Про християнський храм

театр, книги, музика, опера...

Модератори: Artur, ihor

Аватар користувача
brat Martyn
активний учасник
активний учасник
Повідомлень: 289
З нами з: 26 березня 2007, 13:10
Звідки: Львів, Україна
Контактна інформація:

Про християнський храм

Повідомлення brat Martyn » 12 грудня 2010, 19:45

Як архітектор і богослов одночасно.... вирішив доповнити цю гілку такою от темою, яка для греко-католиків напевно матиме своєрідну палітру поглядів, якщо порівнювати її з тими же, наприклад, православними, для яких ціла низка питань, пов'язаних з храмобудуванням, здається, має більш-менш однозначний характер; чи римо-католиками, які після 2ВС навпаки отримали майже повну свободу у храмотворенні.
Греко-Католицька Церква взагалі є унікальною у своєму стоянні між Сходом і Заходом і, думаю, у цьому дана тема не стане винятком, а скоріше навпаки.

На початок пропоную одну свою стару невеличку статтю:
Тому, хто входить до храму, як незнайомець
(Роздуми архітектора про християнський храм)
(Опубліковано в журналі „Патріярхат” ч. 4, липень-серпень 2005)
© Мар’ян Качмар, 2005

_____Храм розкривається особі ступенево в такій тріяді: храм-ікона, храм-молитва, храм-Євхаристія.у цій динаміці твориться церква-спільноту, що єднається навколо Ісуса Христа. Для того, хто входить до храму, як незнайомець, храм розкривається, як ікона, тобто як те, що за своїми зовнішніми рисами містить щось найсуттєвіше. Краса – це мова храму. Їй підпорядковані символіка ліній, які всі разом передають одну Історію Спасіння. Краса храму є провідною скрипкою у Літургії оглашенних, коли незнайомець є поза досвідом пізнання та діялогу Церкви і лише приходить, щоб почути Слово Боже.
_____Споглядання ікони покликає незнайомця промовити слово молитви. Тут храм уперше розкривається у своїй функціональності: людина пізнає, що вона може не тільки споглядати храм, а й що їй також у ньому приготоване місце. Вівтарі, окремі ікони ілюструють конкретних Осіб, до яких можна звернутися. Незнайомець тут уже не один із натовпу: сам Господь називає його на ім’я і спілкується з ним у дорозі, на якій прийде час „ламання хліба”. Як в добовому правилі всі служби - Вечірня, Повечер’я, Часи, Утреня - вивершуються на Божественній Літургії як своїй меті; як кожна Божественна Літургія сама в собі замикається на анафорі – так і кожний молільник, перебуваючи в динаміці того, як храм розкривається перед ним, вивершує свою присутність у храмі участю в Господній Трапезі.
_____Єднання починається тоді, коли сповнений благоговіння, набутого старанною молитвою, незнайомець враз помічає, як відкриваються Царські врата. В ту мить його увага, розпилена серед храмового розмаїття, спрямовується на вівтар - і все стає зрозумілим... Храм помогає явити вірним те, як у час Літургії Церква предстає перед Христом, поєднується і перебуває з Ним, хвалу і благодарення Йому приносячи; і вірні промовляють: „Добре нам тут бути!”.
_____Отак, діткнувшись Господа, зітхнувши з полегшенням і заспокоївшись, наш колишній незнайомець помічає, що він у храмі не сам, адже ціла Церква тут пліч-о-пліч з ним - не тільки віруючі, а й усі святі, і ангели теж. Навряд чи цей „незнайомець”, як і багато-багато інших, наважиться покинути цю спільноту любови і відмовить Христові у вчинені Його волі, коли пізнає, що Ісус зробив для нього.
_____Але не всі нині зібралися на Трапезі, тому: ”В мирі вийдім! В імені Господнім” - таворське світло гасне, і Церква після торжества з новими силами знову повертається у світ, щоб в служінні своєму довершувати справу Відкуплення. Тепер храм – сам християнин. Він – храм мобільний, універсальний, живий.
Чи ж потрібен йому храм рукотворний? Так! Якщо зважити на те, що християнин іде у світ служити „незнайомцеві”. Його місія, як і місія храму, походять із одного й того самого джерела Літургії Церкви. У них одне завдання – допомогти людям прийняти Господа у своє особисте життя.
_____Досвід того, як провадити цю місію формує Традицію Церкви. Не може бути традиційним храм, архітектоніка якого виходить, наприклад, із можливостей нового будівельного матеріялу в поєднанні з буйною фантазією архітектора або з немудрого бажання ущерть заповнити церковний простір предметами релігійного призначення за принципом „що більше, то краще”. Сакральним у храмі має бути все: назва, процес проектування і побудова, характеристики світла, яке його наповняє. Все це повинно бути як символічним, так і функціональним. Царини сакрального також, безумовно, стосуться того, хто і як творив Божий Дім. Бо цей Дім ніколи не повинен бути для архітектора тільки засобом самовираження, а має творитися смиренно і з пильним дослуханням до власного сумління, у живій вірі в Христа-Господа. Християнський храм – це, по суті, не лише архітектура; а й насамперед богослов’я.
_____Архітектор, як священик чи іконописець, також має промовляти своїм твором Боже слово. І хоч слово архітектора є інакшим порівняно зі священичим, але для незнайомця, який приходить до храму, воно дуже важливе, адже архітектор є першим, хто промовляє до нього у цьому храмі.
© 1983-2013 Maryan Kachmar: Ето неловкое чуство..: коли дорослий світ до люті огидний, а дитиною залишатися не вихід.
Skype: m.s.kachmar; e-mail: [email protected]; або сайти: www.simport.org.ua, www.photography.kachmars.com

