Святе Таїнство
Х р е щ е н н я
І частина. Святе Таїнство
Х р е щ е н н я
В цій частині пояснюється про все, що стосується святого Таїнства Хрещення.
7. Хто і коли встановив Таїнство Хрещення?
Хрестимо дорослого чи дитину не тому, що так всі роблять, не тому, що хтось із старших так говорить робити, не тому, що є така традиція і не через принцип: не знаю чи допоможе, але точно знаю, що це не пошкодить. Хрестимо їх тому, що Хрещення встановив Господь наш Ісус Христос.
Спаситель установив Таїнство Хрещення, коли сам був хрещений Іваном Предтечею в ріці Йордані.1
Перед своїм вознесінням на небо Ісус Христос дав доручення учням і апостолам: «Ідіть, отже, і зробіть учнями всі народи: христячи їх в ім’я Отця і Сина, і Святого Духа; навчаючи їх берегти все, що я вам заповідав, отож я з вами по всі дні аж до кінця світу» (Мт. 28, 19 - 20). На підставі цього доручення свята Церква здійснює Таїнство Хрещення.
Чи зможеш відповісти?
1. Чи правильно вважати Хрещення лише традицією?
_________________________________________________________________________
1 Порівняй: «Коли Христос сам прийняв Хрещення,… то тоді Хрещення й було встановлене». (Святий Тома Аквінський. Богосл. Сумма, гл. ІІІ, пит. 66, арт. 2).
2. Хто і коли встановив Таїнство Хрещення?
3. Які слова Святого Письма підтверджують, що Церква хрестить на підставі доручення Ісуса Христа?
8. Для чого необхідне Хрещення?
«Хрещення необхідне для спасіння тих, кому Євангеліє було проповідуване, і хто мав можливість просити цього Таїнства. Церква не знає іншого засобу, крім Хрещення, щоб забезпечити вхід до вічного блаженства».1
Ця наука Католицької Церкви спирається на слова Ісуса Христа: «Хто увірує й охриститься, той буде спасенний, а, хто не увірує, той буде осуджений» (Мк. 16, 16).
Чи зможеш відповісти?
1. Якими словами Ісус Христос навчає про необхідність Хрещення ?
2. Для чого необхідне Таїнство Хрещення?
3. Чи свята Церква знає про якийсь інший засіб крім Хрещення, що уможливлює вхід до вічного блаженства?
9. Чому кожній людині необхідно дбати про своє спасіння?
1. Вона є того варта.
а) Людина є створена на образ та подобу Божу. Коли Господь сотворив людину, то сотворив її на свій
образ і подобу (Пор. Бут. 1, 26).
б) Вона - Божий храм. «Хіба не знаєте, що ви -
____________________________________________________________________________
1 Катехизм Католицької Церкви. - С. 308.
храм Божий, і що дух Божий у вас перебуває» (1 Кор. 3, 16).
в) Людина - Божа дитина. «Любі! Ми тепер - діти Божі» (1. Ів. 3, 2).
г) Людина має безсмертну душу. «Підуть ті на вічну муку, а праведники - на життя вічне» ( Мт. 25, 46).
2. Людина для Бога є найдорожчою.
а) «Нас ради чоловік і нашого ради спасіння»1 Небесний Отець послав на землю свого Сина. «Не послав Бог у світ Сина світ засудити, лише ним - світ спасти» (Ів. З, 17).
б) За спасіння людей Син Божий віддав своє життя. Святий ап. Петро навчає: «Знайте, що нетлінним золотом чи сріблом ви вибавлені від вашого життя суєтного… а дорогоцінною кров’ю Христа» (1 Пет. 1, 18).
Хто не хоче дбати за своє спасіння, а дбає тільки за славу, багатства, розкоші, хай пам’ятає застереження
Ісуса Христа: «Безумний, цієї ж ночі душу твою заберуть тебе, а те, що ти зібрав, кому воно буде» (Лк. 12, 20). «І підуть ті (т. грішники) на вічну кару, а праведники - на життя вічне» (Мт. 25, 46).
Чи зможеш відповісти?
1. Що спонукує нас дбати за своє спасення?
2. Для чого Бог послав Сина свого на землю?
3. Хто віддав своє життя за наше спасення?
4. Що повинні пам’ятати ті, хто не дбає за своє спасення?
______________________________________________________________________
1 Молитовник Прийдіте поклонімося. Щоденні молитви. Нікейсько - Царгородський Символ віри. - С. 15.
10. До чого вводить та відкриває доступ Хрещення?
«Хрещення є першим Таїнством, яке людині треба
прийняти, щоб увійти до Церкви - «ковчегу спасіння»,
щоб стати членом Церкви - Тіла Христового.
Хрещення відкриває доступ до інших святих Таїнств і священнодійств у Церкві».1
Отже, тільки тоді, коли людина є хрещена, вона може приймати інші святі Тайни.2
11. Що таке святе Таїнство?
«Слово «таїнство» (з грецької - «містеріон») означає певний таємний, попередній задум, який передбачає його здійснення в певному часі, певних обставинах і з визначеним наміром».3
«Таїнство - це видимий знак, установлений Ісусом Христом, щоб означувати й давати людям освячуючу ласку. Це визначення включає три речі:
- Таїнство має бути видимим знаком,
- воно має бути встановлене Христом, бо Церква не має права ані сили встановлювати Таїнства,
- і цей знак, тобто Таїнство, має давати освячуючу ласку».4
Якщо сказати стисло, то святе Таїнство - це видимий знак невидимої ласки Божої.
