Алітургійні дні Східної Церкви
Додано: 31 березня 2007, 08:30
Ми маємо алітургійні дні перед великими святами, подібно до того, як ми маємо у переддень до них строгий піст,
для кращого приготування до свята і застанови над життям. Синонімами до духу цих днів є, на мою думку, - пустеля і тиша.
Місце і обставина для того, щоб слухати...
Але найбільше їх за уставом, який реально дуже мало хто виконує, протягом Великого посту, у понеділоки, вівтороки і четверги...
Літургія Передшеосвячених Дарів тільки у середу і п'ятницю, щоб зовсім не залишати вірних без насушної Поживи.
В історії деякі, здається палестинські, монастирі, готуючись до Воскресіння, не причащалися весь Великий піст навіть у суботу і неділю...
Одне точно можу сказати, що невід'ємною складовою посту (найперше Великого) є відсутність торжества, яким зокрема переповнена східна Божественна Літургія, як Івана злотоустого, так і Василія Великого.
Устав без проблем передбачає можливість служити Літургію Передшеосвячених Дарів кожного дня протягом Чотиридясятниці, як це було, наприклад, у Скнилівській лаврі, з якої відродилися монастирі Студійського уставу УГКЦ.
Цією можливістю міг би, на мою думку, найперше скористатися мирянин, якому навіть задовільне християнстьке життя без щоденної Євхаристії провадити часто стає тяжко ато й зовсім неможливо.
Але чомусь по наших храмах, не зважаючи на це все, у понеділок, вівторок і четвер, не рідко у середу, а деколи навіть у п'ятницю у Великому пості служиться Божественна Літургія Івана Злотоустого.... Чому ж так???
Я вважаю, що дати вірним усвідомити, що таке піст і покаяння, і спонукати їх перейнятися ними до глибини душі цілком під силу церковному літургійному порядку, а всякі безглузді намагання замінити його на кілька пісних проповідей у неділю слід справедливо назвати церковним злочином проти духовного життя вірних!
Чекаю на думки, а Господеві, і сотворителеві і відкупителеві всього у Троїці Єдиному навіки слава! Амінь.
___________________________________________________________
Додає Олег Чупа:
Спробую дещо додати...
Літургію перестали служити у Вел.піст через агапи. Вже Лаодикейський собор (366р.) не дозволяє служіння Літургії у Вел.Піст...
Єгипетські та палестинські монастирі, дійсно, практикували відсутність Причастя у Великий піст. Це було повязано з відходом у глиб пустелі аскетів, які відповідно не могли збиратись для служіння Літургії. Зрештою, це був період цілковитої безмовності. Пустельники повертались до монастирів перед Вербною неділею (кінець посту). Це навіть відображено у стихирах Тріоді.
Щодо служіння Літургії Напередосвячених Дарів...
Наскільки мені відомо існувало дві практики: Єрусалиська (середа і пятниця) та Студійська (щодня понеділок-пятниця). Можливо, тому Скнилівська лавра саме й так служила, згідно з Студійським уставом.
__________________________________________________________
Во Христі,
для кращого приготування до свята і застанови над життям. Синонімами до духу цих днів є, на мою думку, - пустеля і тиша.
Місце і обставина для того, щоб слухати...
Але найбільше їх за уставом, який реально дуже мало хто виконує, протягом Великого посту, у понеділоки, вівтороки і четверги...
Літургія Передшеосвячених Дарів тільки у середу і п'ятницю, щоб зовсім не залишати вірних без насушної Поживи.
В історії деякі, здається палестинські, монастирі, готуючись до Воскресіння, не причащалися весь Великий піст навіть у суботу і неділю...
Одне точно можу сказати, що невід'ємною складовою посту (найперше Великого) є відсутність торжества, яким зокрема переповнена східна Божественна Літургія, як Івана злотоустого, так і Василія Великого.
Устав без проблем передбачає можливість служити Літургію Передшеосвячених Дарів кожного дня протягом Чотиридясятниці, як це було, наприклад, у Скнилівській лаврі, з якої відродилися монастирі Студійського уставу УГКЦ.
Цією можливістю міг би, на мою думку, найперше скористатися мирянин, якому навіть задовільне християнстьке життя без щоденної Євхаристії провадити часто стає тяжко ато й зовсім неможливо.
Але чомусь по наших храмах, не зважаючи на це все, у понеділок, вівторок і четвер, не рідко у середу, а деколи навіть у п'ятницю у Великому пості служиться Божественна Літургія Івана Злотоустого.... Чому ж так???
Я вважаю, що дати вірним усвідомити, що таке піст і покаяння, і спонукати їх перейнятися ними до глибини душі цілком під силу церковному літургійному порядку, а всякі безглузді намагання замінити його на кілька пісних проповідей у неділю слід справедливо назвати церковним злочином проти духовного життя вірних!
Чекаю на думки, а Господеві, і сотворителеві і відкупителеві всього у Троїці Єдиному навіки слава! Амінь.
___________________________________________________________
Додає Олег Чупа:
Спробую дещо додати...
Літургію перестали служити у Вел.піст через агапи. Вже Лаодикейський собор (366р.) не дозволяє служіння Літургії у Вел.Піст...
Єгипетські та палестинські монастирі, дійсно, практикували відсутність Причастя у Великий піст. Це було повязано з відходом у глиб пустелі аскетів, які відповідно не могли збиратись для служіння Літургії. Зрештою, це був період цілковитої безмовності. Пустельники повертались до монастирів перед Вербною неділею (кінець посту). Це навіть відображено у стихирах Тріоді.
Щодо служіння Літургії Напередосвячених Дарів...
Наскільки мені відомо існувало дві практики: Єрусалиська (середа і пятниця) та Студійська (щодня понеділок-пятниця). Можливо, тому Скнилівська лавра саме й так служила, згідно з Студійським уставом.
__________________________________________________________
Во Христі,