Григорiй Палама чи Варлам Калабрийський?

обговорення богословських думок, питань богословської освіти

Модератори: Just_me, Artur, ihor

Серафим
новик
новик
Повідомлень: 12
З нами з: 20 вересня 2005, 14:18
Звідки: Lviv

Григорiй Палама, Варлам Калабрійський та інші

Повідомлення Серафим » 21 вересня 2005, 10:17

Дорогий Олександре! Я не є отцем, однак знаю, що Григорія Паламу було реабілітовано після ІІ Ватиканського Собору. До цого чималих зусиль доклав блаженної памяті Патріярх Йосип Сліпий. Що ж до Варлаама Калабрійського - не знаю.
http://www.ucu.edu.ua - це сайт Украйнського Католицького Уніварситету, а це семінарії УГКЦ: http://www.lds.lviv.ua. Може там щось порадять.
Серафим

Гість

Повідомлення Гість » 21 вересня 2005, 12:45

Нажаль - ні. Оскільки її там немає. Потрібно шукати поза цими документами. Де? - точно не знаю!!!!!!!!!!!

Серафим
новик
новик
Повідомлень: 12
З нами з: 20 вересня 2005, 14:18
Звідки: Lviv

Повідомлення Серафим » 21 вересня 2005, 12:48

Попереднє - це Серафим.
Серафим

pavel_parfentiev
гість
гість
Повідомлень: 4
З нами з: 22 вересня 2005, 14:33

Повідомлення pavel_parfentiev » 22 вересня 2005, 17:31

Допустимо ли писать по-русски? Я понимаю по-украински, но не пишу и не говорю на украинском языке... Надеюсь, никого не обижу.

1) С Паламой сложнее, чем кажется. Все эти "сложности природы" и т.п. - это все-таки толкования и интерпретации. В реальности учение Паламы сложнее и эта его трактовка несколько примитивна. Надо помнить и о том, что Палама, к примеру, исповедовал Божию Матерь свободной от первородного греха. Поэтому частное или поместное почитание его как святого кажется мне возможным. Я не специалист по учению Паламы, но ереси пока не обнаружил собственно у него (а не у интерпретаторов и упростителей).

2) Варлаам Калабрийский - точно не пример для подражания. Дело в том, что его философия - это не учение латинской Церкви. Его убеждения были еретичными и с латинской точки зрения. Фактически, если я правильно помню (а уже могу забыть), его учение вообще стирает различие между ипостасями.

Этот вопрос лично для меня не важен, я Паламе не придаю чрезмерного значения, но я бы не стал торопиться с выводами.

Аватар користувача
samael
Адміністратор
Адміністратор
Повідомлень: 464
З нами з: 16 червня 2005, 14:35
Звідки: Львів, Україна
Контактна інформація:

Повідомлення samael » 23 вересня 2005, 10:58

Для нас важлива Ваша думка, без різниці якою мовою Ви спілкуєтесь... Головне, щоб усі зрозуміли цю думку :wink:
γνῶθι σεαυτόν
www.it-sfera.com.ua

pavel_parfentiev
гість
гість
Повідомлень: 4
З нами з: 22 вересня 2005, 14:33

Повідомлення pavel_parfentiev » 25 вересня 2005, 19:25

samael писав:Для нас важлива Ваша думка, без різниці якою мовою Ви спілкуєтесь... Головне, щоб усі зрозуміли цю думку :wink:


Большое спасибо. Очень приятно это знать.

Kaktus
постійний дописувач
постійний дописувач
Повідомлень: 183
З нами з: 05 березня 2010, 10:05

Re: Григорiй Палама чи Варлам Калабрийський?

Повідомлення Kaktus » 16 березня 2010, 19:25

Григорія Паламу було реабілітовано після ІІ Ватиканського Собору.


Щоб бути реабілітованим, треба бути засудженим. Коли і якими це документами ціла Католицька Церква офіційно засудила і реабілітувала Паламу ? Хто має інфу, давай її сюди.

Kaktus
постійний дописувач
постійний дописувач
Повідомлень: 183
З нами з: 05 березня 2010, 10:05

Re: Григорiй Палама чи Варлам Калабрийський?

Повідомлення Kaktus » 16 березня 2010, 19:27

Поэтому частное или поместное почитание его как святого кажется мне возможным. Я не специалист по учению Паламы, но ереси пока не обнаружил собственно у него (а не у интерпретаторов и упростителей).

Давно треба було ввести почитання святого Григорія Палами в усій Католицькій Церкві, це був би воістину екуменічний крок. Його богословська спадщина належить усім християнам і є особливо цінною в наші часи раціоналізму, бо походить від живого пережиття Бога. Паламізм є вершиною теології обожнення.

Kaktus
постійний дописувач
постійний дописувач
Повідомлень: 183
З нами з: 05 березня 2010, 10:05

Re: Григорiй Палама чи Варлам Калабрийський?

Повідомлення Kaktus » 16 березня 2010, 19:28

Этот вопрос лично для меня не важен, я Паламе не придаю чрезмерного значения,

А очень жаль, ведь он – самый большой отец Церкви и богослов христианского Востока 2-го тысячелетия. Кто не знает богословия Григория Паламы, тот не знает духовности Восточной Церкви.

Ingvar
новик
новик
Повідомлень: 21
З нами з: 15 березня 2010, 17:50

Re: Григорiй Палама чи Варлам Калабрийський?

Повідомлення Ingvar » 16 березня 2010, 20:20

Не Григорій Палама а Григорій Паламас. А про це все ви можете написати листа на цей адрес www.abbaziagreca.it Тобто шукати там емейл. Це грецький монастир який знаходиться 20 км. від Риму.В монастирі є 3 українських монахи ( 1 отець і 2 новики). До них і звертайтеся. Вони якраз і студіюють ці питання. :)

Аватар користувача
о.Олег
Адміністратор
Адміністратор
Повідомлень: 9707
З нами з: 29 вересня 2009, 12:53
Звідки: м.Львів

Re: Григорiй Палама чи Варлам Калабрийський?

Повідомлення о.Олег » 16 березня 2010, 20:26

Kaktus писав:
Григорія Паламу було реабілітовано після ІІ Ватиканського Собору.


Щоб бути реабілітованим, треба бути засудженим. Коли і якими це документами ціла Католицька Церква офіційно засудила і реабілітувала Паламу ? Хто має інфу, давай її сюди.

маю. Прошу зачикати на завтра по обіді (якщо все буде добре :) )
"Ніхто не може любити більше, ніж тоді, коли він за своїх друзів своє життя віддає" (Йо. 15, 13).

Kaktus
постійний дописувач
постійний дописувач
Повідомлень: 183
З нами з: 05 березня 2010, 10:05

Вчення про божественні енергії Григорія Палами – догмат віри

Повідомлення Kaktus » 19 березня 2010, 16:13

Тоді як паламізм є офіційним вченням Православної Церкви, серед католицьких богословів існують різні думки щодо нього. Яким є офіційне ставлення УГКЦ до богослов’я цього православного святого ? Цікаво було б дізнатися в подальшому обговоренні цієї теми і про бачення Палами (Паламаса) і його теології також рядовими мирянами, клиром і богословами цієї Церкви. На мою думку, ця тема повинна зайняти важливе місце в богословському діалозі - вона є далеко важливішою й глибшою за питання примату, бо заторкує самі основи теології.