_______________________________________________________________________
1 Катехизм УГКЦ «Христос наша Пасха». - С.138.
2 Пор. ККСЦ к. 675 § 2.
3 Журнал Місіонар № 3 (231) 2012. - С. 43.
4 Добош Михайло Догматичне Богослов’я Католицької Церкви. - С. 324.
Наприклад, під час Хрещення бачимо, як священик тричі поливає свяченою водою голову нехрещеної людини і одночасно виголошує «Хрещається раб/раба Божий (-жа) … в ім’я Отця і Сина, і Святого Духа. Амінь.». Але не бачимо, як хрещеник силою Божою очищається від первородного гріха.
Святий Йоан Золотоустий архиєпископ Царгородський († 407) навчає: «Коли невіруючий чує про купіль, він думає тільки про воду, котра видимо доступна його тілесному зорові; віруючий же бере до уваги не тільки те, що зовні, а й очищення душі силою Святого Духа».
Цього ми не можемо дослідити експериментальним шляхом. Не можемо підключити до хрещеника якісь прилади, за допомогою яких, коли священик тричі поливає свяченою водою його голову і каже формулу Хрещення ( Хрещається раб Божий і т. д.), могли б зафіксувати, що дійсно на хрещеника сходить благодать Божа. Це ми можемо прийняти тільки вірою, без якої, як навчає Святе Письмо,- «не можливо подобатись Богу» (Єв. 11, 6).
Отже, святе Таїнство - це видимий знак невидимої ласки Божої.
12. Що таке Хрещення?
Хрещення - це новозавітнє Таїнство, встановлене Ісусом Христом, в якому людина через обмиття водою і прикликанням Святої Тройці: Отця і Сина, і Святого Духа, - очищається від первородного гріха, (якщо хреститься доросла, то від усіх гріхів і кар за них, вчинених до Хрещення) та сповнюється Божою благодаттю.
«Святий Вікентій кожного року аж до смерті святкував не день своїх уродин, а день свого Хрещення. Того дня замовляв Службу Божу в подяку Богові за ласку святого Хрещення».1
Подібно і «французький король святий Людовік ІХ
(†1270 р.) набагато вище цінив свою звичайну замкову капличку, ніж величаву катедру в Реймсі, в котрій був коронований на короля, бо казав: «У катедрі я осягнув гідність короля, яку зі смертю втрачу; а я там став Божою дитиною і такою залишуся на цілу вічність».2
Чи зможеш відповісти? (пункти 10 - 12)
1. Що таке святе Таїнство ?
2. Що ми бачимо, наприклад, під час Хрещення, а що не бачимо, але віримо?
3. Без чого «неможливо подобатись Богу»?
4. Хто встановив Таїнство?
5. Що таке Хрещення?
13. Про назви Таїнства Хрещення
Святе Таїнство Хрещення має різні назви.
Це Таїнство називають «таїнством віри, тому що той, хто його приймає, визнає віру. В книгах Нового Завіту бачимо тісний зв'язок між вірою і Хрещенням. Дуже яскравий приклад про це маємо з події, коли ________________________________________________________________________
1 о. Микола М. Іванів Ріки води живої. - С. 24.
2 єп. Софрон Мудрий, ЧСВВ і ін. «Джерела Божих ласк». - С. 59.
апостол Филип хрестив ефіопського вельможу. Спо- чатку він навчив його про Ісуса та його науку. Коли ефіопець побачив воду, то сказав: «Он вода! Що забороняє мені охреститись?» Промовив Филип: «Коли віриш із усього серця, - можна». Вельможа відповідаючи сказав: «Вірую, що він Син Божий» (Діян. 8, 36 - 37).
Святий Іван Дамаскін († 749) каже: - «Хрещення називаємо теж купіллю відродження, бо з ним, через благодать Святого Духа, ми починаємо нове життя, життя дітей Божих».
Святий мученик Юстин († 165) називає Хрещення - «водою життя».
Хрещення називають ще просвіченням, «тому, що завдяки ньому ми оглядаємо це святе і спасенне світло, тобто завдяки ньому бачимо Бога», - святий Климент Олександрійський († б. 215).
«Хрещення називають також початком святих заповідей, бо воно надає кожному хрещеникові членство у Христовій Церкві, а тим самим накладає обов’язок дотримуватись Божих й церковних заповідей».1
«Називають Хрещенням: «Всі - бо ви, що в Христа христилися, у Христа одягнулися» (Гал. 3, 27). 2
Воно називається «дар - бо дається тим, що нічого не приносять; благодать - бо дається навіть тим, що борги мають; … одяг - бо прикриває сором наш; ку-
піль - бо обмиває, печать - бо оберігає нас і є знаком Божої влади». 3
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1 єп. Софрон Мудрий і ін. Джерела Божих ласк. - С. 50.
2 о. Юліан Катрій, ЧССВ Перлини східних отців. - С. 323.
3 Катехизм Католицької Церкви. - С. 301.
14. Що означають слова: «хрещення» і «хрестити»?
Слово «хрещення» в перекладі з грецької мови означає «баптізо», тобто занурювати, опускатися у воду.
«Хрестити - значить робити когось християнином або приймати його до церкви Христової».1
15. У який спосіб можна хрестити людину?
Хрещення людини може відбутися в один із наведених нижче способів, а саме:
а) через триразове її занурення в купелі;
б) через триразове поливання її голови;
Ні один із цих способів не має більшого або меншого значення, тобто вони є рівносильні й однаково благодатні.
