан"
• Аркуш "Угорська рапсодія" 1
• Хачатурян "Сюїта Маскарад"
Для піднімання загального життєвого тонусу, поліпшення самопочуття, активності, настрою
• Чайковський "Шоста симфонія", 3 частина
• Бетховен "Увертюра Едмонд"
• Шопен "Прелюдія 1, опус 28"
• Аркуш "Угорська рапсодія" 2
Ефект Моцарта
Найбільш корисною для здоров'я фахівці вважають музику Моцарта. Його твори універсальні: їх рекомендують для зняття стресу, ефективного засвоєння навчального матеріалу, від головного болю, а також під час відновлювального періоду, наприклад, після екстремальних ситуацій. Причому лікувальний ефект мають усі твори Моцарта. Це явище одержало назву ефекту Моцарта.
Ще в ХІХ столітті у відомому монастирі Бріттані черниці спеціально виконували музичні твори для свійських тварин. При цьому вони помітили, що після “прослуховування” саме серенади Моцарта корови давали молока в 2 рази більше. Коли до такого ж відкриття в ХХ столітті прийшли в Німеччині, то німецькі фермери, будучи людьми практичними, стали цілеспрямовано використовувати музику Моцарта на своїх фермах для підвищення удоїв молока.
Таємницю цілющих властивостей музики Вольфганга Амадея Моцарта підтвердив Альфред Томатіс, лікар-отоларинголог, член французької академії медичних наук. Досліджуючи особливості роботи мозку людини, він з'ясував: прослуховування високочастотних звуків - 5000 Гц - активізує мозкову діяльність, поліпшує пам'ять, стимулює процеси мислення. Ці вібрації ніби живлять наш мозок, а разом з ним і все тіло. Аналізуючи музику різних композиторів, Альфред Томатіс дійшов висновку, що твори Моцарта містять найбільшу кількість потрібних частот. Він також виявив, що саме їх в основному чує дитина в період внутрішньоутробного розвитку. Змоделювавши подібний фон, він давав слухати записи дітям різного віку і з різними вадами розвитку - їхнє самопочуття поліпшувалося. Річ у тім, що високочастотні коливання пробуджують відчуття архаїчного зв'язку з матір'ю, дають людині відчуття захищеності, цілісності і благополуччя.
3. Застосування музикотерапії в медицині.
Фахівці стверджують: вплив музики на людський організм базується на тому, що нервова система і мускулатура мають здатність засвоювати ритм.
Музика, виступаючи як ритмічний подразник, стимулює фізіологічні
процеси, які відбуваються ритмічно як у руховій, так і у вегетативній сферах. Надходячи через слуховий аналізатор у кору головного мозку, вона поширюється на підкіркові центри, спинний мозок і далі – на вегетативну нервову систему та внутрішні органи. Наприклад:
• високочастотні звуки (3000–8000 Гц і вище) викликають у мозку резонанс, згубно впливаючи на пізнавальні процеси. Тривалий і гучний звук взагалі може призвести до повного виснаження організму.
• Звуки середнього діапазону (750–3000 Гц) стимулюють серцеву діяльність, дихання й емоційний фон.
• Низькі (125–750 Гц) впливають на фізичний рух, викликають напругу і навіть спазм у мускулатурі.
• Музика з низькими вібраціями не дозволяє сконцентруватися або заспокоїтися.
3 а. Музика не тільки лікує, а ле й розвиває здорових людей
Важко переоцінити вплив музики і на дітей дошкільного й шкільного віку, підлітків. В Америці було проведено експериментальні сеанси музикотерапії для дітей, хворих на дитячий церебральний параліч. Через деякий час лікарі зафіксували, що у них зменшилося спазмування м'язів, поліпшилася координація рухів, знизилася збудливість. У медичній літературі описано випадки значного поліпшення під впливом музики стану дітей, хворих на аутизм, та з синдромом Дауна. У першому випадку дитина перестала бути замкнутою і відчуженою, ніби народилася заново у цьому світі, у другому - сімнадцятирічна дівчина, яка протягом всього свого життя зовсім не розмовляла, під час виконання божественних пісень раптово почала співати їх разом з матір'ю, вразивши цим усю свою родину.
Не менше за хворих постійного контакту з музикою потребують і відносно здорові діти. По-перше, як уже було сказано, вони зростатимуть фізично міцнішими та психологічно урівноваженішими. По-друге, це сприятиме їхньому розвитку як гармонійних особистостей, розкриваючи закладені в них потенціали. Науковці доводять: якщо дітям під час ігор чи занять вмикати легку мелодійну музику, продуктивність їхньої праці зростає, вони краще концентрують увагу, якісніше засвоюють матеріал, до того ж у ширшому обсязі. Крім того, діти, у родині яких постійно звучить музика, виростають комунікабельними, миролюбними й дружелюбними. Цікавим є такий факт: якщо батьки часто співають разом зі своїми дітьми, в них ніколи не виникає непорозумінь, у взаєминах панує атмосфера поваги і любові, родинні зв'язки завжди залишаються міцними й надійними.
Музика впливає на організм людини різнобічне. За даними науковців медичного центру "Ленц" (м. Москва) та Дитячого Центру лікування в результаті численних досліджень виявлено, що під впливом музики, яка відповідає функціональному станові організму, такі психічні процеси, як пам'ять та орієнтація, покращуються на 45-50%, а уваг - на 25-30%. Музика активізує розумові здібності, а також працездатність та зосередженість, здатна розвивати та підвищувати інтелект людини. Звукові вібрації стимулюють кровообіг, емоційний тонус. Під дією ритму активізується дихання, збільшується вентиляція легенів. Дослідження підтверджують фізіологічну гіпотезу музикотерапії поєднання ритму музики з біоритмікою людини.