Kaktus
постійний дописувач
постійний дописувач
Повідомлень: 183
З нами з: 05 березня 2010, 10:05

Re: Григорiй Палама чи Варлам Калабрийський?

Повідомлення Kaktus » 19 березня 2010, 18:56

маю. Прошу зачикати на завтра по обіді (якщо все буде добре )


Я чекаю і чекаю. Жду інформації про результати Ваших пошуків.

диякон Петро
дописувач
дописувач
Повідомлень: 59
З нами з: 02 листопада 2005, 04:20
Звідки: м. Люблін, Польща
Контактна інформація:

Re: Григорiй Палама чи Варлам Калабрийський?

Повідомлення диякон Петро » 21 березня 2010, 16:05

Kaktus писав:Щоб бути реабілітованим, треба бути засудженим. Коли і якими це документами ціла Католицька Церква офіційно засудила і реабілітувала Паламу ?


Це, звичайно, не зовсім стосується питання, бо нижченаведена цитата походить з документу помісного, а не вселенського рівня - однак тут ідеться якраз про нашу Помісну Церкву, тому й дозволю собі процитувати:

Святий Синод (у Замості 1720 року - титул, здається, 17-ий) забороняє не лише вшановувати Георгія (!) Паламу як святого чи святкувати його день, але навіть згадувати його ім'я в нашій Церкві.

Злосливі могли б сказати, що помилка з іменем Палами доказує, що дана постанова базована на ігноранції. Можливо - хоч імовірне й інше пояснення: редакційна помилка. "Григорій" з "Георгієм" сплутувалися не раз.

Anatolius
дописувач
дописувач
Повідомлень: 114
З нами з: 12 березня 2010, 12:09
Звідки: Львів
Контактна інформація:

Re: Григорiй Палама чи Варлам Калабрийський?

Повідомлення Anatolius » 22 березня 2010, 00:54

диякон Петро писав:
Kaktus писав:Щоб бути реабілітованим, треба бути засудженим. Коли і якими це документами ціла Католицька Церква офіційно засудила і реабілітувала Паламу ?


Це, звичайно, не зовсім стосується питання, бо нижченаведена цитата походить з документу помісного, а не вселенського рівня - однак тут ідеться якраз про нашу Помісну Церкву, тому й дозволю собі процитувати:

Святий Синод (у Замості 1720 року - титул, здається, 17-ий) забороняє не лише вшановувати Георгія (!) Паламу як святого чи святкувати його день, але навіть згадувати його ім'я в нашій Церкві.

Злосливі могли б сказати, що помилка з іменем Палами доказує, що дана постанова базована на ігноранції. Можливо - хоч імовірне й інше пояснення: редакційна помилка. "Григорій" з "Георгієм" сплутувалися не раз.


Про повернення Палами в КЦ і зокрема в УГКЦ є стаття в "Наукових записках Українського Католицького Університету" 2009 року. Називається "Святий Григорій Палама та його легітимізація в УГКЦ". Автор (Віктор Жуковський) зокрема багато приділяє уваги ролі Патріарха Йосипа Сліпого в реабілітації особи св. Григорія в Католицькій Церкві. Власне до Сліпого звернулась Римська Апостольська столиця, щоб він вивчив і з"ясував чи може Католицька Церква вшановувати його - результат був позитивний.

Аватар користувача
o.Mykil
старець
старець
Повідомлень: 3456
З нами з: 11 вересня 2008, 10:57
Звідки: Galicia
Контактна інформація:

Re: Григорiй Палама чи Варлам Калабрийський?

Повідомлення o.Mykil » 22 березня 2010, 10:12

Anatolius писав: Автор (Віктор Жуковський) зокрема багато приділяє уваги ролі Патріарха Йосипа Сліпого в реабілітації особи св. Григорія в Католицькій Церкві.


Зауважив, зауважив, як він мав раніше в мене виклади зі східнохристиянської духовності. Правда одне з усього не подобалось, що часто посилався саме на промосковську літературу, промосковських авторів (РПЦ)...
А з учення Палами особисто найбільше зацікавило раніше його розгляд божественних енергій Господа Бога. Тільки під тими "енергіями" Палама розумів, отже, начебто божественні дії...

http://www.krotov.info/acts/14/2/palama_04.htm
Посадім любові квіти
На життєвій ниві:
Хоче всіх Господь зустріти
На шляху правдивім!

Аватар користувача
о.Олег
Адміністратор
Адміністратор
Повідомлень: 9707
З нами з: 29 вересня 2009, 12:53
Звідки: м.Львів

Re: Григорiй Палама чи Варлам Калабрийський?

Повідомлення о.Олег » 22 березня 2010, 11:27

Слава Ісусу Христу!
Anatolius писав:Про повернення Палами в КЦ і зокрема в УГКЦ є стаття ...

подавав цю статтю Віктора ще до друку ( http://www2.maidanua.org/news/view.php3 ... 1235804704 ), тому не знаю, чи вона не була відкоригована редакцією... проте, надіюсь, навіть так корисно буде ознайомитись