Аватар користувача
Nazariusz
дописувач
дописувач
Повідомлень: 80
З нами з: 09 грудня 2010, 23:34
Звідки: Львів

Re: Про християнський храм

Повідомлення Nazariusz » 17 грудня 2010, 18:59

...Сакральним у храмі має бути все: назва, процес проектування і побудова, характеристики світла, яке його наповняє. Все це повинно бути як символічним, так і функціональним...
...цей Дім ніколи не повинен бути для архітектора тільки засобом самовираження, а має творитися смиренно і з пильним дослуханням до власного сумління, у живій вірі в Христа-Господа. Християнський храм – це, по суті, не лише архітектура; а й насамперед богослов’я...

Дуже важлива думка, як на мене. Думаю, цього мали б дослухатись чимало сучасних церковниї архітекторів, які в першу чергу керуються власною фантазією під час проектування нових храмів
"...Хто не зі Мною, той проти Мене, і хто не збирає зі Мною, той розкидає"(Мт. 12:3)

Аватар користувача
brat Martyn
активний учасник
активний учасник
Повідомлень: 289
З нами з: 26 березня 2007, 13:10
Звідки: Львів, Україна
Контактна інформація:

Re: Про християнський храм

Повідомлення brat Martyn » 17 грудня 2010, 22:34

Це все гарно, звичайно, але пишучи подібне про християнський храм, я ні в якому разі не утотожнюю храм з Церквою, бо Церква - це народ Божий, і в жодному разі - не купа каміння.
Між Церквою і храмом є така сама різниця, як між Ісусом Христом і Його іконою, бо ікона, як символ Христа, є такою мізерною частинкою об'явлення Бога в Христі Ісусі (вершинкою айсберга), так само і храм, є такою ілюстрованою книжкою, явленням Церкви у її літургійному служінні.
Але чого не знайдеш у храмі - так це любові... бо любов пізнається тільки у живій Богом спільноті.

Християнський храм також є статичним слідом літургічної динаміки Церкви, свого роду місцем, де і після можна відчути дух пориву назустріч Спасителеві, що приходить у славі.
© 1983-2013 Maryan Kachmar: Ето неловкое чуство..: коли дорослий світ до люті огидний, а дитиною залишатися не вихід.
Skype: m.s.kachmar; e-mail: [email protected]; або сайти: www.simport.org.ua, www.photography.kachmars.com

Аватар користувача
Nazariusz
дописувач
дописувач
Повідомлень: 80
З нами з: 09 грудня 2010, 23:34
Звідки: Львів

Re: Про християнський храм

Повідомлення Nazariusz » 22 грудня 2010, 07:05

Абсолютно згоден... Любові в храмі не знайдеш, але символи любові між Богом і людиною - є, наприклад, вівтар, на якому відбувається принесення безкровної Жертви
"...Хто не зі Мною, той проти Мене, і хто не збирає зі Мною, той розкидає"(Мт. 12:3)

гість
дописувач
дописувач
Повідомлень: 86
З нами з: 04 грудня 2008, 00:07
Контактна інформація:

Re: Про християнський храм

Повідомлення гість » 13 лютого 2012, 16:23

Багато нових храмів нагадують священний гараж, в якому припаркували Бога http://catholicnews.org.ua/kardinal-rav ... yashchenni

Аватар користувача
andrey s.
старець
старець
Повідомлень: 2624
З нами з: 13 січня 2011, 19:40
Звідки: м.ІВАНО-ФРАНКІВСЬК
Контактна інформація:

Re: Про християнський храм

Повідомлення andrey s. » 13 лютого 2012, 17:18

гість писав:Багато нових храмів нагадують священний гараж, в якому припаркували Бога http://catholicnews.org.ua/kardinal-rav ... yashchenni

Тому я за Традицію, Обрядовість, Канонічність...(не те щоб я проти таких витворів фантазії...ні, це справа у іншому..)
З повагою ПРОСТО андрій!!! УГКЦ


Повернутись до “Мистецтво”

Хто зараз онлайн

Зараз переглядають цей форум: Немає зареєстрованих користувачів і 4 гостей