Уроки літератури збуджують негативні емоції
Уроки літератури збуджують негативні емоції
Сучасні батьки, наражаючись на емоційну черствість чи невмотивовану жорстокість дітей, звинувачують у цьому деструктивному впливі на незміцнілу психіку бойовики, страшилки та комп’ютерні ігри, які пропагують культ насильства. Тим часом слід уважніше придивитися й до затвердженої міністерством навчальної програми.
http://sd.org.ua/news.php?id=19923
--------------------------------------------------------------------------------
Під приводом збереження історичної пам’яті втрачено будь-яку міру в тематичному доборі творів рідної літератури.
Простий аналіз показує: більшість творів літератури, що їх вивчають у школі, несуть трагічне світовідчуття та розуміння життя. Причому часто в тих самих хрестоматійних письменників є й життєрадісні книжки, але «за програмою» — найпохмуріші. А ще найполітизованіші, «ідейні». Які ж ці ідеї, пропоновані для виховання нового українського патріота і просто порядної людини?
ЛІКИ ВІД БЕЗПАМ’ЯТСТВА ЧИ ОТРУТА?
Психолог завжди звертає увагу на почуття, це — його хліб насущний. Тим паче що дослідники особливостей українського менталітету підкреслюють особливу «сердечність», емоційну чуйність нашого національного світосприймання. На противагу обов’язковим правилам соцреалізму, історичним оптимізмом з підручника літератури тепер пахне нечасто. Події найчастіше відбуваються на тлі похмурих, безнадійних емоцій героїв. Візьмімо програму 11 класу:
...М.Хвильовий, «Я (Романтика)». Син має зробити вибір: убити свою матір в ім’я революційних ідей чи дати їй урятуватися. Між бажанням залишитися людиною і потребою стати жорстоким фанатиком вибирається останнє: син убиває матір.
...П.Тичина, «Загупало в двері прикладом». Голод. Трусять убогу хату на околиці села. Напівбожевільна дівчина варить у каструлі немовля. Запитує в комуністів, чи не голодні вони?
...М.Куліш, «Патетична соната». Юнак-поет закоханий у дівчину, обоє вони — революціонери, але стоять по різні боки барикад: він — комуніст, вона — очільниця націоналістичного угруповання. Він убиває її, свою вічну мрію і душу.
...Ю.Яновський, «Подвійне коло». П’ятеро братів промишляли з батьком риболовлею. Аж раптом — революція: один став денікінцем, другий петлюрівцем, третій анархістом (і перетягнув на свій бік молодшенького), ще один — комуністом. Зустрівшись на полі бою, вони вбивають один одного з ідейних міркувань.
...В.Барка, «Жовтий князь». Трагічні події 1933—1934 рр. зображено з нещадною реалістичністю. З п’ятнадцяти основних персонажів померло одинадцять. Кожну смерть описано з усіма страшними подробицями, фізичними й душевними муками і того, хто конає, і тих, хто його оточує. Нав’язливо розповідається про випадки канібалізму, дітовбивства, самогубства. Криваві розправи над сільськими жителями, розстріли, вигнання в ліс узимку голими. Про вилучення останніх зерняток з людських помешкань. І безліч трупів.
...Улас Самчук. «Марія». Історія життя української жінки закінчується жахливими картинами голоду, зрадництва, дітовбивства.
http://sd.org.ua/news.php?id=19923
--------------------------------------------------------------------------------
Під приводом збереження історичної пам’яті втрачено будь-яку міру в тематичному доборі творів рідної літератури.
Простий аналіз показує: більшість творів літератури, що їх вивчають у школі, несуть трагічне світовідчуття та розуміння життя. Причому часто в тих самих хрестоматійних письменників є й життєрадісні книжки, але «за програмою» — найпохмуріші. А ще найполітизованіші, «ідейні». Які ж ці ідеї, пропоновані для виховання нового українського патріота і просто порядної людини?
ЛІКИ ВІД БЕЗПАМ’ЯТСТВА ЧИ ОТРУТА?