Віктор Жуковський
СВЯТИЙ ГРИГОРІЙ ПАЛАМА І
ПРОБЛЕМА ЙОГО ЦЕРКОВНОЇ ЛЕГІТИМІЗАЦІЇ В УГКЦ

Святий Григорій Палама (Про життєвий і творчий шлях святого Григорія Палами (1296-1359) див.: J. Meyendorff. Introduction à l’étude de Grégoire Palamas. Paris 1959.). Ім’я цього богослова, як і його богословсько-містична доктрина, донедавна було одним із головних табу в Католицькій Церкві. Упереджене ставлення римо-католицьких богословів до духовної практики ісихазму та богословської доктрини Палами, яка її, обороняючи, обґрунтовувала, було зумовлене домінуванням схоластичної богословської парадигми мислення до Другого Ватиканського собору. У схоластичному богомисленні один із найважливіших акцентів – широке застосування арістотелівської філософської методології, як у розгляді питання природи Божественного Буття, так і в осмисленні природи боголюдських відносин. Стоячи на таких засадах, схоластичне богослов’я не було здатне проникнути в глибину автентичного значення патристичного богословського синтезу, здійсненого Паламою. Це саме стосується осмислення всіх тих східнохристиянських підходів у богослов’ї та духовності, які не вміщалися в схоластичні рамки богословського мислення (Це стосується також постаті й богослов’я св. Симеона Нового Богослова (949-1022).). Ситуація радикально змінилася з появою Декрету про Східні Католицькі Церкви ІІ Ватиканського собору. Говорячи про зберігання духовної спадщини Східних Церков, Собор «не тільки належно оцінює та справедливо похваляє цю церковну та духовну спадщину, але також твердо вважає її за спадщину цілої Церкви Христової» та приписує своїм Декретом із «найбільшою вірністю» (ІІ Ватиканський Собор. Декрет про Східні Католицькі Церкви (далі – ДС), 5-6 // Документи Другого Ватиканського Собору: Конституції, декрети, декларації. Львів 1996, с. 174.) зберігати самим східним. Йдеться не просто про обряд, а про все святе передання Східної Церкви (У заключному документі, прийнятому на зустрічі східних католицьких єпископів Европи в Ніредьгазі (30 червня – 6 липня 1997 р.) зазначається, що «повернення до джерел – це набагато більше, ніж обрядове відновлення. Воно насамперед є аскетично-духовним відновленням і, з іншого боку, приводить до богословського навернення. [...] Це означає увійти [...] у нову фазу богословського опрацювання, яка більше не буде чисто апологетичною, а творчою, що йде шляхом великої традиції» (В пошуках ідентичності. Студійні дні в Ніредьгазі. Львів 1998, c. 182). І для цього потрібна відвага східних богословів, як зазначав Йоан Павло ІІ: “Східні Церкви, мають мати відвагу знову віднайти автентичні традиції власної тотожності, відновлюючи, де потрібно, первинну чистоту. (Іван Павло II, Проповідь під час Святої Літургії у Вірменському обряді”. (21 листопада 1987) // L’Osservatore Romano, 23-24 листопада 1987, 6.)), для якої православне віросповідання (orthodoxia) і богопочитання (orthopraxia) немислимі одне без одного. Ці два виміри богослов’я гармонійно поєднані присутністю Святого Духа в Містичному Тілі Христовому, яким є Церква.
Динамічне ісповідання православної віри у молитовно-літургійному богопочитанні є не лише основою ідентичности УГКЦ, але й найціннішим її внеском у справу церковної єдности. На цьому наголошував папа Іван Павло ІІ в Апостольському листі з нагоди 400-річчя Берестейської унії (Апостольський лист Римського Архиєрея Івана Павла ІІ з нагоди 400-річчя Берестейської Унії. Citta del Vaticano 1995, с. 21.):
Вірність давнім східним традиціям є одним із засобів, що їх мають у своєму розпорядженні східні католицькі Церкви, щоб сприяти єдності християн (Пор.: ДС, 24.). Декрет ІІ Ватиканського Собору Про екуменізм [п. 15] дуже виразно заявляє: «Нехай усі знають, що знати, шанувати, зберігати й плекати цю багатющу східну літургійну та духовну спадщину є дуже важливим для вірного зберігання повноти християнської традиції та для досягнення поєднання між східними та західними християнами».
Таким чином, літургійно-богословська ідентичність церковного організму є як основою ісповідання істинної віри та богопочитання, так, водночас, і основою сопричастя помісних Церков. Саме в цьому руслі постає проблема святкування греко-католиками празника св. Григорія Палами в другу неділю Великого посту. Це питання є не лише справою догматично-літургійної зрілости східної католицької Церкви, але й «лакмусовим папірцем», який виявляє реальну готовність богословів до серйозного діялогу з римо-католицькими і православними братами й сестрами у Христі.
Для Східної Церкви ім’я св. Григорія Палами має непересічне значення. Деколи це ім’я хибно співвідносять із «новим і незвичайним ученням», яке він нібито привніс у церковно-догматичну свідомість перед остаточним крахом Візантійської імперії. За роль, яку Григорій Палама відіграв в осмисленні патристичного богослов’я, його часто порівнюють із постаттю Томи Аквінського, називаючи «Томою Аквінським Східної Церкви». Проте постать Палами була й залишається полем гарячої полеміки, і християнські богослови поділяються на дві групи, з виразно протилежними поглядами: одні розуміють богослов’я Палами в контексті церковного Передання, сприймаючи його як богословський патристичний синтез; інші ж, основуючись на давніх стереотипах, не розуміючи богомислення Палами, оцінюють його поза святоотцівською традицією Церкви, різко критикують і навіть засуджують учення Палами як єретичне (Яскравим сучасним прикладом нерозуміння та гострої критики богословської доктрини Палами є присвячений його богослов’ю розділ у праці: C. M. La Cugna. God for Us, The Trinity and Christian Life. San Francisco 1993, с.182-183; 199-202.).
Класичним прикладом категоричного несприйняття паламівського богословлення є фундаментальна стаття, написана 1932 року для Словника католицького богослов’я відомим римо-католицьким богословом довоєнного періоду М. Жюжі. Її автор характеризує богословську доктрину Палами не лише як «серйозну філософську помилку, але ...також, з католицького погляду, як справжню єресь» (M. F. Jugie. Palamas Grégoire // Dictionnaire de Théologie Catholique. Paris 1932, с. 1764.). Для західних і східних католиків ім’я Палами було заборонене, а його богословське обґрунтування покликання людини до обоження – забуте.
Така ситуація була властива не лише Католицькій Церкві, а й Православним Церквам, особливо в слов’янських країнах. Однак у православних це забуття стосувалося переважно науково-академічної сфери, натомість у практичному, духовно-літургійному житті Церкви, у парафіях і монастирях, богословський і духовний образ св. Григорія Палами завжди був присутній. Д. Рейд зазначає, що в грецькому богослов’ї вчення Палами «було занедбане в наступних після нього століттях, тобто від XV до XIX. Головно це було результатом турецької окупації та західних богословських впливів, але воно [вчення] надалі посідає важливе місце в духовному житті багатьох православних, як мирян, так і монашества» (D. Reid. Energies of the Spirit, Trinitarian Models in Eastern Orthodox and Western Theology. Atlanta 1997, с. 20.).