Важливо використовувати цілющі впливи музики для зміцнення психічного здоров'я людини на ранніх етапах її життя. Адже музика здатна допомагати молодій людині зрозуміти навколишню дійсність, красу природи, довершеність поезії, живопису, театру, історії свого народу, виступаючи специфічним генератором ціннісного ставлення до світу, оскільки справжні естетичні враження, насолоду від зустрічі з медичним мистецтвом дістає лише той, хто вміє уважно слухати, переживати, розмірковувати над почутим. Отож необхідно змалку привчати дітей до роботи розуму і душі, збагачувати їхній досвід спілкування з музичними творами.
Як довели вчені-психологи, систематичні заняття музикою у віці від 5 до 15 років дозволяють значно підняти IQ, тобто інтелектуальний потенціал людини, краще розвинути пам'ять, аналітичні здібності, орієнтацію, не кажучи вже про позитивну корекцію нервової системи. В більшості передових європейських країнах, як і за океаном уроки музики, спів, гра на інструментах належать до обов'язкового елементу виховання, оскільки музика найбільш сильніший емоційний вплив на дитину. Крім того, під час слухання музики регулюються фізіологічні процеси в організмі, стимулюється м'язова активність, підвищується загальний тонус організму, покращується мовленнєва та рухова активність. Впливає музичне мистецтво і на психіку, соматику, душевний стан людини, що стало основою виникнення музикотерапії. Музикотерапія складається з творчої та рецептивної діяльності. Яка пов'язана зі сферою емоційних, етичних і естетичних відчуттів, пізнанням та спрямованістю інтересів особистості.
Крім універсальних якостей. Музичне мистецтво має специфічні унікальні можливості цілеспрямованого впливу в бажаному напрямі.
Такі корегуючі профілактичні особливості музики базуються не лише на вербальному, багатоплановому за формою емоційному впливі на особу, а й впливають конкретно з її першоелементів - ритму, гармонії, які проникають у глибини психіки.
3 б. Вплив музики на розвивання плоду в утробі матері.
Дослідження лікарів довели, що вже на п'ятому місяці вагітності діти чують і розрізняють звуки. Та найголовніше, що перші умовні рефлекси утворюються в людини саме на звук, а вже згодом на світло. За свідченням ак. С. Гальперіна, у 3-3,5 місяці дитина розрізняє звуки, відстань між якими сягає октави - децими; в 4,5 місяці -великої септими - нони; наприкінці 5-го місяця - збільшеної кварти - великої сексти.
Вони можуть реагувати на гучність і ритм мелодії. Вона може їм подобатися або ні. І, через нейроендокринну систему музика впливає практично на всі системи і органи дитини: змінюється частота дихання, тонус м'язів, моторика шлунка і кишечника. Лікарі твердять, що вагітність - це не тільки формування дитини, але й приголомшуючий шанс вплинути на інтелект, творчі і музичні здібності малюка, простимулювати його пізнавальний і емоційний розвиток.
Позитивний вплив музичних творів відчули на собі багато вагітних жінок. Але, як рекомендують аудіологи, при прослуховуванні мелодій, перш за все слід орієнтуватися на власні музичні уподобання.
Якщо під час вагітності ви хочете, щоб малюк краще чув музику, можна скористатися навушниками, оскільки деякі фахівці вважають, що дитина, перебуваючи в утробі матері, чує звуки трохи інакше, аніж ми. І тому навіть рекомендують майбутнім татам розмовляти зі своєю дитиною, шепочучи мамі на вушко. Так малюкові буде краще чутно. А коли малюк народиться, то при прослуховуванні музичних творів слід дотримуватись кількох простих правил. Магнітофон ставити на відстані не менше одного метра від ліжка або манежу дитини, а звучання музики не повинно перевищувати гучність розмовної мови.
Учені-медики провели дослідження медичних властивостей музики. Перебуваючи у животі матері, дитина здатна реагувати на музику. З п'яти людських відчуттів, здатність людини чути прокидається першою. Немовля в животі матері може чути биття її серця, дихання і голос. Саме тому сучасні батьки дають своїм малюкам внутрішньоутробну освіту, наприклад прослуховування вагітними жінками музики. Клінічна витончена музика, що розслаблює, допомагає понизити напругу, заспокоїти дихання і поліпшити живлення органів.
3 в. Вплив класичної музики на стан головного мозку
Проведено тисячі експериментів на рослинах, тваринах і людях, які доводять вплив звуку на живий організм. Мімоза і петунія від мажорних мелодій ростуть набагато швидше і розцвітають на два тижні раніше від встановленого терміну. Під впливом класичної музики корови дають більше молока. У собак-пінчерів кров'яний тиск залежно від мелодії може змінюватись на 70 мм ртутного стовпчика.
В Японії провели експеримент, у якому взяли участь 120 матерів-годувальниць. Одна половина з них слухала класичну музику, решта - популярну. В першій групі кількість молока у жінок збільшилася на 20%, у другій групі - зменшилась наполовину.
Слухаючи звуки природи, ми одержуємо величезний заряд енергії, відчуваємо підйом духовних і фізичних сил, збільшується творчий потенціал. Навіть нетривале прослуховування звуків природи здатне відвернути людину від важких думок і повсякденної суєти.