ShMariam писав:Колись на спільноті розповідали про матерію і форму Таїнств. Дуже цікаво, але дещо призабулося... Хтось може помогти?
Напр. матерія Хрещення - вода, Сповіді - жаль за гріхи, Шлюбу - згода... Ну а про форму я вже майже нічого не пам'ятаю.
Хтось може.
П.С. В цій цитаті я спеціально
виділив одну фразу, бо ми обговорювали це в іншій темі. (
Щодо Причастя, а саме питання Епіклези)
Складники Тайн
З чого складаються Святі Тайни? Тайна - це - видимий знак, який означає і дає освячуючу ласку. Як видимі знаки, вони складаються з речей і слів. Слово “речі” відноситься, наприклад, до води при Хрещенні та до хліба й Вина у Пресвятій Євхаристії. “Слова” - це ті слова, які служитель промовляє при вділенні Тайн, наприклад, при Хрещенні він каже: “Слуга Божий охрещується в ім'я Отця і Сина і Святого Духа”. Схоластики визначили ці два складники ще в першій половині ХІІ століття, називаючи їх матерією і формою. Богослов Гуго з Сен Шер був першим, хто в кожній Тайні відзначав ці два складники (прибл. 1250 р.).
Що таке матерія Тайни ? Матерія Тайни - це таїнственний знак, наприклад, поливання чи занурювання при Хрещенні, яке потребує означення, тобто заяви, що цей видимий знак означає, бо він не може означати різні речі, хоча поливання водою може означати миття, підливання рослини тощо. Таке означення знакові дає форма, тобто ті слова, які священнослужитель промовляє, коли уділяє Тайну. Сама матерія може бути подвійною - дальшою і ближчою. Дальша матерія - це річ сама в собі, наприклад, вода при Хрещенні, а ближча - це життя самої матерії, наприклад, обмиття при Хрещенні. "Форма" відноситься до тих слів, які надають значення матерії і дають їй силу освячувати душу, тобто вділяти Божу ласку, наприклад, форма при Хрещенні - це слова служителя, які він промовляє, поливаючи голову дитини водою чи занурюючи її у воді, як це роблять наші православні брати: "Хрещається раб (слуга) Божий...в ім'я Отця і Сина і Святого Духа". Отже, всі Тайни Нового Завіту складаються з речей і слів, що називаються матерією і формою.
Говорячи про Хрещення чи про Пресвяту Євхаристію, чи про Єлеєпомазання, Святе Письмо згадує про два складники, бо в кожній з цих Тайн є матерія - вода при Хрещенні, вино і хліб при Пресвятій Євхаристії, олія при Єлеєномазанні, і форма, тобто слова, які служитель мовить, коли уділяє ці Тайни. Св. Григорій Ниський розділяє в Тайні матерію і форму: "Хліб спочатку є звичайним хлібом, але коли Тайна освятила його, він стає Христовим Тілом. Так Містичний єлей, як і вино перед благословенням, є маловатрісними, але по освяченні, що походить від Духа, одне і друге є незвичайно діюче. Та сама сила Святого Духа робить священика гідним пошани і відділяє його від народу через нове благословення" /Проповідь про Хрещення Христа, Грец. Патр. ХІІ, 581/.
Св. Августин, говорячи про матерію і форму в Тайнах, питається: "Забери слово, то чим буде вода? Хіба водою. Слово долучається до матерії й постає Тайна" /Трактат 80 10. Ч.3. Лат. патр. ХХХV, 1840/. І він додає: “Забери воду, і не буде Хрещення. Забери слово, і нема Хрещення” /Там же, трактат 4. Лат. Патр. ХХХV, 1512/. Св. Кирило Єрусалимський пише: “Як Євхаристійний хліб по призванні Святого Духа не є вже звичайним хлібом, але Тіло Христа і святе миро по призиванні Святого Духа не є, як хтось би хотів сказати, звичайним миром, але даром Христа і Святого Духа, то через постійність Його божества стається діючим і ним символічно помазується чоло й інші твої змисли.І коли тіло помазується видимим миром, то душа освячується святим і животворящим Духом” /Мист. Кат., Грец. Патр. ХХХІІІ, 1089-1092/.
Матерія і форма Тайн творять одну моральну (не фізичну) єдність. Слова надають значення матерії, тобто виявляють, що означає вживання даної матерії в Тайні. Таким чином, матерія і форма є суттю Тайни, творять моральну єдність таїнственного знаку, тобто становлять знак Божої ласки, яку Тайна дає людям.
джерело -
Догматичне богослов'я католицької Церкви. Серія “Богословські підручники”, № 1 / Під. ред. А. Кравчука. — Львів,1994, 510 стор. Львівська Духовна Семінарія Святого Духа