Поступове повернення до богословської спадщини Палами в православному світі почалося вже в другій половині XIX століття (Серед православних були також богослови, які, з одного боку, приймали богослов’я Палами як православне, а з іншого боку – відкидали ісихазм, захисником якого був Григорій, як єресь XIV століття. Наприклад С. В. Булгаков у першому томі Настільної книги священно- церковнослужителя, описуючи специфіку богослужіння другої неділі Великого посту, позитивно характеризує постать і богослов’я св. Григорія Палами як захисника «благодатного світла, яке осяює людину», наголошуючи на важливості сутнісно-енергійного розрізнення в природі Бога (С. В. Булгаков. Настольная книга для священно-церковно-служителей: Cборникъ сведеній, касающихся преимущественно практической деятельности отечественного духовенства, т. 1. Москва 1993, c. 570-571). Репринтне видання 1913 р. Водночас у другому томі цієї ж книги автор пише про ісихазм як про «самую странную мечтательность», повторюючи стереотипні латинські звинувачення ісихастів у єресі. Завершуючи свою коротку довідку про цю «єресь», ревним захисником якої був св.Григорій, Булгаков пише: «Вздорное мн₫ние исихастов объ условіяхъ воспріятія несозданного св₫та вскоръ само собою предано было забвенію» (Там само, т. 2, с. 1622). Таким чином, за логікою автора Настільної книги, святий, якого Східна Церква традиційно, від XIV століття, поминала в другу неділю Великого посту як захисник православної віри, був оборонцем «єресі» ісихазму – чи, за словами С.Булгакова, «вздорного мн₫ния».), але ґрунтовні дослідження з’являються лише в 30-х роках XX століття. Визначальним поштовхом були праці В.Крівошеіна (Див. V. Krivosheine. The Ascetic and Theological Teaching of Gregory Palamas // Eastern Church Review 3 (1938) 26-33, 71-84, 138-156, 193-214.), Г.Флоровського (Див.: G. Florovsky. St. Gregory Palamas and the Tradition of the Fathers // The Greek Orthodox Theological Review 2 (1959-1960) 119-131.) та, особливо, фундаментальне дослідження Й.Меєндорфа (J. Meyendorff. Introduction à l’étude de Grégoire Palamas. Paris 1959. Детальніше про головні дослідження богословської спадщини св. Григорія Палами див.: D. Stiernon. Bulletin sur le Palamisme // Revue des Etudes Byzantines 30 (1972) 231-337; R. E. Sinkewicz. Gregory Palamas // La Théologie Byzantine et sa tradition (XIII-XIX s.) / заг. ред. C. G. Conticello, V. Conticello. Turnhout 2002, с. 131-188; Д. И. Макаров. Антропология и космология св. Григория Паламы (на примере гомилий). Санкт-Петербург 2003; Исихазм: Аннотированая библиография / ред. С. С. Хоружий. Москва 2004.). У цей час у православному богослов’ї відбувається поступове поглиблення самоусвідомлення, пошук джерел своєї ідентичности, інтенсивне звернення до святоотцівського богослов’я обоження, яке полягає в ствердженні реальної можливости онтологічної участи людини в божественному житті Пресвятої Трійці (Про богослов’я обоження загалом і в пізньому візантійському богослов’ї зокрема див.: N. Russell. The Doctrine of Deification in the Greek Patristic Tradition. Oxford 2006; N. Russell. Theosis and Gregory Palamas: Continuity or Doctrinal Change? // St. Vladimir Theological Quarterly 4 (2006) 357-379; G. Every. Theosis in Later Byzantine Theology // Eastern Church Review 2 (1968-1969) 243-52; J. Gross. La divinisation du chrétien d’apres les Peres grecs, contribution historique à la doctrine de la grâce. Paris 1938; G.I.Mantzarides. The Deification of Man. New York 1984.). Богослов’я Палами було плодом богословської полеміки, у якій він обґрунтовував патристичну сотеріологію, згідно з якою головне покликання людини полягає в причасті божественної природи (2 Пет. 1:4) (Про святоотцівське осмислення cпасіння як участи в Божественній природі див.: N. Russell. «Partakers of the Divine Nature» (2 Peter 1:4) in the Byzantine Tradition [ http://www.myriobiblos.gr/texts/english ... akers.html (15 трав. 2008)].). Обороняючи святоотцівське передання щодо покликання людини стати богом по благодаті, Палама, за словами американської дослідниці його богослов’я А. Н. Вільямс, підтверджував те, «що схоластичне богослов’я заперечувало» (A. N. Williams. The Ground of Union, Deification in Aquinas and Palamas. New York – Oxford 1999, с. 5.). Його богослов’я, ґрунтуючись на біблійно-патристичній антропології та сотеріології, було «живим», оскільки виражало живий досвід особового боголюдського діялогу, який відкривається у Євангелії і є центром святоотцівського передання. Глибоко дослідивши богословську проблему розрізнення між Божою сутністю і енергією у святоотцівській традиції, Палама обґрунтував реальність обоження людини. Питання обоження людини було центральним у богомислення св. Григорія.
Занедбання творчої спадщини великого святого й богослова Східної Церкви та забуття його постаті стосується і Східних Католицьких Церков, у тому числі Української Греко-Католицької Церкви – однієї з головних безпосередніх спадкоємиць візантійської літургійно-богословської традиції. Усі Східні Церкви (не лише Православні) покликані зберігати, плекати й поглиблювати богословський патристичний синтез Палами, потверджений на помісному Константинопольському соборі 1351 р. (Ключові положення богословської доктрини Палами, які він відстояв у довгій і важкій полеміці та які були потверджені в «Синодальному томосі» цього собору, такі: «1. У Бозі є розрізнення (diakrisis) між сутністю (ousia) та енергією (energeia) чи енергіями. ;2. Божа енергія є несотворена (aktistos).;3. Розрізнення між несотвореною сутністю і несотвореними енергіями жодним чином не порушує божественної простоти, оскільки в Бозі немає складности (synthesis).;4. Поняття “божество” (theotis) може застосовуватися не лише до сутности Бога, а й до енергій.;5. Сутність має першість чи вищість щодо енергій – у значенні того, що енергії походять від сутности.;6. Людина може брати участь не в Божій сутності, а в Божественних енергіях.;7. Людина може отримати досвід Божественних енергій у формі світла – нематеріяльного й несотвореного світла, яке можна споглядати людськими очима. Саме це несотворене світло було об’явлене апостолам на горі Тавор під час Преображення Христового, і це світло споглядають святі у своєму молитовно-містичному житті, і цим світлом засяють і будуть осяяні праведники під час Воскресіння в Останній день. Це світло має есхатологічний характер, тобто це є Світло майбутнього віку» (K. Ware. God Hidden and Revealed: The Apophatic Way and the Essence-Energies Distinction // Eastern Churches Review 2 (1975) 130).), оскільки його прийнято консенсусом усіма Православними Церквами, які належать до тієї самої візантійської традиції. Хоч службу св. Григорію Паламі в другу неділю Великого посту (Ґрунтовний літургійно-богословський аналіз другої неділі Великого посту подано у фундаментальній праці: T. Federici. Risuscito Cristo, Commento alle Letture bibliche della Divina Liturgia bizantina. Palermo 1996, с. 886-901.) друкували у львівських і київських виданнях Тріодей (Див.: Тріодь Постна. Львів 1664; Тріодь Постна. Львів 1689; Тріодь Постна. Києво-Печерська Лавра 1715.), якими користувалась унійна Церква (бо своїх не мала), від Берестейської унії (1596) аж до Замойського синоду (1720) ні з боку Риму, ні з боку греко-католицьких єпископів не було жодних офіційних застережень стосовно цього поминання. Радикальні зміни відбулися на Замойському синоді. У титулі XVII рішень Синоду, де йдеться про почитання святих, читаємо: «Георгія Паламу взбороняє св. Синодъ не лише почитати яко святого, и святковати днемъ празднычнимъ, но такожъ вспоминати єго подъ карами, приписаными противъ схизматиковъ» (Текст постанов Замойського синоду надруковано у виданні: Додатокъ до чинностей и рішень Руского Провинціяльного Собора въ Галичині отбувшого ся во Львові въ р. 1891. Львôвъ 1897, с. 262.). Цікавим і водночас промовистим є те, що в цьому формулюванні синоду помилково називає Паламу не Григорієм, а Георгієм. У контексті рішень синоду, хоч і з вісімнадцятирічною затримкою в часі, виходить Окружний лист митрополита Атанасія Шептицького до духовенства (1738), де сказано про так звані виправлення літургійних книг. Поряд із багатьма літургійно-обрядовими змінами, які слід зробити в монастирях і парафіях протягом двох місяців, у листі йдеться також про