Хто вона, Марія Магдалина?
Додано: 05 травня 2010, 15:09
Марія Магдалина в історії Церкви
Свята Марія Магдалина ввійшла в історію Церкви, як рівноапостольна. В широких вимірах проявлялась її духовно–просвітницька діяльність. І хоч ніколи першохристиянські просвітительки–диякониси не брали на себе вчительського обов’язку на церковних зборах чи першохристиянських Богослужіннях, підкоряючись заповітові св. ап. Павла "жінки ваші у церквах нехай мовчать, бо не дозволено їм говорити" (1Кор. 14,34), вони постійно перебували зі святими апостолами, підтримуючи їх у проповідях серед поганського люду. Зі Святого передання нам відомо, що Марія Магдалина дійшла до Риму, де про Воскреслого Христа сповістила імператора Тіберія. До нашого часу залишилося в традиціях православного іконопису зображати св.рівн. Марію Магдалину з червоною писанкою в руці.
Серед числа перших дияконис, жінок–християнок, що активно діяли при церкві, були і неодружені (наприклад, вищезгадана св.рівн. Марія Магдалина, св. Сусанна, та ін.), і одружені (наприклад, св. Соломія, мати св.ап. і єванг. Івана Богослова, Іванна, Марія Яковова та ін.), свідомо ставши ученицями Христовими при Його земному житті, продовжували і після Його Вознесіння зберігати свій послух, дотримуючись заповітів Христа і Його Учнів – святих апостолів.
Історія Марії Магдалини тісно пов’язана із життям Ісуса Христа. Ця жінка відіграє найважливішу роль у найголовнішому епізоді Нового Заповіту.
Коли римляни розіп’яли Ісуса, вона стояла біля Нього всіляко підтримуючи Його. Магдалина першою побачила відкриту могилу Ісуса, - відповідно, була свідком його воскресіння. Чому ж у нашій свідомості та в пам’ятках мистецтва живе інша Марія? Пригадайте, її малюють, або напівоголеною, або відлюдницею, що кається в глушині. Як не крити - вона вигнанниця.
- Історія Марії – повії, пропащої та грішної жінки, яку було прощено, дуже важлива, - наголошує професор Карел Кінн, біблейський історик Гарвардського університету. – Вона нас вчить, що кожен із нас буде прощений, як низько ми б не впали у своїх гріхах. Нові ж дослідження розбивають наш стереотип про Марію Магдалину. Ми навіть уявити не могли, що саме ця жінка стояла біля витоків, що змінили західний світ.
Але про це – згодом…
Хто ж вона?
Із Біблії не можна дізнатися вік та соціальний статус Марії Магдалини. Але саме ім’я спонукає до міркувань. Вірогідно, вона була з міста Магдала. Таке справді існувало: воно згадується не тільки в Новому Заповіті, але й у поважних єврейських текстах. Це місто досі існує на березі Галілейського моря, за 200 кілометрів від Єрусалиму. Повна його назва - Магдала Тіріхія, що перекладається як "вежа соленої риби". Очевидно, що місцеві жителі жили завдяки рибальству.
Якщо це так, то Марія швидше за все – продавала на ринку рибу, але аж ніяк не була повією. У Біблії, до речі, теж цього не сказано. Значить, таке висловлювання з’явилось з іншого джерела.
У єврейському тексті "Плач раба" розповідається про те, що Господь покарав місто Магдала за розпусту. Можливо, звідси й "розпусна" слава Марії. Та багато істориків схиляються до думки, що моральний занепад Магдали, міг бути викликаний великими податками, коли сім’я могла віддати доньку як платіж податку. Тоді не важко уявити, як Марія в таких умовах стала повією. Одначе, нагадую, реальних доказів цього нема.
Ще певні припущення можна висунути опираючись на її ім’я. Передусім, те, що вона була незаміжня, оскільки одружені жінки "носять" ім’я свого чоловіка. Дітей у неї не було і вдовою у Євангліях її не називали.