Первісний, або як ще його називають «звичайний» 2 спосіб Хрещення - це триразове занурення хрещеника в воду хрещальної купелі. Про цей, дещо призабутий спосіб хрещення, у церковних документах сказано, що слід: «виважено і енергійно шукати шляхів його відновлення».3
Найчастіше священик хрестить другим способом,
тобто через триразове поливання свяченою водою
_______________________________________________________________________________________________________________
1 Шпіраго Франц Католицький народний катехизм. - С. 488.
2 Конгрегація у справах Східних Церков. Інструкція застосування літургійних приписів… - С. 46.
3 Там само. - С. 47.
голови хрещеника з огляду на його практичність.
Про цей спосіб хрещення у Катехизмі говориться, що він повстав «від давнини».1
Чи зможеш відповісти?
1. Скільки є способів Хрещення?
2. Чи якийсь із способів Хрещення є найважливішим?
3. У який спосіб відбувається Хрещення у вашій парафії?
16. Про матерію і формулу Хрещення
Матерією Таїнства Хрещення є вода.
«Христос вибрав саме воду як матерію, тому що для найнеобхіднішого Таїнства треба якраз найдоступнішого посередника. Вода і в природнім стані є найважливішим чинником при постанні життя. Годиться, отже, щоб вона була і матерією при природнім відродженні через уділення Божої благодаті. Вона очищує тілесну нечистоту, тому й є відповідним символом очищення від гріхів. Вода тамує спрагу, Хрещення - грішні пристрасті. Вода є прозора для природного світла, Хрещення - для світла віри. Вода гасить вогонь, Хрещення - вічне пекло.»2
Під час Хрещення священик тричі поливає голову нехрещеної людини свяченою водою і одночасно виголошує «Хрещається раб Божий (раба Божа) ( ім’я )
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1 Катехизм Католицької Церкви. - С. 305.
2 о. Іван Хома і о. Іван Музичка Твори кир Йосифа Верховного Архиєпископа і Кардинала. Том 6. Про св. Тайни. - С. 118.
в ім’я Отця і Сина, і Святого Духа. Амінь.1». Ці слова називаються формулою Хрещення.
Чи зможеш відповісти?
1. Що є матерією Таїнства Хрещення?
2. Символом чого є вода?
3. Чому Ісус Христос вибрав воду для Таїнства Хрещення?
4. Назвіть формулу Хрещення.
17. Що робить і що говорить священик під час Хрещення і чому?
Під час Таїнства Хрещення священик (або з виправданої причини хтось інший 2) тричі поливає голову нехрещеної людини свяченою водою і одночасно виголошує формулу Хрещення: «Хрещається раб Божий (раба Божа) ( ім’я ) в ім’я Отця і Сина, і Святого Духа. Амінь.».
Священик так хрестить, тому що саме так здійснювати Таїнство Хрещення навчає свята Католицька Церква. Підставою для цієї науки Церкви є слова Господа нашого Ісуса Христа: «Коли хтось не вродиться з води та Духа, не спроможен увійти у Царство Боже» ( Ів. 3, 5) та ¬¬¬«Ідіть, отже, і зробіть учнями всі народи: христячи їх в ім’я Отця і Сина, і Святого Духа.» ( Мт. 28, 19).
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1 Коли священик каже в кінці формули Хрещення «Амінь», то цим словом стверджує свою віру, що це «насправді так», «дійсно воно так є».
2 Про це більше див. п. 19, с. 23 - 24.
Чи зможеш відповісти?
1. Для чого потрібна свячена вода під час Хрещення?
2. На які слова Ісуса Христа спирається наука святої Церкви, коли навчає, щоб поливати голову хрещеника свяченою водою?
3. На підставі яких слів Ісуса Христа навчає свята Церква, щоб під час Хрещення виголошувати слова «Хрещається раб (раба) Божий (-жа)…» ?
18. Скільки разів можна приймати Таїнство Хрещення?
Тільки один раз.1 Святе Письмо про це говорить так: «Один Господь, одна віра, одне хрещення» (Ефес. 4, 6).
Хрещення назавжди витискує в людині незатертий знак Божої ласки. «Цей знак не стирається жодним гріхом, навіть, якщо гріх перешкоджає Хрещенню приносити плоди спасіння. Хрещення дане раз і назавжди і не може бути повтореним».2
Свою віру, що людина може хреститись тільки один раз в житті, визнаємо в Символі Віри такими словами: «Визнаю одне хрещення на відпущення гріхів».3
Приклад. «Церковний історик передає один
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1 Пор. ККСЦ к. 672 §1.
2 Катехизм Католицької Церкви. - С. 312.
3 Молитовник Прийдіте поклонімося. Щоденні молитви. Нікейсько - Царгородський Символ віри. - С. 15.
незвичний випадок, котрим Промисел Божий чудесно засвідчив неповторність святого Хрещення.
Історик розповідає, що один чоловік притворно
навернувся в християнство. Переїхавши жити в інше місто, він цілком відмовився від віри Христової і жив за звичаями колишньої віри. Але потім, чи то бажаючи посміятися над християнством, чи заради якихось вигод, він удруге почав просити для себе Хрещення.
Єпископ, не знаючи лукавих задумів цього чоловіка, погодився його охрестити. Було наказано наповнити купіль водою, єпископ прочитав ряд молитов Тайни Хрещення і вже хотів приступити до самого Хрещення, коли в купелі раптом зникла вода.
Переляканий тим, що сталося, цей чоловік упав на коліна і признався єпископу в тому, що він уже був хрещений».1
Чи зможеш відповісти?