скасування почитання пам’яти св. Григорія Палами в другу неділю Великого посту. Митрополит Атанасій пише: «Цілоє послідованіє Григорію Паламі викинути треба, а в місто сего чти послідованіє святому єгоже будет день» (Объ исправлении Богослужебныхъ книгъ. Окружное письмо уніатскаго митрополита Атанасія Шептицкаго къ духовенству отъ 1738 года. Почаевъ 1905, с. 11.). Цього ж 1738 року вийшло римське видання грецького Антологіона, яке не містило служби св. Григорію Паламі; те саме стосується видання Антологіона 1879 року (Вилучення стосувалося також служб іншим святим, у тому числі слов’янським (наприклад, канону та молитви преподобним Печерським та текстів богослужінь, якими поминали інших святих Київської Митрополії. Див.: Объ исправлении Богослужебныхъ книгъ, с. 33-34). Інший погляд на питання святих Руської Церкви подає василіянин І. Кульчинський, який нараховує понад шістдесят слов’янських святих у місяцеслові Руської Церкви. Детальніше про це див.: I. Kulczynski. Specimen ecclesiae ruthenicae ab origine susceptae fidei ad nostra usque tempora in suis capitibus seu primatibus cum S. Sede apostolica romana semper unitae. Paris [1859] (передр.: Westmead, Farnborough, Hants, Engl., 1970), с. 142-143.).
Очевидно, що, притримуючись таких настанов, до ІІ Ватиканського собору греко-католицькі богослови, наслідуючи латинський спосіб богословлення, різко відкидали богословський синтез Палами – як у сфері богословської доктрини, так і в духовно-літургійному житті Церкви. Ситуація поступово змінюється після Собору. Одним із головних відкривачів забутого богослов’я та духовної практики ісихазму став патріярх Йосиф Сліпий, який «відчинив» західним богословам «двері» до позитивного, вільного від стереотипів минулого, глибокого дослідження та оцінки паламізму (Я. Пелікан у своїй книзі про патріярха Йосифа Сліпого зазначає: «Для Східної традиції Літургія була, як це Сліпий сказав у посланні, виданому в січні останнього року його життя, “учителем нашої віри”. І це не був виключно український вклад, а ще менше виключно український католицький, як це Сліпий мав нагоду прояснити, коли до нього звернувся архиєпископ Загребу з питанням про його погляд на законність почитання, виявлюваного католиками східного обряду перед православними святими, які не отримали західно-католицької канонізації. Він цитував прецедент “Петербургського Синоду” східних католиків з 1917 р., який схвалив був таке почитання. Конкретно, він висловив погляд, що почитання св. Григорія Палами було оправдане, хоч він і не був канонізований і насправді засуджений в Римо-Католицькій Церкві; Сліпий опер цю інтерпретацію Паламового богослов’я на творах православних вчених Георгія Флоровського і Йоана Меєндорфа. Це був доказ і прецедент, що їх він міг добре навести ще в багатьох інших місцях» (Я. Пелікан. Ісповідник віри між Сходом і Заходом: Портрет українського кардинала Йосифа Сліпого. Київ 1994, с. 269).). Після ІІ Ватиканського собору Конгрегація для Східних Церков вирішила видати нове видання Антологіона грецькою мовою. Як наслідок, постало питання богослужбових текстів другої неділі Великого посту: на цей день Тріодь приписує святкувати пам’ять св. Григорія Палами. Маючи щодо цього певні сумніви, префект Конгрегації для Східних Церков кардинал Максиміліан де Фурерстенберґ вирішив звернутись у цій справі до кардинала Франя Шепера, тоді префекта Конгрегації у справах віри. Кардинал Шепер попросив патріярха Йосифа Сліпого, який перебував у Римі, висловити свою думку. У листі від 30 березня 1971 р. префект Конгрегації у справах віри пише:
Пане Кардинале,
Свята Конгрегація для Східних Церков готує публікацію грецького «Антологіoна», що містить богослужіння для вжитку єпархіяльних священиків і парафій та який також використовується в греко-православному обряді. У другому томі, на другу Неділю Великого Посту, вищесказана Священна Конгрегація має намір включити поминання православного єпископа Григорія Палами, пам’ять якого Православна Церква звершує тієї самої Неділі. Введення свята Григорія Палами бере початок 1368 року й було затверджене Константинопольським Патріярхом Філотеєм Кокіносом, який також уклав службу Святому (У 1368 р. Константинопольський патріярх Філотей Кокінос канонізував Григорія Паламу.). У першому римському виданні грецького «Антологіона», яке з’явилося в 1738 році, поминання Григорія Палами і службу йому скасовано, і це стосується також видання 1879 року. Отож, не йдеться про те, щоби впроваджувати нового Святого у грецьку службу, а про те, щоб виправити упущення, зроблене в попередніх римських виданнях.(виділення моє - В.Ж.)
Взявши до уваги дискусійний характер богословської доктрини Григорія Палами та питання, чи член відділеної Церкви може бути визнаний як Святий у Католицькій Церкві, ця Священна Дикастерія бажає знати думку Вашої Високопреосвященної Еміненції щодо того, доречно чи ні знову включити поминання Григорія Палами в «Антологіон», який готується до друку. Крім того, якщо Ваша Еміненція знає також мотиви, з яких це поминання було скасовано в попередніх виданнях, був би Вам щиро вдячний, якщо б Ви мене проінформували.
З почуттям глибокої пошани і визнання до Вашої Високопреосвященної Еміненції, Кардинал Франьо Шепер (Archivium Patriarchale S. Sophiae (Рим), т. [40], док. 2016/04 (див. Додаток 1). Переклала з італійської Олександра Вакула.).
Патріарх Йосиф Сліпий мав репутацію непересічного спеціяліста в галузі філософії та догматичного богослов’я. У своїй відповіді кардиналові Шеперу він, як зазначає Ярослав Пелікан (Див.: Я. Пелікан. Ісповідник віри між Сходом і Заходом, с. 269.), висловив погляд, що почитання св. Григорія Палами було оправдане, хоч його й не було канонізовано, а навпаки, засуджено в Римо-Католицькій Церкві.Отож у листі до Франя Шепера від 6 квітня 1971 р. патріарх Йосиф рекомендував включити цього святого в Антологіон:
Ваше Високопреосвященство,
Відповідаючи на Ваш лист-запит від 30 березня прот. №563/70, прошу перш за все вибачення у Вашої Преосвященної Еміненції, що не можу дати вичерпну оцінку щодо православного єпископа Григорія Палами, оскільки цілковито поглинутий справами нашої переслідуваної і покинутої Церкви. Незважаючи на це, коротко відповім на поставлене запитання. Трудність виринає не стільки в питанні почитання Григорія Палами як святого, скільки в тому, що його звинуваченно в єресі (ісихазму), пор.: Jugie, Candal, Florovsky, Meyendorff, Schultze. У ході провінційного синоду 1351 року теорії Григорія Палами були атаковані Варлаамом і Григорієм Акіндином, але після його смерти 14.11.1359 року на синоді 1368 року Патріярх Філотей Кокінос потвердив доктрину Палами, канонізуючи його.
Від Берестейської Унії 1595/6 року до Замойського Синоду 1720 року в Католицькій Церкві України питання Палами не порушувалося. Властиво, саме Замойський Синод у 1720 році заборонив поминання Григорія Палами.
У 1868 році єзуїт Мартіноф (Аnnus ecclesiasticus Grаeco-Slavicus, Bruxelles 1868) твердими словами висловлюється проти Палами. Акакіус (De consensu II, cap.XII), [говорить про Паламу як про] «негідну людину, не лиш позбавлену священства й назавжди виключену зі сану, але й таку, що заслуговує бути покараною [вогнем і] мечем..., пропащого винуватця безчестя» (пор.: Диакон Василий, ЧСВ. Леонид Федоров. Рим 1966, с. 227-228) (Насправді видання диякона Василія, за яким Йосиф Сліпий цитує осудливі слова Мартинова й Акакіуса, переповідає (з неточностями) документ митрополита Андрея Шептицького 1914 р., який тоді підтримував засудження Палами. Французький оригінал документа Шептицького та його переклад українською мовою опубліковано у виданні: Mитрополит Андрей Шептицький і греко-католики в Росії: Документи і матеріали 1898–1944: У двох книгах / за ред. Ю. Аввакумов, кн. 1: Документи і матеріяли 1899–1917. Львів 2004, с. 603-631 (цитований текст – на с. 611, 625).). Зрештою, з’явилося багато підручників з догматичного богослов’я, у яких він був звинувачений у єресі.