Психолог завжди звертає увагу на почуття, це — його хліб насущний. Тим паче що дослідники особливостей українського менталітету підкреслюють особливу «сердечність», емоційну чуйність нашого національного світосприймання. На противагу обов’язковим правилам соцреалізму, історичним оптимізмом з підручника літератури тепер пахне нечасто. Події найчастіше відбуваються на тлі похмурих, безнадійних емоцій героїв. Візьмімо програму 11 класу:
...М.Хвильовий, «Я (Романтика)». Син має зробити вибір: убити свою матір в ім’я революційних ідей чи дати їй урятуватися. Між бажанням залишитися людиною і потребою стати жорстоким фанатиком вибирається останнє: син убиває матір.
...П.Тичина, «Загупало в двері прикладом». Голод. Трусять убогу хату на околиці села. Напівбожевільна дівчина варить у каструлі немовля. Запитує в комуністів, чи не голодні вони?
...М.Куліш, «Патетична соната». Юнак-поет закоханий у дівчину, обоє вони — революціонери, але стоять по різні боки барикад: він — комуніст, вона — очільниця націоналістичного угруповання. Він убиває її, свою вічну мрію і душу.
...Ю.Яновський, «Подвійне коло». П’ятеро братів промишляли з батьком риболовлею. Аж раптом — революція: один став денікінцем, другий петлюрівцем, третій анархістом (і перетягнув на свій бік молодшенького), ще один — комуністом. Зустрівшись на полі бою, вони вбивають один одного з ідейних міркувань.
...В.Барка, «Жовтий князь». Трагічні події 1933—1934 рр. зображено з нещадною реалістичністю. З п’ятнадцяти основних персонажів померло одинадцять. Кожну смерть описано з усіма страшними подробицями, фізичними й душевними муками і того, хто конає, і тих, хто його оточує. Нав’язливо розповідається про випадки канібалізму, дітовбивства, самогубства. Криваві розправи над сільськими жителями, розстріли, вигнання в ліс узимку голими. Про вилучення останніх зерняток з людських помешкань. І безліч трупів.
...Улас Самчук. «Марія». Історія життя української жінки закінчується жахливими картинами голоду, зрадництва, дітовбивства.
Не бійтеся!
Re: Уроки літератури збуджують негативні емоції
Пані Прочанко, абсолютно погоджуюсь з Вами. Не пригадую точного змісту всіх тих романів та оповідань, проте загальне враження депресивного світосприйняття від книг в тому переліку збереглося крізь роки. Я в 10-11 класі на уроках літератури сачкувала - читала критику, списувала - не могла змусити себе читати ці твори мистецтва. І це при тому, що зарубіжною, навпаки, зачитувалася, навіть обрала її як випускний іспит.
З іншого боку, це життя. Вибачте, якщо трохи не до теми, вразила мене вчора переглянута передача на телеканалі 1+1 "Особиста справа", здається, про серійних вбивць. Я просто забилась в куток дивана від жаху, який показували на телеекрані. Деякі звірства були зняті на камеру, але їх навіть не показували, бо то жах. І я зрозуміла, де ми з вами живемо, і що ми не десь там, а тут, де таке відбувається, в центрі подій. І те, що там в тих книгах написано - це чиста правда, може навіть трохи завуальована, але аж ніяк не гіперболізована. Ми з вами приречені чути і споглядати таке, бо це наше життя. Мені б відчайдушно хотілося втекти звідси, але я не можу, як і ніхто інший також не може. Я тільки задумуюся час від часу, чи ми маємо моральне право приводити в цей жорстокий світ нове життя, яке свідомо прирікаємо на моральні страждання. Мені прикро це визнавати, але я побачила, що часто люди жорстокі саме тому, що життя жорстоке, а не навпаки. З тих істот, що скоїли такі страшні злочини більшість мають психологічні травми з дитинства, хто зна, може, якби життя їх було легшим, то вони б такого не вчинили, не знаю...
Мені самій було дуже лячно свого часу від тої шкільної літератури, хоча з іншого боку я розумію, що якщо закрити обличчя руками, то світ навколо не зникне, просто ми на якийсь час перестанемо його помічати.