1. Які слова Святого Письма говорять, що Хрещення може бути тільки один раз в житті?
2. Що витискує в людині Хрещення?
3. В якій молитві визнаємо свою віру, що людина може хреститись тільки один раз в житті?
19. Хто може прийняти Хрещення?
Свята Церква вчить, що «Хрещення може прийняти кожна, і тільки неохрещена людина».2
___________________________________________________________________________
1 Митрополит Феодосій Дикун Свята криниця… - С. 199.
2 Катехизм Католицької Церкви. - С. 306; Пор. ККСЦ к. 679.
«Церква охрещує дорослих і дітей, щоб ввести їх у повне життя в Христі».1
«Практика хрестити малих дітей є споконвічною традицією Церкви. Про неї є виразні свідчення від другого сторіччя».2
Святий мученик Юстин († б.165 р.) говорить про хрещення дітей як про звичай, що походить від апостолів. «Христос прийшов, - навчає св. Іриней († 202), єпископ Ліонський, - щоб усіх спасти. Кажу: всіх, що через Нього відроджуються в Бозі: немовлята, юнаки і старші». Християнський письменник Оріген († 373 р.) виразно навчає: «Церква прийняла передання від апостолів хрестити також дітей. Бо знали (апостоли), що у всіх є питомі бруди гріху, котрі треба обмити водою і Святим Духом».
Про Хрещення дітей навчають: церковний письменник Тертуліан († б. 210 р.), святі: Кипріян († 258 р.), Василій Великий († 379 р.), Григорій Богослов († 390 р.), Йоан Золотоуст († 407 р.), Амвросій († 397 р.), Августин († 430 р.) та інші.
Отож, ми хрестимо дітей тому, що:
1. Господь наш Ісус Христос чітко нам про це наказує: «Пустіть дітей, нехай ідуть до мене; не бороніть їм: таких бо Царство Боже. Істинно кажу вам: Хто Царства Божого не прийме як дитина, той не ввійде до нього» (Лк. 18, 16-17). Дитина до Христа може прийти не інакше, як тільки через Хрещення. Якщо би ми не хрестили дитину, то забороняли б їй прийти до Ісуса.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1 Катехизм УГКЦ «Христос наша Пасха». - С. 139.
2 Катехизм Католицької Церкви. - С. 306.
2. Св. апостол Петро навчає про Хрещення дорослих і дітей.
Почувши проповідь (Діян. 2, 37 - 41) святого апостола Петра: «три тисячі душ», «що прийняли його слово», розжалобилися серцем і сказали до Петра й до інших апостолів: «Що нам робити, мужі брати?» Петро ж до них: «Покайтесь, каже, «і нехай кожний з вас охриститься в ім’я Ісуса Христа на відпущення гріхів ваших, і ви приймете дар Святого Духа. Для вас бо ця обітниця і для дітей ваших, та й для всіх тих, що далеко, скільки б їх покликав Господь, наш Бог» (Діян. 2, 37-39). Із слів Святого Письма «Для вас … і для дітей ваших» стає зрозуміло, що мова йде про хрещення дорослих (для вас), а також і дітей ( і для дітей ваших).
3. Святе Письмо дає непряме свідчення про хрещення дітей.
Що таке непряме свідчення? Непряме свідчення - це коли не говориться про щось конкретно, але зі сказаного можна зробити певний висновок.
Наприклад.
Якщо б я розповів про те, що зі Львова до Києва добрався за дві години і більше нічого не говорив. У цій розповіді не сказано про те, яким видом транспорту я скористався, але зі сказаного можна зробити висновок, що до Києва я добрався якимось швидким видом транспорту, очевидно, літаком, але точно, що не підводою.
Наведемо уривок зі Святого Письма, який дає нам непряме свідчення про хрещення дітей.
Апостол Павло проповідував Слово Боже у Фили-
пах: «Суботнього ж дня вийшли поза браму над річку, де звичайно відбувалася молитва, та й, посідавши, розмовляли з жінками, що там зійшлися.
А слухала нас одна жінка на ім’я Лідія, купчиха кармазином з міста Тіятир, що почитала Бога. Господь відкрив їй серце так, що вона вважала на слова Павлові. Коли ж охристилася вона і її дім…» ( Діян. 16, 13-15).
Отже, слухала Лідія ап. Павла, «Господь відкрив їй серце», вона «вважала на слова Павлові», а хрещена була «вона і її дім». Купчиха Лідія (сучасною мовою - підприємець, що торгувала найдорожчими тканинами) була багатою, вона мала слуг, рабів, дітей.
У цьому уривку Святого Письма прямо не говориться про хрещення дітей, але він дає непряме свідчення, що коли була хрещена Лідія, то хрещені були також і всі ті, хто жив у її домі, в тому числі і діти.
4.Щоб дитину звільнити з - під влади диявола.
Вона народилася з первородним гріхом, а тому є в руках злого духа. Звільнити дитину з його рук можна тільки через Хрещення.
Життя має вартість тільки тоді, коли воно прожите в освячуючій ласці.
Один священик - місіонер розповідає, що: «Він охристив старенького чоловіка на вісімдесятому році життя. Після двох років святого життя, коли його, вмираючого, питали сусіди, скільки йому років, він відповідав, що всього два, бо насправді почав жити на вісімдесятому році після святим Хрещення. Вісімдесять років прожитих перед святим Хрещенням не вважав дідусь за життя. Говорив, що воно було смертю, воно втрачене».1
5. Щоб дитина була Божою дитиною, а не дитиною гріха.