Що стосується почитання Григорія Палами як Святого, то вважаю, що немає труднощів у цьому питанні, оскільки:
1. Багато святих вшановуються спільно і католиками, і православними;
2. Берестейська Унія 1595/6 року дозволяла вшановувати всіх святих, які почиталися нашою Церквою ще перед Унією;
3. Петербурзький Синод 1917 року під головуванням митрополита Андрея Шептицького дозволив у канонах 5, 6, 7, 8 почитання Святих, які вшановуються православними росіянами, за винятком виразної заборони Святим Престолом. (Див.: Opera omnia Kir Josephi (Slipyj-Kobernyckyj-Duckovskyj) Archiepiscopi Majoris et Сardinalis,. т. III-IV. Рим 1970, с. 75-83).
На мою скромну думку, можна включити в грецький «Антологіон» літургійну службу Палами з ремаркою «вшановується православними», не торкаючись його доктрини. Проте потрібно було б простудіювати це питання глибше і вияснити труднощі [виділення моє – В. Ж.].
Прийміть, Ваша Високопреосвященна Еміненціє, почуття моєї глибокої пошани (Archivium Patriarchale S. Sophiae (Рим), т. 40, док. 090-091 (див. Додаток 2). З італійської мови переклала. Олександра Вакула.).
На підставі цієї відповіді патріярха Йосифа кардинал Шепер поінформував видавців Антологіона, що Конгрегація у справах віри не має жодних застережень щодо включення служби св. Григорію Паламі в цей збірник. У 1974 р. у Римі вийшов другий том Антологіона, де вже містилися тексти служби другої неділі Великого посту – св. Григорію Паламі. Ствердивши почитання цього святого в Східній Католицькій Церкві, Йосиф Сліпий цим самим зняв напругу, яка походила від звинувачень Палами католицькими богословами в єресі, з одного боку, і почитання його як святого і великого богослова у Православ’ї, з другого. Єретика Церква не може вшановувати як святого. Десятма роками пізніше папа Іван Павло ІІ, виступаючи на зустрічі православних і католиків, згадав про праці Палами, називаючи його «святим» Григорієм (Про це згадує Д. Смолярський у своїй книзі: D. C. Smolarski. How not to Say Mass. A Guidebook for All Concerned about Authentic Worship. New York 1986, с. 13.). Як зазначає Д. С. Смолярський, такий «символічний жест [...] зробив для зцілення поділу між Сходом і Заходом більше, аніж цілі серії богословських дискусій» (там само).
Наступним кроком мали б бути студії, які прояснили б «труднощі» в осмисленні вчення Палами, що виникали впродовж історії розвитку богословської доктрини в Східному і Західному християнстві. Однак, незважаючи на те, що патріярх Йосиф – уже майже сорок років тому! – фактично спричинився до започаткування позитивного осмислення Заходом багатющої духовно-богословської спадщини св. Григорія Палами, в УГКЦ постать і богословське надбання Палами досі залишаються «білою плямою» та далі перебувають «за зачиненими дверима» (По-іншому склалася ситуація у мелхітів. Як зазначено на одному зі сайтів Мелхітської Греко-Католицької Церкви, до 1971 р. офіційного почитання св. Григорія Палами в другу неділю Великого посту в цій Церкві не було. У 1971 р. її Святий Синод потвердив поминання Григорія Палами як святого. Наголошено, що головна причина цього рішення Синоду – те, що богословська думка Палами є основою для осмислення молитов Церкви. Див.: http://www.mliles.com/melkite/stgregorypalamas.shtml (15 трав. 2008).). За весь цей час не з’явилося жодної статті, не здійснено жодної спроби серйозного наукового заглиблення в одну з найбагатших богословських традицій Східної Церкви (за винятком хіба що коротких згадок: у книзі єпископа Василя Лостена (В. Лостен. Пасхальне паломництво: Роздуми про Святий час Великого посту. Львів 1999.) й статті о. д-ра Петра Біланюка (P. B. T. Bilaniuk. The Mystery of Theosis or Divinization // Orientalia Christiana Analecta 195 (1973) 337-359.) ). Радше навпаки, через давні стереотипи, сформовані антипаламістськими публікаціями римо-католицьких і навіть деяких православних богословів довоєнного періоду, триває свідоме й несвідоме оминання та занедбування «живого» богослов’я св. Григорія Палами. Це свідчить про брак зрілости й глибини богословської проникливости, що є головною ознакою кризи богословської самоідентифікації богословів. Часто дезорієнтація у виборі духовно-богословських напрямків дослідження, яка не дозволяє «відчути» крайню необхідність та актуальність перекладів на українську мову як творів Палами, так і ключових монографій, присвячених його богослов’ю, межує з банальним нерозумінням і незнанням догматично-патристичної значимости духовно-богословської спадщини св.Григорія (Про значення богословської творчости Григорія Палами див.: И. Мейендорф. Св. Григорий: Его место в Предании Церкви и современном богословии // Православие в современном мире. Москва 1997, с. 149-170; Metropolitan of Nafpaktos Hierotheos. St. Gregory Palamas as a Hagiorite. Levadia 1997, с. 23-28.). І в цьому випадку єдиним, на наш погляд, ліком від такої хворобливої ситуації в богословській думці може бути заклик до східних католицьких богословів: «Уперед до текстів св. Григорія Палами!» Прикладом до наслідування можуть служити не лише згадувані вище православні, а й римо-католицькі богослови, які спричинилися до появи багатьох ґрунтовних досліджень на тематику паламізму та ісихазму й завдяки яким православні та східні католики можуть читати як деякі твори Палами сучасними европейськими мовами, так і серйозні наукові дослідження, присвячені цій темі (цих праць варто виділити такі: J. Lison. L’Esprit Répandu, la Pneumatologie de Grégoire Palamas. Paris 1994; A. N. Williams. The Ground of Union, Deification in Aquinas and Palamas. Oxford 1999; J.-Y. Leloup. Ecrits sur l’hésychasme. Une tradition contemplative oubliée. Paris 1990; D. Reid. Energies of the Spirit: Trinitarian Models in Eastern Orthodox and Western Theology. Atlanta 1997; I. Hausherr. Solitude et vie contemplative selon l’hésychasme. Bellefontaine 1981; I. Hausher. Hésychasme et prière. Roma 1966; J. Van Rossum. Palamism and Church Tradition: Palamism, Its Use of Patristic Tradition, and Its Relationship with Thomistic Thought: Dissertation / Fordham University. New York 1985; A. De Halleux. Palamisme et Scolastique, Exclusivisme dogmatique ou pluriformité théologique? // Revue Théologique de Louvain 4 (1973) 409-442; A. De Halleux. Palamisme et Tradition // Irénikon 68 (1975) 479-493; J. P. Houdret. Palamas et les Cappadociens // Istina 19 (1974) 260-272; E. Ivánka. Palamismus und Vätertradition // L’Eglise et les églises, neuf siécles de douloureuse séparation eutre l’Orient et l’Occident [=Collection Irénikon, т. 2]. Chevetogne 1955, с. 29-46.).
На завершення цього короткого представлення проблеми, пов’язаної з осмисленням постаті й богословської спадщини св.Григорія Палами, наведу слова з Декрету про Східні Католицькі Церкви, прийнятого на ІІ Ватиканському соборі:
Східніх Церков установи, літургійні обряди, церковне передання та правопорядок християнського життя Католицька Церква високо цінує. В них бо, славних шанигідною давниною, виявляється те передання, що походить від апостолів через Отців і становить частину божественно об’явленої та неподільної спадщини цілої Церкви. […] Східні Церкви […] є живими свідками цього передання. (ДС, 1.)
А постать св. Григорія Палами та його «живе» богослов’я є невід’ємною та однією з найяскравіших сторінок цього передання.
"Ніхто не може любити більше, ніж тоді, коли він за своїх друзів своє життя віддає" (Йо. 15, 13).