З іншого боку, це життя. Вибачте, якщо трохи не до теми, вразила мене вчора переглянута передача на телеканалі 1+1 "Особиста справа", здається, про серійних вбивць. Я просто забилась в куток дивана від жаху, який показували на телеекрані. Деякі звірства були зняті на камеру, але їх навіть не показували, бо то жах. І я зрозуміла, де ми з вами живемо, і що ми не десь там, а тут, де таке відбувається, в центрі подій. І те, що там в тих книгах написано - це чиста правда, може навіть трохи завуальована, але аж ніяк не гіперболізована. Ми з вами приречені чути і споглядати таке, бо це наше життя. Мені б відчайдушно хотілося втекти звідси, але я не можу, як і ніхто інший також не може. Я тільки задумуюся час від часу, чи ми маємо моральне право приводити в цей жорстокий світ нове життя, яке свідомо прирікаємо на моральні страждання. Мені прикро це визнавати, але я побачила, що часто люди жорстокі саме тому, що життя жорстоке, а не навпаки. З тих істот, що скоїли такі страшні злочини більшість мають психологічні травми з дитинства, хто зна, може, якби життя їх було легшим, то вони б такого не вчинили, не знаю...
Мені самій було дуже лячно свого часу від тої шкільної літератури, хоча з іншого боку я розумію, що якщо закрити обличчя руками, то світ навколо не зникне, просто ми на якийсь час перестанемо його помічати.
Відповідей на всі питання у вас ніколи не буде. Це – нормально. Не мучте себе. Але ніколи не обманюйте хворих, даючи їм фальшиві надії. Джиліан Берн.
Re: Уроки літератури збуджують негативні емоції
мене у школі вражала різниця між українською і російською літературою( я ще за совєтів вчилась). Перелік творів. Українські - одна бідося, нещастя і сіра тупа безвихідь( і це ми вчили в період повної безбожності), і в противагу - російські князі, аристократи - благородні, виховані на французькій мові, і моді. Вже тоді мене то шокувала, невже у нас не було свого дворянства, еліти, демократів-аристократів, просвітителів, життя яких заслуговувало уваги і вивчення як прикладу для прийдешніх поколінь? Були і люди, були і твори,але державна політика вимагала вирощувати не вільний і розумний народ, а рабів. Тому я читала самостійно, те, що подобалось, але я вдячна саме вчительці російської літератури, яка привила це почуття прекрасного. Наше окоління взгалі багато читало, тому ми мали вибір... А нинішні діти залізуть в нет і світа Божого не бачать, а шкільна література змаість того, щоб заоочувати, відлякує взагалі від будь-якого читання. Це теж... державна політика. Правду треба доводити до молоді, але робити все у свій час з урахуванням формування дитячої психіки. Мій син як читав Самчука "Марію", то тиждень ходив з квадратними очима...
А оскільки систему( освітню теж) ми змінити не можемо, то мусимо допомагати дітям виживати у нашому злому, жорстокому, повному несправедливості, брехні і облуди, світі. Ми МУСИМО прожити земне життя як би ми тому і впирались. Моя знайома, молода жінка, після втрати матері, теж не хоче жити. Каже, що тут її вже нічого не тримає, а я весь час з нею "борюся", намагаюся переконати, що раз Бог дав життя, мусимо його гідно прожити...
А оскільки систему( освітню теж) ми змінити не можемо, то мусимо допомагати дітям виживати у нашому злому, жорстокому, повному несправедливості, брехні і облуди, світі. Ми МУСИМО прожити земне життя як би ми тому і впирались. Моя знайома, молода жінка, після втрати матері, теж не хоче жити. Каже, що тут її вже нічого не тримає, а я весь час з нею "борюся", намагаюся переконати, що раз Бог дав життя, мусимо його гідно прожити...
Не бійтеся!
Re: Уроки літератури збуджують негативні емоції
прочанка писав:мене у школі вражала різниця між українською і російською літературою( я ще за совєтів вчилась). Перелік творів. Українські - одна бідося, нещастя і сіра тупа безвихідь( і це ми вчили в період повної безбожності), і в противагу - російські князі, аристократи - благородні, виховані на французькій мові, і моді. Вже тоді мене то шокувала, невже у нас не було свого дворянства, еліти, демократів-аристократів, просвітителів, життя яких заслуговувало уваги і вивчення як прикладу для прийдешніх поколінь? ...