Святий Григорій розповідає, що десь: «між 348 - 350 рр. він разом із своїм педагогом Картером сів на корабель «Егіна» та поплив на північ».2
Біля острова Крит їх корабель потрапив у жахливий
дванадцятиденний шторм. І налякався він сильно, бо
заглянув смерті у вічі. Весь у сльозах впав він на коліна і сердечно молився, «щоб не загинути, бо ще не
був хрещений. Опісля, він і Василій Великий засуджують звичай хрестити аж у зрілому віці. «Скільки ж то літ я був поганином? Скільки ласк і заслуг я втратив?» - Так питає себе святий Василій.
З якої то причини немовлятко не могло б прийти до святого Таїнства Хрещення? Хіба через святе Хрещення стається якась кривда? Навпаки, воно отримує найбільший скарб, освячуючи ласку. Стає Божою дитиною». 3
6. Хрестимо дітей по вірі хресних батьків.
У Святому Письмі є багато прикладів, коли Господь Ісус чинив чуда по вірі інших.
а) «І от прийшли до нього, несучи розслабленого; несли його четверо. … Ісус, уздрівши їхню віру, до розслабленого й каже: «Сину, відпускаються тобі твої гріхи. … Встань, візьми твоє ліжко і йди до свого дому». Устав той і зараз же, взявши ліжко, вийшов на
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1 о. Микола Маркіян Іванів Свята місія. - С. 246.
2 Св. Григорій з Назіянзу. Велич святого Василя Великого / Переклад о. С. Фединяка, ЧСВВ. - С. 9 - 10.
3 о. Микола Маркіян Іванів Ріки води живої. - С. 25.
очах у всіх» (Мк. 2, 1 - 11).
б) Христос по вірі батька оздоровив його сина.
«А був один царський урядовець, син якого слабував. … Зачувши, що Ісус прибув з Юдеї в Галилею, прийшов він до Нього та й заходився просити, аби прибув і оздоровив його сина. … Промовив Ісус до нього: «Іди, син твій живий». … Повірив чоловік слову, що вирік йому Ісус, та й пішов собі. А коли був вже в дорозі, слуги, що йому на зустріч вийшли, сказали йому, що син його живий - здоровий. … І зрозумів батько, що … сталось те, що Ісус йому сказав: «Син твій живий». І увірував сам, та й увесь дім його (Ів. 4, 46 - 53).
У Святім Письмі є також приклади, з яких можна зробити висновок, що дітей хрестили по вірі інших.
У книзі Діянь говориться про тюремного сторожа, який після навернення: «охристився з усіма своїми» (Діян. 16, 33). У першому посланні до Коринтян святий апостол Павло пише: «Охристив я теж дім Стефана» (1, 16). І з цих прикладів зрозуміло, що були хрещені цілі родини, в тому числі, звичайно, і діти.
Отже, хрестимо дітей по вірі хресних батьків.
Хресні батьки поручаються за віру хрещеника.1 «Вони разом з батьком та матір’ю беруть на себе відповідальність перед Богом і Церквою за християнське виховання дитини, за те, щоб у церковній спільноті вона зростала у вірі, доброчесті й пізнанні Бога».2
Приклад. Я прийшов до банку і хочу взяти кредит. Там мені відмовляють дати кредит з тієї простої причини, що не знають мене і невпевнені, що я є чесною
____________________________________________________________________________
1 Пор. ККСЦ 684 §2.
2 Катехизм УГКЦ «Христос наша Пасха». - С. 139.
людиною. Тоді я беру свого товариша, якому працівники банку довіряють. Він приходить і засвідчує: «Дайте йому кредит, він є чесна людина і своєчасно погасить його». Йому відповідають: «Ну, якщо так, то ми даємо кредит, але під вашу відповідальність». Коли б я не повернув своєчасно кредит, тоді гроші банку змушений був би віддавати мій поручитель.
Тепер спробую пояснити на прикладі з власного життєвого досвіду.
Коли мене хрестили, мені тоді було 3-4 тижні. Мої хресні батьки, що принесли мене до церкви, поручилися Церкві за мене, що коли я виросту і прийду до свідомості, то буду в Бога вірити, йому служити, його заповіді виконувати. І вже тепер я свідомий того, що через ціле своє життя маю підтверджувати те, що за мене засвідчили, поручилися мої хресні батьки.
7. І на сам кінець - археологічні свідоцтва про Хрещення дітей.
«Цінні свідоцтва про Хрещення дітей знаходимо в римських катакомбах. Муртіс Верінус зробив такий напис на гробі своїх дітей: «Верина одержала (Хрещення), маючи 10 місяців, Фльоріана - 12 місяців. Інший напис: Ту спочиває Ахиля, новоохрещена маючи рік і 5 місяців. Умерла 23 лютого.»1
Чи зможеш відповісти?
1. Хто може бути охрещеним?
2. Від якого часу є виразні свідчення про хрещення дітей?
___________________________________________________________________________________
1 о. Іван Хома і о. Іван Музичка Твори кир Йосифа Верховного Архиєпископа і Кардинала. Том 6. Про св. Тайни. - С. 159.
3. Від кого прийняла Церква передання хрестити дітей?
4. Як дитина може прийти до Хреста, який каже: «Пустіть дітей, нехай ідуть до мене»?
5. Що таке непряме свідчення?
6. Які непрямі свідчення про хрещення дітей дає Святе Письмо?
7. Назвіть приклади, коли Ісус Христос чинив чудеса по вірі інших?