Нагадаємо, що дві тисячі років тому на незаміжніх жінок дивилися підозріло. Чому ж Магдалина не була одруженою? У Євангеліє від Луки написано, що Ісус зігнав сім бісів із неї. Отже, вона була одержима злим духом. Є й інша версія. Антропологи вважають, що у той час молоді жінки, інакше як божевіллям, не могли захиститись від посягань римських легіонерів. Якщо це так, тоді зрозуміло, чому Марія була незаміжня: таку жінку ніхто не брав заміж.
Якою б не була причина божевілля, у Євангеліє від Луки написано, що після вигнання бісів Марія долучилася до Ісуса.
Марія Магдалина - істинний послідовник Ісуса
Із написаного вище виходить, що Марія Магдалина не повією була, а дивною одинокою жінкою. Та Біблія не єдине джерело інформації. Знахідки давно забутих книг проливають інше світло на особистість Марії Магдалини.
У 1945 році у Наг Хаммаді, що в Південному Єгипті, двоє подорожніх знайшли керамічний глек, у якому знайшли древні книги на папірусі.
- Ці знахідки не привернули такої уваги, як сувії з Мертвого моря, - зауважив Стефан Емелі, професор криптології Мюнхенського університету. – Вони розповідають про історію євреїв, а книга з Наг Хаммаді – про ранніх християн. Власне там були Євангеліє від Фоми, Євангеліє від Пилипа та Діяння Петра. У Біблію ці тексти не увійшли, бо розходяться із християнською доктриною, тому вважаються апокрифічними.
У цих текстах говориться, що Ісус виокремлював серед інших учнів Марію Магдалину. Вона й розуміла краще Христа. Вона була Його ученицею.
Вона відповідала усім критеріям апостольства: була учнем Ісуса, слухала Його проповіді, бачила страту та воскресіння Ісуса, проповідувала істинну віру (написано в апокрифах). Одначе Новий Заповіт не називає Магдалину апостолом. Чому?..http://h.ua/story/67604/
Свята Марія Магдалина ввійшла в історію Церкви, як рівноапостольна. В широких вимірах проявлялась її духовно–просвітницька діяльність. І хоч ніколи першохристиянські просвітительки–диякониси не брали на себе вчительського обов’язку на церковних зборах чи першохристиянських Богослужіннях, підкоряючись заповітові св. ап. Павла "жінки ваші у церквах нехай мовчать, бо не дозволено їм говорити" (1Кор. 14,34), вони постійно перебували зі святими апостолами, підтримуючи їх у проповідях серед поганського люду. Зі Святого передання нам відомо, що Марія Магдалина дійшла до Риму, де про Воскреслого Христа сповістила імператора Тіберія. До нашого часу залишилося в традиціях православного іконопису зображати св.рівн. Марію Магдалину з червоною писанкою в руці.
Серед числа перших дияконис, жінок–християнок, що активно діяли при церкві, були і неодружені (наприклад, вищезгадана св.рівн. Марія Магдалина, св. Сусанна, та ін.), і одружені (наприклад, св. Соломія, мати св.ап. і єванг. Івана Богослова, Іванна, Марія Яковова та ін.), свідомо ставши ученицями Христовими при Його земному житті, продовжували і після Його Вознесіння зберігати свій послух, дотримуючись заповітів Христа і Його Учнів – святих апостолів.
Історія Марії Магдалини тісно пов’язана із життям Ісуса Христа. Ця жінка відіграє найважливішу роль у найголовнішому епізоді Нового Заповіту.
Коли римляни розіп’яли Ісуса, вона стояла біля Нього всіляко підтримуючи Його. Магдалина першою побачила відкриту могилу Ісуса, - відповідно, була свідком його воскресіння. Чому ж у нашій свідомості та в пам’ятках мистецтва живе інша Марія? Пригадайте, її малюють, або напівоголеною, або відлюдницею, що кається в глушині. Як не крити - вона вигнанниця.