а мене ще й шокувала (мої батьки - вчителі української і російської мови та літератури) відсутність не замішаної на тій же бідосі української лірики... Відтак навіть нині зможу цитувати російською вірші з годину-дві, а українською лише вчуся... Хіба пісня народна врятувала - добу співати можу
З повагою, о.Олег
"Ніхто не може любити більше, ніж тоді, коли він за своїх друзів своє життя віддає" (Йо. 15, 13).
Re: Уроки літератури збуджують негативні емоції
о.Олег писав: а мене ще й шокувала (мої батьки - вчителі української і російської мови та літератури) відсутність не замішаної на тій же бідосі української лірики... Відтак навіть нині зможу цитувати російською вірші з годину-дві, а українською лише вчуся... Хіба пісня народна врятувала - добу співати можу
З повагою, о.Олег
була своя лірика - "Кохайтеся, чорноброві, та не з москалями..."
А в Сюсюри і направду був гарний вірш "Так ніхто не кохав
Через тисячі літ лиш приходить подібне кохання
В день такий розцвітає весна на землі
І земля прокидається зрання"
Не бійтеся!
Re: Уроки літератури збуджують негативні емоції
о.Олег писав:. Відтак навіть нині зможу цитувати російською вірші з годину-дві, а українською лише вчуся...
З повагою, о.Олег
Можу сказати про себе, теж вчився за совка, рос. класику-Достоєвський і т. д. знаю до тепер, бездогатєльно, а от українську- . Всетаки тоді того добились, позмішувати нації і т. д. Слава Богу, що коли навернувся до Бога, навернувся і до українського . А пісні- більшість сумні, я вже навіть в ін. темі писав про гімн... Але якщо б пошукали, у шкільну програму могли б всетаки включити щось радісніше, нехай про боротьбу і визволення, але не такі вже ми пригнічені ціпи... А за такої програми у дітей утвориться ще більша нехіть до нашого, до українського, як такого, чим ми можемо пишатися і за кордоном, як українці, бо я там був, і більшість наших соромляться того, що вони українці...
Гнітять мене гріхи, але вони не здолають Божого милосердя до мене.
Re: Уроки літератури збуджують негативні емоції
Ви знаєте, я своїй дочці (4,5 років) казки відфільтровую, бо мені страшно за її психіку.
Доростемо до школи, прийдеться, напевно, книжки підсовувати їй для читання попередньо відібрані.
Доростемо до школи, прийдеться, напевно, книжки підсовувати їй для читання попередньо відібрані.
Називайте речі своїми іменами ̶ люди краще вас розумітимуть.
Re: Уроки літератури збуджують негативні емоції
Злий Іван писав:Ви знаєте, я своїй дочці (4,5 років) казки відфільтровую, бо мені страшно за її психіку.
Доростемо до школи, прийдеться, напевно, книжки підсовувати їй для читання попередньо відібрані.
Я своїй доньці ціле літо ціленаправлено підсовував що читати , ціле ціле літо
Гнітять мене гріхи, але вони не здолають Божого милосердя до мене.
Re: Уроки літератури збуджують негативні емоції
Georgij писав:Злий Іван писав:Ви знаєте, я своїй дочці (4,5 років) казки відфільтровую, бо мені страшно за її психіку.
Доростемо до школи, прийдеться, напевно, книжки підсовувати їй для читання попередньо відібрані.
Я своїй доньці ціле літо ціленаправлено підсовував що читати , ціле ціле літо
Та й я про те ж.
Роботи, заледве початий край...
Називайте речі своїми іменами ̶ люди краще вас розумітимуть.
- Олюнька
- старець
- Повідомлень: 1445
- З нами з: 23 січня 2008, 10:42
- Звідки: Львів
- Контактна інформація:
Re: Уроки літератури збуджують негативні емоції
до теми гілки... про шкільну програму. Незгідна, бо то стаття дуже однобоко написана, спеціально вибрано такі твори. Згідна, що програма не є ідеальна, але... там же йде по хронології авторів, від Котляревського (Енеїда, Наталка Полтавка - зовсім не депреснякові твори ) ... згадую ще Франко, Кобилянська, Леся Українка, Старицький, Карпенко-Карий...
загалом, якщо захотіти можна і Червону шапочку заборонити, бо там вовк людей поїдає і тп.