8. По вірі кого хрестимо дітей?
9. Чому хресних батьків можна назвати поручителями?
10. За що поручаються хресні батьки?
11. За кого вони поручаються?
12. Чи знаєте археологічні свідчення про хрещення дітей?
20. Хто може хрестити?
«Таїнство Хрещення звичайно ж звершує священик як духовний отець парафіяльної спільноти, до якої приєднується новоохрещений. Однак, якщо людині загрожує небезпека смерті, її може хрестити кожен християнин»2 - чоловік або жінка (диякон, монах, монахиня, санітарка, лікар, хтось з родини, знайомих).2
Згідно вище вказаної умови хрестити дозволяється батькові або матері, якщо немає іншого, хто знає спосіб Хрещення.3
Той, хто хрестить, має мати намір важно охрестити _______________________________________________________
1 Катехизм УГКЦ «Христос наша Пасха». - С. 141.
2 Пор. ККСЦ к. 677 .
3 Пор. ККСЦ к. 677 §2.
нехрещену людину і правильно це зробити, тобто тричі полити її голову свяченою водою (якщо немає свяченої води, то звичайною водою) і одночасно сказати формулу Хрещення: «Хрещається раб/раба Божий/Божа в ім’я Отця і Сина, і Святого Духа. Амінь.».
«Якщо людина, яка в небезпеці смерті прийняла Хрещення без повного літургійного обряду, вижила, її приводять до священика, щоб він довершив Чин Хрещення, а також звершив Таїнство Миропомазання».1
Чи зможеш відповісти?
1. Чи тільки священик може хрестити нехрещену людину?
2. В якому випадку допускається хрещення людини не священиком, а кимось іншим?
3. Чи може хрестити свого сина чи доньку їх батько або матір і за якої умови?
4. Який намір має мати той, хто хрестить нехрещену людину в небезпеці смерті?
5. Якщо хтось був хрещений не священиком, що тоді необхідно зробити, коли минула небезпека його смерті?
21. Що дає людині Таїнство Хрещення?
Таїнство Хрещення дає кожному охрещеному можливість осягнути вічне щастя на небі - тобто те, чого не може їй дати найдобріша мати, найбагатша людина.
_______________________________________________
1 Катехизм УГКЦ «Христос наша Пасха». - С.141.
Приклад.
«Помирає слуга цісаря Карла V. Цісар приходить відвідати свого вмираючого слугу.
- Слуго мій вірний, чим я можу тобі допомогти?
- Цісарю, продовж мені життя хоч на годину.
- Мій дорогий, але того я не можу зробити.
- Ну, то на півгодини.
- Але я, направду, того не можу зробити.
- Може на четвертину години.
- Ти знаєш, який я до тебе співчутливий і тебе поважаю, але це не в моїх силах. Того не можу зробити.
- Не можеш?
- Направду, не можу.
- Цісарю, направду, не можеш?
- Та ні, мій вірний слуго.
- О, я немудрий, цісарю, я тобі вірно ціле життя служив, а забув про Бога, власну душу, а ти мені в час смерті не можеш і хвилини життя продовжити. О, я немудрий, коли б я так вірно служив Богові, Він би мені не годину, а цілу щасливу вічність дарував. А так йду до Нього з пустими руками».1
Свята Тайна Хрещення дає людині:
1) «Хрещення змиває первородний гріх» 2, а якщо
хреститься доросла людина, то і всі особисті гріхи, як і всі кари за них, яких вона допустилася до Хрещення (Пор. Діян. 2,38);
2) Звільняється з - під влади диявола;
____________________________________________________________________________
1 о. Андрій В. Шагала, ЧСВВ. Родитися з висот. - С. 126.
2 Катехизм Католицької Церкви. - С. 104.
3) Вона стає «новим створінням» (2 Кор. 5,17) і «дитиною Божою» (1 Ів. 3,2);«Ми - діти Божі» (Рим. 8,15).
4) Бути учнем Ісуса Христа (Лк. 14,26);
5) «Храмом Святого Духа» (І Кор. 3, 16 - 17);
6) Членом Христової Церкви (Пор. 1 Кор. 12, 13);
7) «Спроможним зростати до Божої подоби»; 1
Спадкоємцем всього того, що Бог обіцяє тим, хто в нього вірить, надіється, любить його (Пор. Рим. 8,17).
«У хвилині святого Хрещення душа хрещеника переходить велику переміну: Диявол залишає її цілковито, пляма первородного гріха рівно ж зникає з душі, а на місце диявола й гріха замешкує в душі сам Бог».2
«Ми не помічаємо тієї таїнственної зміни, але Господь Бог і мешканці неба бачать її. Подібно, як після освячення на Святій Літургії ми не бачимо на престолі Ісуса Христа, але Він є присутній - укритий під видами
хліба і вина. Душа охрещеної дитини різниться від нехрещеної так, як день - від ночі, світло - від темряви,
небо - від землі».3
Чи зможеш відповісти?
1. Чи може дати хрещеникові хтось із людей те, що дає Господь у Тайні Хрещення?
2. Що змиває Хрещення?
3. З - під влади кого звільняється охрещена людина?
4. Ким стає хрещеник?
5. Яку здатність дає людині Хрещення?
_______________________________________________________________________
1 Катехизм УГКЦ «Христос - наша Пасха». - С. 138.
2 о. Іван Шевців Святі Тайни… - С. 61.
3 єп. Інокентій Лотоцький Хваліте Господа… - С. 177.