Аватар користувача
о.Олег
Адміністратор
Адміністратор
Повідомлень: 9707
З нами з: 29 вересня 2009, 12:53
Звідки: м.Львів

Re: Григорiй Палама чи Варлам Калабрийський?

Повідомлення о.Олег » 22 березня 2010, 11:36

мабуть важливо для повноти теми також згадати недавне причислення до лику Святих:

    Акт Вселенского Патриарха Варфоломея о прославлении в лике святых семьи свт. Григория Паламы.

    20 декабря 2009 г. в Элладской Православной Церкви были причислены к лику святых все члены семьи св. Григория Паламы: его родителей Констанция и Каллонис, двух сестер Епихарис и Феодоты и двух братьев Феодосия и Макария.

    В прославлении принимали участие представители Константинопольской, Александрийской, Антиохийской и Иерусалимской Церквей, а также других Поместных православных Церквей.

    Акт Вселенского Патриарха Варфоломея

    Тех, которые телесное житие проводили благочестиво и свято, а после преселения от здешних к тамошним остались живы и оказывают сильное влияние на религиозное сознание верных, и благодаря этому сохранили через непрестанную передачу из рода в род священное воспоминание об их преподобии и святости, Святая Христова Церковь определила почитать со всяким благоговением и праздновать вместе со взятым в удел народом Божиим, сопричисляя их к лику святых и призывая их ходатайство перед человеколюбивым Богом об оставлении грехов, исцелении болезнующих, и всяческой душевной пользе христоименитой полноты.

    Таковыми и жизнью и жительством явились и члены семьи иже во святых отца нашего Григория архиепископа Фессалоникийского Паламы, а именно его родители Констанций и Каллони, и по плоти братья и сестры Феодосий, Макарий, Эпихарис и Феодота, окончившие земную жизнь, а после смерти приобретшие сильное влияние на религиозное сознание верных. Потому в соответствии с тем, что недавно представил Церкви блаженнейший архиепископ Афинский и всея Эллады Иероним, сообщив, что местный иерарх святейший брат митрополит Верийский и Наусский господин Пантелеимон и благочествые христиане его богоспасаемой епархии, следуя постоянному и непрестанному преданию, почитают их и празднуют, совершая их память всенародно каждый год в первое воскресенье после 14 ноября и тогда с верой к заступничеству их прибегая, попросил, дабы Церковь официально внесла их в свой праздничный календарь как преподобных и святых. Наша Мерность вместе с окружающими нас святейшими митрополитами и ипертимами, возлюбленными нашими братьями во Святом Духе и сослужителями, приняв во внимание непрестанно живое свидетельство религиозного сознания жителей райна Вери и Наусы о преподобии и святости вышеуказанных лиц и изначально воздававшуюся им честь как святым, последуя общему обыкновению Церкви, мы рассудили и приняли, что прошение Его Блаженсвта является благословенным и подобающим.

    Посему и постановляем соборно и во Святом повелеваем Духе, дабы вышеназванные преподобные Констанций, Каллони, Феодосий, Макарий, Эпихарис и Феодота были сопричислены святым Церкви, как доныне, так и далее во все веки почитаемые верными и празднуемые похвальными гимнами ежегодно в первое воскресенье после 14 ноября месяца, дня преставления ко Господу иже во святых отца нашего Григория архиепископа Фессалоникийского Паламы.

    В знамение этого и утверждение произошло настоящее наше и соборное Деяние, представленное и подписанное в этом священном кодексе нашей святой Христовой Церкви, а в равном [кодексе] и неизменном посланное блаженнейшему архиепископу Афинскому и всея Эллады господину Иерониму для передачи святейшему митрополиту Верийскому и Наусскому господину Пантелеимону, для чтения в церквях и передачи и безопасного сохранения в архивах его святой митрополии.

    В спасительном 2009 г. 18 ноября
    Константинопольский Варфоломей
    Деркский Константин
    Листрский Каллиник
    Атлантский Алексий
    Севастийский Димитрий
    Мир Хризостом
    Гортинский и Аркадийский Макарий
    Пергский Евангел
    Австрийский Михаил
    Прикониский Иосиф
    Мириофиту и Перистасеос Ириней
    Галльский Эммануил
    Новой Зеландии Амфилохий
http://forum.catholiconline.ru/index.ph ... 546&st=210
"Ніхто не може любити більше, ніж тоді, коли він за своїх друзів своє життя віддає" (Йо. 15, 13).

Аватар користувача
о.Олег
Адміністратор
Адміністратор
Повідомлень: 9707
З нами з: 29 вересня 2009, 12:53
Звідки: м.Львів

Re: Григорiй Палама чи Варлам Калабрийський?

Повідомлення о.Олег » 22 березня 2010, 11:47

«Нам гордо згадувати, що в тому часі Патріярх Йосиф Ісповідник дав важливий вклад в богословське замирення Сходу й Заходу. Століттями Римська Церква вагалась признати навчання Святого Григорія Паламаса про теозіс, чи убожествення, як говорять Отці Церкви. Через це вагання Святого Григорія знято навіть з літургічного календаря і служебника греко-католиків. Коротко після ІІ Ватиканського Собору Римська Апостольська Столиця виготовила нове видання Антологіону грецькою мовою в чотирьох томах. Знову піднялась справа Святого Григорія Паламаса – деякі греко-католики бажали відновити його воспоминання в другу неділю Великого Посту. Східня Конгрегація віддала справу Конгрегації для Доктрини Віри, якої префект Кардинал Франц Шепер звернувся листом до Патріярха Йосифа за порадою, оскільки в тому часі Блаженніший Йосиф був одиноким греко-католицьким кардиналом і крім цього був відомим спеціялістом догматичної богословії. Патріярх Йосиф написав наукову працю у відповідь Кардиналу Шеперові, оправдуючи почитання Святого Григорія Паламаса і цитуючи, як Греко-Католицький Петербургський Синод, скликаний Митрополитом Андреєм в 1917 р., так і визначних православних богословів. Це переконало Конгрегацію для Доктрини Віри розв`язати справу позитивно, і тепер служба Святому Григорію Паламасу знаходиться в офіційній книзі, виданій авторитетом Римської Апостольської Столиці».
«Про єдність святих Церков», Блаженніший Мирослав Іван Любачівський, 7.04.1994р

ще - ікона Палами поряд з іконами Дамаскіна і Томи Аквінського :) в Ватиканській каплиці Redemptoris Mater над вівтарем http://www.vatican.va/redemptoris_mater ... ?lingua=ru
"Ніхто не може любити більше, ніж тоді, коли він за своїх друзів своє життя віддає" (Йо. 15, 13).