ПС. Пропоную створити нову тему, де б ділилися тим, що читають наші діти... думаю думці постійних форумчан можна довіряти без перечитування буде економія часу
загалом, якщо захотіти можна і Червону шапочку заборонити, бо там вовк людей поїдає і тп.
ПС. Пропоную створити нову тему, де б ділилися тим, що читають наші діти... думаю думці постійних форумчан можна довіряти без перечитування буде економія часу
Моє шанування! Ваша с. Катерина, МНІ
Re: Уроки літератури збуджують негативні емоції
прочанка писав:Правду треба доводити до молоді, але робити все у свій час з урахуванням формування дитячої психіки.
Пані Прочанко, мені вже слава Богу 24, але я б тої правди краще досі ніколи не чула і не бачила. Згадалася та коротенька думка, яку висловив Б.Ферреро, а пан Володимир у відповідній темі висвітлив
Володимир85 писав:Коли я народився, люди були щасливими та усміхалися.
Лише я плакав.
Недаремно є в Африці племена, коли там народжується дитина, всі гірко плачуть. Реальність жорстока, а художня література всього лиш її віддзеркалює. Я б радше хотіла, щоб для дітей у школі писали про аристократію, високі манери та інтелігентність, бо це красиво. Проте дитина всеодно вийде з класної кімнати на подвір"я школи, де її зловлять за комір і витрясуть з неї гроші, по дорозі додому зустріне п"яницю, наркомана, її обмануть на ринку, а потім вона прийде додому, де батьки в кращому випадку ламають собі голову над проблемами насущними. Навіть не знаю, що гірше: прочитати про це чи відчути на собі.
Відповідей на всі питання у вас ніколи не буде. Це – нормально. Не мучте себе. Але ніколи не обманюйте хворих, даючи їм фальшиві надії. Джиліан Берн.
Re: Уроки літератури збуджують негативні емоції
Just_me писав: ....Навіть не знаю, що гірше: прочитати про це чи відчути на собі.
Проте дитина всеодно вийде з класної кімнати на подвір"я школи, де її зловлять за комір і витрясуть з неї гроші, по дорозі додому зустріне п"яницю, наркомана, її обмануть на ринку, а потім вона прийде додому, де батьки в кращому випадку ламають собі голову над проблемами насущними. Навіть не знаю, що гірше: прочитати про це чи відчути на собі.
Не знаю як хто, але після прочитання таких творів я розумію, що нам ще дуже добре живеться: їсти-пити маємо, війни і відвертого терору нема... Чи не з цією метою складена така програма?
Важливо!Може врятувати життя: http://forum.ugcc.org.ua/viewtopic.php?f=3&t=97&p=56358#p56281
Re: Уроки літератури збуджують негативні емоції
Just_me писав: Недаремно є в Африці племена, коли там народжується дитина, всі гірко плачуть. Реальність жорстока, а художня література всього лиш її віддзеркалює. Я б радше хотіла, щоб для дітей у школі писали про аристократію, високі манери та інтелігентність, бо це красиво. Проте дитина всеодно вийде з класної кімнати на подвір"я школи, де її зловлять за комір і витрясуть з неї гроші, по дорозі додому зустріне п"яницю, наркомана, її обмануть на ринку, а потім вона прийде додому, де батьки в кращому випадку ламають собі голову над проблемами насущними. Навіть не знаю, що гірше: прочитати про це чи відчути на собі.
Ви, от про вулицю, а в мене, на жаль, інший приклад... Школа мистецтв... Що може буте краще, коли дитина має голос, співає, перемагає конкурси в Україні і навіть в Польщі... Але не все так просто... Я от і деякі зі мною... Ми з січня спокійної години не маємо... Директорка( най Бог її судить, бо на її совісті не тільки долі вчителів і дітей)просто "виїла" нашого викладача, людину з великими заслугами і досягненнями, дуже порядну і працьовиту жінку. Парадокс, чим краще виступають діти, тим гірша репутація у вчителя... Одне слово, багато говорити -мало слухати. Сьогодні ми всі, учні, переходимо за вчителем в іншу школу, де її беруть з руками і ногами....