22. Чому людина грішить, якщо їй «Хрещенням відпускаються усі гріхи»1?
Хоч Хрещенням відпускаються всі гріхи, все ж таки в людині залишаються:
1. Схильність до гріха.
Схильність до гріха «залишена нам, щоб ми її поборювали. Вона не має сили зашкодити тим, хто не
піддається їй, а мужньо опираються з допомогою благодаті Христа. Мало того, «хто законно бореться, отримає вінець» (2 Тим. 2,5).2
2. Наслідки гріха:
терпіння, хвороба, смерть…, слабкість характеру.
Отже, «після Хрещення людина, воля якої ще не утверджена в добрі, схильна грішити. Тому для покаяння, навернення, очищення від гріхів та утвердження в чеснотах людина вдається до таїнства Покаяння» 3.
Чи зможеш відповісти?
1. Які дві речі залишаються в людині після Хрещення?
2. Для чого залишена нам схильність до гріха?
3. У якому випадку схильність до гріха може пошкодити
нам?
4. Що обіцяє Святе Письмо тому, хто з допомогою Христа
поборює схильність до гріха?
5. Для чого потрібно людині вдаватися до таїнства Покаяння?
________________________________________________________________________
1 Катехизм Католицької Церкви. - С. 310.
2 Там само. - С. 310.
3 Катехизм УГКЦ «Христос наша Пасха». - С. 139.
23. Що таке первородний гріх, і чому кожна дитина народжується з цим гріхом?
Коли Господь сотворив перших людей, то поселив їх у прекрасному саду, що називається раєм. І дав їм заповідь не споживати плодів з дерева розуміння добра і зла. Адам і Єва жили в раю дуже щасливо. Та такому щасливому життю позаздрив диявол. Він підмовив наших прародичів зірвати плід із забороненого дерева і з’їсти його. Єва послухала диявола та зірвала заборонений плід й «скуштувала його та дала чоловікові, … і він теж скуштував». (Бут. 3, 6). Цей гріх називається первородним, бо вчинений у першому роді, тобто Адамом і Євою. Цей гріх ще називається прабатьківським тому, що його вчинили Адам і Єва, які є прабатьками всіх людей.
Кожна дитина народжується з первородним гріхом, тому що всі люди походять від Адама і Єви. Перші люди згрішили, і від них гріх, наче проказа, переноситься з одного покоління в друге. «Через одного чоловіка (Адама) гріх увійшов у світ, а з гріхом прийшла і смерть; таким чином смерть перейшла на всіх людей, бо в Адамі ми всі згрішили» ( Рим. 5, 12).
Чи зможеш відповісти?
1. Як називається гріх , який вчинили Адам і Єва?
2. Який гріх має на увазі ап. Павло, коли говорить: «в Адамі ми всі згрішили»?
24. Що мають зробити хресні батьки перед Хрещенням?
Наполегливо рекомендується хресним батькам перед Хрещенням висповідатись і приступити до святого Причастя.
Хресні батьки на своїх руках будуть тримати дитину, яка у святому Таїнстві Хрещення буде Господом Богом очищена від гріхів, душа її буде чистою, святою. Тому хресні повинні приступити до сповіді, щоб теж мати чисте сумління, не заплямоване гріхом.
Якщо хресні батьки не зможуть висповідатись у день Хрещення їх похресника, то можна це зробити за декілька днів до цієї спасенної події. Якщо через якусь важливу причину вони не змогли б висповідатись перед або у день Хрещення, то обов’язково це зробити у найближчі дні після Хрещення.
Чи зможеш відповісти?
1. Що б ви порадили хресним зробити перед Хрещенням?
2. Чому хресних батьків заохочується висповідатись перед Хрещенням?
3. Що робити кумам, якщо вони з важливих причин не змогли висповідатись перед Хрещенням?
25. Які є обов’язки хресних батьків?1
1. Хресні батьки мають від дня хрещення аж до самої смерті молитися за свого похресника (-цю). (Див. Додаток. Молитва за похресників. - С. 98).
2. Разом із батьками вчити похресника (-цю) молитися, заповідей Божих, правд віри і т. д.
3. Своїм власним прикладом заохочувати похресника (-цю) щоденно молитись, часто сповідатись, причащатись Тіла і Крові Господа Ісуса, бути активним членом парафії, брати участь у прощах тощо. (Пор. Фил. 4, 9).
4. При кожній нагоді давати хрещенику добрі поради і настанови. (Вчити, щоб читав Святе Письмо, життя Святих, релігійні книги. Щоб пам’ятав, що кривди треба терпеливо зносити, а образи від всього серця прощати).
5. Пригадувати, що є покликаний (-на) бути «світлом світу» (Мт. 5, 14), та «щоб пильно шукав те, що Господеві подобається» ( Еф. 5,10), що має старатися за свій авторитет доброго християнина. Щоб був (-ла) милосердним (-ною) (Пор. Лк. 6,36), «не віддавав нікому злом за зло, а старайтеся робити добро один одному і для всіх» (1 Сол. 5, 15).
6. Наставляти на те, щоб слухав (-ла) своїх батьків, за них молився (-лася), їм допомагав (-ла) (Пор. Сир. 7, 27 - 28).
7. З любов’ю картати за всі злі вчинки та терпеливо працювати над тим, щоб похресник поправився. (Пор. 1Тим. 5, 20).
8. Щоб остерігався сектантів і всіх тих, хто поширює зневіру проти Католицької Церкви, і уникав їх. (Пор. Рим. 16, 1-3).