Аватар користувача
о.Олег
Адміністратор
Адміністратор
Повідомлень: 9707
З нами з: 29 вересня 2009, 12:53
Звідки: м.Львів

Re: Григорiй Палама чи Варлам Калабрийський?

Повідомлення о.Олег » 22 березня 2010, 12:28

Слава Ісусу Христу!
Від згаданого В.Жуковським Мартина Жюжі можна трошки почерпнути зацікавленим особам, що володіють англійською: http://bekkos.wordpress.com/martin-jugi ... ones-1368/
Автор вважає, що від самих початків справа Палами носить саме політично заангажований характер і питання нетварних енергій ніхто не розглядав ні на Синоді 1341 (Варлааму не дали права виступити проти Палами, бо "лише єпископ має право піднімати питання доктрини віри"), ні на Синодах 1342-43 рр, коли Паламу оголосили єретиком, ні в 1347... Питання Богословія підняті аж 1351 Никифором Григорою, який саме на основі ОО. Церкви і звинувачував Паламу в політеїзмі (при чому - рівно ж відкидав і засуджував Варлаама Калабрійського: якщо добре пам`ятаю, у богословствувані Варлаама стираються межі між Іпостасями Тройці і, відповідно, дивно звучить постановка нашої теми :) "чи Григорій - чи Варлаам"), а ісихасти твердили, що тексти СВ.ОО цитуються опонентами не коректно і цитували інші... В результаті Григору заключили під домашній арешт. Закінчилося це все також політично коректно: 1363 році осягнута домовленість що тих, хто не хоче приймати догмати Палами переслідувати не будуть...
"Ніхто не може любити більше, ніж тоді, коли він за своїх друзів своє життя віддає" (Йо. 15, 13).

Kaktus
постійний дописувач
постійний дописувач
Повідомлень: 183
З нами з: 05 березня 2010, 10:05

Re: Григорiй Палама чи Варлам Калабрийський?

Повідомлення Kaktus » 23 березня 2010, 19:44

Дуже дякую о. Олегу за тексти. Однак я не переконався, що Палама був засуджений. Виглядає так, що його засудила і реабілітувала тільки УГКЦ, а не ціла Католицька Церква.

Аватар користувача
Yur
старець
старець
Повідомлень: 585
З нами з: 19 квітня 2010, 03:48
Звідки: Chicago Il

Re: Григорiй Палама чи Варлам Калабрийський?

Повідомлення Yur » 22 травня 2010, 19:16

Гадаю холодок Католицької Церкви до Палами міститься навіть не в його відвертих висловлюваннях проти Filioque:

Как вы смеете вводить чуждую прибавку в определение веры, которое совместно написали избранные отцы, духодвижимо собранные для этого, написали символ ...http://www.krotov.info/acts/14/2/palama_03.htm

.. а саме в його "енергіях". Й не стільки в самій суті як у визначенні, що немовби виходить за межі Бога.

Говорити про якісь енергії в стосунку до Бога некоректно з огляду на Сина й Духа Святого Його Божі руки, що і є Його правдивими Божими ЕНЕРГІЯМИ.

704 «Що ж до людини, то Він Сам утворив її власними руками [тобто Сином і Духом Святим] (...) і витиснув на сформованому тілі Свою власну форму - так, щоб навіть видиме мало Божий образ» (Св. Іриней Ліонський, Пояснення апостольської проповіді, 11.). Дух обітниці
http://catechismus.org.ua/index.php?opt ... &Itemid=38
Кажу ж вам, що за кожне слово пусте, яке скажуть люди, дадуть вони відповідь судного дня! (Матвія 12:36)

Аватар користувача
Yur
старець
старець
Повідомлень: 585
З нами з: 19 квітня 2010, 03:48
Звідки: Chicago Il

Re: Григорiй Палама чи Варлам Калабрийський?

Повідомлення Yur » 29 травня 2010, 12:24

Спробую розвинути свою думку.

Бог ТВОРЕЦЬ. Адже будучи Його творивом нЕтворцем ми собі Його уявити не можемо. Як і уява наша походить від Нього й не може міститися по-за Його сутністю, -- усвідомлюємо більшість Бога за нашу уяву. А отже усвідомлюємо нездатність власної уяви осягнути Бога, й кажемо про Нього, що Він НЕЗБАГНЕНИЙ.
Й коли кажемо про Бога Творця, кажемо про Його заДІЯність.

Бог ДОСКОНАЛИЙ, бо не можемо собі уявити щось більше за Нього. Але досконалий Він для нас й тому, бо Його досконалість Творця, як запорука нашої здатности панувати, згідно покликання.

Досконалість же, не може бути різною, бо це означало б неповноту кожної з досконалостей; тож Бог ОДИН, як і ДОСКОНАЛІСТЬ ОДНА й та сама. А отже Бог НЕЗМІННИЙ (НЕЗРУШНИЙ).

Але ж про Ангелів теж кажемо, що вони досконалі істоти, і їх багато й вони різні ..

Утім, досконалість також містить у собі ЗВЕРШЕНІСТЬ. Котра не може стосуватися БЕЗПОЧАТКОВОГО Й НЕЗМІННОГО Бога, але є логічним вінцем у Його твориві.

Ангели небесні звершились, вони досконалі і досконалість їхня Ангельська, якими їх виявив Бог.

Ангелы сотворены чрез Слово и достигли совершенства от Святаго Духа посредством освящения, по мере достоинства и чина сделавшись причастными света и благодати [3]. Глава III (17).
Об Ангелах. http://www.wco.ru/biblio/books/ioannd2/Main.htm


Людина ж покликана до Божої Досконалости.

Отож, будьте досконалі, як досконалий Отець ваш Небесний! (Матвія 5:48)
Учень не більший за вчителя; але, удосконалившись, кожен буде, як учитель його. (Луки 6:40)


Вона така, що має свій початок, але не має кінця ..


В контексті паламівського вчення, Божествені енергії є Божественим виЯВом. Себто є вінцем творива, притому залишаючись самим творивом.

Утім, Бог може й НЕ творити. Хто ж Йому заборонить?.

296. Творення не є також необхідною еманацією Божого єства (Пор. І Ватиканський Собор: DS 3023-3024.) http://catechismus.org.ua/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=38

Й ось тут, як на мене полягає недомовка Палами, що кажучи про нетварні енергії Божої заДІЯності, відмежовує, виокремлює людину саме від цього нЕтварного НЕЗБАГНЕНОГО (куди не сягає думка) Божого стану НЕЗРУШНОСТИ.

Людська виокремленість не може бути вінцем Божої Любови у котрій Бог ізливає Себе. Бо тоді це означало б, що така любов є неповна.
Кажу ж вам, що за кожне слово пусте, яке скажуть люди, дадуть вони відповідь судного дня! (Матвія 12:36)


Повернутись до “Богослов'я”

Хто зараз онлайн

Зараз переглядають цей форум: Немає зареєстрованих користувачів і 51 гостей