Вбиває інше - от живе людина, яка порушує всі - людські, християнські, моральні норми, як ота змія..., яка навколо зібрала кроликів і їх "давить"... Людина, яка чисто теоретик і далека від практики, а ще явно не завжди адекватно себе поводить. І що? Нема на неї управи... Законодавством не передбачено. Ця людина, яка має вчити дітей прекрасного, робить їх каліками... Не треба пияків і наркоманів...
Не бійтеся!
Re: Уроки літератури збуджують негативні емоції
До теми, як у наших школах з обдарованих дітей роблять калік
http://www.youtube.com/watch?v=2ShtM2KcIvg
І це вчитель, який мав би сприяти розвитку людської індивідуальності.
http://www.youtube.com/watch?v=2ShtM2KcIvg
І це вчитель, який мав би сприяти розвитку людської індивідуальності.
Відповідей на всі питання у вас ніколи не буде. Це – нормально. Не мучте себе. Але ніколи не обманюйте хворих, даючи їм фальшиві надії. Джиліан Берн.
Re: Уроки літератури збуджують негативні емоції
Just_me писав:До теми, як у наших школах з обдарованих дітей роблять калік
http://www.youtube.com/watch?v=2ShtM2KcIvg
І це вчитель, який мав би сприяти розвитку людської індивідуальності.
Все тому, що справжніх спеціалістів мало.Ті, що мають дар від Бога і вкладають в дітей і душу, і вміння, і знання , як правило, не оцінюються належним чином. Їх гноблять і не дають працювати. Я вдячна, що знайшла таку прекрасну викладачку і буду йти за нею, тільки б вона жила і мала здоров"я працювати.
Не бійтеся!
- Олюнька
- старець
- Повідомлень: 1445
- З нами з: 23 січня 2008, 10:42
- Звідки: Львів
- Контактна інформація:
Re: Уроки літератури збуджують негативні емоції
Та бачите, ми самі в собі збуджуємо оті негативні емоції, літератури... чомусь наводите тільки негативні приклади вчителів...
Моє шанування! Ваша с. Катерина, МНІ
Re: Уроки літератури збуджують негативні емоції
Олюнька писав:Та бачите, ми самі в собі збуджуємо оті негативні емоції, літератури... чомусь наводите тільки негативні приклади вчителів...
Не просто, наболіле. А вчителі... Якраз навпаки, їх, як не дивно, більшість саме хороших, а от ті, що ними керують зверху і ще вище, давлять ініціативу, не дають розвиватись дітям і вигадують різні "вишукані" програми...
Оце "вчуся" знову в 4-му класі і шкода дітей, яких заставляють проходити всі ці випробування, а в кінці - атестація. Яка часто закінчується нервовими зривами.
Хто винен? Вчителі? Ні, вони теж заручники "загальноосвітньої системи. А в дітей, особливо тих, хто добре вчиться, вже починають вироблятись компекси і невпевненість...
Не бійтеся!
- Олюнька
- старець
- Повідомлень: 1445
- З нами з: 23 січня 2008, 10:42
- Звідки: Львів
- Контактна інформація:
Re: Уроки літератури збуджують негативні емоції
прочанка писав:Оце "вчуся" знову в 4-му класі і шкода дітей, яких заставляють проходити всі ці випробування, а в кінці - атестація. Яка часто закінчується нервовими зривами.
Хто винен? Вчителі? Ні, вони теж заручники "загальноосвітньої системи. А в дітей, особливо тих, хто добре вчиться, вже починають вироблятись компекси і невпевненість...
якраз "закінчила" 4-й клас, жодних нервових зривів, якщо дитині то нормально пояснити і не вимагати добрих оцінок
а комплекси і невпевненість - то більше від сімейного клімату залежить, все лікується любов'ю
Моє шанування! Ваша с. Катерина, МНІ
Re: Уроки літератури збуджують негативні емоції
я особисто вже й вступ і тести пережила... Пережила більше ніж син... Донька теж здасть, бо добре вчиться і має легку натуру не брати дурного до голови та й до публічних виступів(сцени) звична. Але є інші діти... Вони ще замаленькі до таких нікому, по суті, не потрібних випробувань.
Не бійтеся!
Повернутись до “Гуманітарні дисципліни”
Хто зараз онлайн
Зараз переглядають цей форум: Немає зареєстрованих користувачів і 1 гість