- Історія Марії – повії, пропащої та грішної жінки, яку було прощено, дуже важлива, - наголошує професор Карел Кінн, біблейський історик Гарвардського університету. – Вона нас вчить, що кожен із нас буде прощений, як низько ми б не впали у своїх гріхах. Нові ж дослідження розбивають наш стереотип про Марію Магдалину. Ми навіть уявити не могли, що саме ця жінка стояла біля витоків, що змінили західний світ.
Але про це – згодом…
Хто ж вона?
Із Біблії не можна дізнатися вік та соціальний статус Марії Магдалини. Але саме ім’я спонукає до міркувань. Вірогідно, вона була з міста Магдала. Таке справді існувало: воно згадується не тільки в Новому Заповіті, але й у поважних єврейських текстах. Це місто досі існує на березі Галілейського моря, за 200 кілометрів від Єрусалиму. Повна його назва - Магдала Тіріхія, що перекладається як "вежа соленої риби". Очевидно, що місцеві жителі жили завдяки рибальству.
Якщо це так, то Марія швидше за все – продавала на ринку рибу, але аж ніяк не була повією. У Біблії, до речі, теж цього не сказано. Значить, таке висловлювання з’явилось з іншого джерела.
У єврейському тексті "Плач раба" розповідається про те, що Господь покарав місто Магдала за розпусту. Можливо, звідси й "розпусна" слава Марії. Та багато істориків схиляються до думки, що моральний занепад Магдали, міг бути викликаний великими податками, коли сім’я могла віддати доньку як платіж податку. Тоді не важко уявити, як Марія в таких умовах стала повією. Одначе, нагадую, реальних доказів цього нема.
Ще певні припущення можна висунути опираючись на її ім’я. Передусім, те, що вона була незаміжня, оскільки одружені жінки "носять" ім’я свого чоловіка. Дітей у неї не було і вдовою у Євангліях її не називали.
Нагадаємо, що дві тисячі років тому на незаміжніх жінок дивилися підозріло. Чому ж Магдалина не була одруженою? У Євангеліє від Луки написано, що Ісус зігнав сім бісів із неї. Отже, вона була одержима злим духом. Є й інша версія. Антропологи вважають, що у той час молоді жінки, інакше як божевіллям, не могли захиститись від посягань римських легіонерів. Якщо це так, тоді зрозуміло, чому Марія була незаміжня: таку жінку ніхто не брав заміж.
Якою б не була причина божевілля, у Євангеліє від Луки написано, що після вигнання бісів Марія долучилася до Ісуса.
Марія Магдалина - істинний послідовник Ісуса
Із написаного вище виходить, що Марія Магдалина не повією була, а дивною одинокою жінкою. Та Біблія не єдине джерело інформації. Знахідки давно забутих книг проливають інше світло на особистість Марії Магдалини.
У 1945 році у Наг Хаммаді, що в Південному Єгипті, двоє подорожніх знайшли керамічний глек, у якому знайшли древні книги на папірусі.
- Ці знахідки не привернули такої уваги, як сувії з Мертвого моря, - зауважив Стефан Емелі, професор криптології Мюнхенського університету. – Вони розповідають про історію євреїв, а книга з Наг Хаммаді – про ранніх християн. Власне там були Євангеліє від Фоми, Євангеліє від Пилипа та Діяння Петра. У Біблію ці тексти не увійшли, бо розходяться із християнською доктриною, тому вважаються апокрифічними.
У цих текстах говориться, що Ісус виокремлював серед інших учнів Марію Магдалину. Вона й розуміла краще Христа. Вона була Його ученицею.
Вона відповідала усім критеріям апостольства: була учнем Ісуса, слухала Його проповіді, бачила страту та воскресіння Ісуса, проповідувала істинну віру (написано в апокрифах). Одначе Новий Заповіт не називає Магдалину апостолом. Чому?..http://h.ua/story/67604/