9. Бути разом з похресником (-цею) на науках перед першою святою Сповіддю й Урочистим святим При-
___________________________________________________________________________________________________________________________
1 Пор. ККСЦ 684 §2.
частям. Якщо не можуть бути присутні на уроках разом з дитиною (Н.: живуть далеко, в той час працюють або через якусь іншу важливу причину), то обов’язково телефонувати до похресника (-ці) і розпитувати його про те, що говорили на цих науках, і що дитина запам’ятала.
10. Коли похресник (-ця) буде вперше сповідатись, то дуже є похвально і бажано, щоб хресні батьки також приступили до св. Сповіді. (Більше див. п. 24 с. 32).
11. Якщо дозволяє матеріальний стан, то допомагати похреснику (-ці) в потребі.
12. По можливості брати участь у важливих для похресника (-ці) торжествах.
13. Подбати, щоби священик відправив Службу Божу у намірі за здоров’я похресника (-ці) в день його (її) іменин. Коли б похресник (-ця) помер (-ла), то у кожну річницю смерті подбати про Службу Божу за його (її) упокій.
14. У випадку смерті батьків похресника (-ці) вся відповідальність за виховання сироти лягає на плечі хресних батьків. Вони мають взяти сироту (якщо є така потреба) у свою сім’ю і дбати за його (її) релігійне виховання та матеріальне забезпечення.
Чи зможеш відповісти?
1. Як довго повинні молитися хресні батьки за похресника (-цю)?
2. Чи можуть забути хресні про свої обов’язки, якщо похресник (-ця) помер (-ла)?
3. Хто повинен вчити похресника (-цю) молитися?
4. Як мають вчити хресні свого похресника (-цю)?
5. Що мають робити хресні у той час, коли їх похресник (-ця) проходить підготовку перед святими Сповіддю і Причастям?
6. Чи мають сповідатися хресні батьки, якщо їх похресник (-ця) вперше приступає до св. Сповіді й Урочистого святого Причастя?
7. Які настанови мають давати хресні своєму (своїй) похреснику (-ці) стосовно його (її) батьків?
8. Чи мають допомагати хресні батьки своєму (-їй) похреснику (-ці), якщо його (її) сім’я живе дуже бідно?
9. Чи потрібно бути хресним батькам на всіх торжествах , що їх святкує похресник (-ця)?
10. На кого лягає вся відповідальність за виховання похресника (-ці) - сироти?
26. Що мають знати хресні батьки про свого/свою похресника (-цю)?
Хресні про свого похресника (-цю) повинні знати:
а) чи знає молитви і чи молиться;
б) чи знає основи віри, чи додержується Божих і Церковних заповідей;
в) чи ходить до церкви, чи читає релігійну літературу;
г) як часто сповідається і причащається;
д) чи не є в якомусь поганому товаристві;
е) про успіхи в навчанні і роботі;
є) чи складає пожертви на церкву;
ж) чи є членом якогось братства (Н.: апостольства молитви тощо);
з) чи бере участь у парафіяльному житті (Н.: чи допомагає на будівництві церкви, чи бере участь у прощах).
Хресні повинні добре пам’ятати, що за виконання своїх обов’язків вони будуть відповідати перед Богом на страшному суді.
І того, хто їх виконає, - чекає велика нагорода на небі. «А хто виконає і навчить інших, той великим буде в царстві небеснім» (Мт. 5,19).
Чи зможеш відповісти?
1. Що мають знати хресні батьки про свого похресника після Хрещення?
2. Перед ким і коли будуть відповідати хресні, як вони виконували свої обов’язки щодо релігійного виховання свого/своєї похресника (-ці)?
27. Які має обов’язки похресник (-ця) щодо своїх хресних батьків?
1. Похресник (-ця) має до кінця свого життя молитися за хресних батьків. (Див. Додаток. Молитва за батьків. - С. 99);
Може бути так, що хресні не дбали «про свого похресника (-цю), не брали жодної участі у його долі. Але вже те, що вони були безпосередньо при даруванні Богом такої ласки, як св. Тайна Хрещення …, лише це має бути вагомою причиною, щоб поважати свого хресного чи хресну».1
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1 Сторонянська Тетяна Роль хресних батьків в обряді Хрещення… - С. 57.
2. Давати за здоров’я на Службу Божу у день іменин своїх хресних; у випадку смерті вписати їх імена у свій пом’яник та молитися за їх упокій, а в кожну річницю давати на Службу Божу за померлих;
3. Старатися спілкуватися зі своїми хресними, підтримувати з ними дружні стосунки, завжди уважно вислуховувати їх настанови та поради і намагатися їх виконувати.
4. Якщо похресник (-ця) має можливість, тоді допомагати їм матеріально ( Н.: оплатити лікування, поїздку в санаторій і т. д.);
5. По мірі можливості запрошувати хресних на родинні чи особисті торжества.
28. Які мають обов’язки рідні батьки у стосунку до своєї або усиновленої дитини?
Рідні батьки (батьки, які усиновили дітей) мають
такі обов’язки:
1. Батьки мають постаратися за те, щоб їхня дитина була якнайшвидше охрещена.1
2. Перед Хрещенням батьки вибирають для новонародженої дитини ім’я. (Більше див. п. 29, с. 39).
3. Перед святим Хрещенням батьки вибирають для неї хресних батьків (кумів). Батьки повинні вибрати таких хресних, які є практикуючими християнами і мають авторитет та повагу серед парафіян.
4. «По святому Хрещенню батьки зобов’язані не тільки дбати про дочасне добро дитини, про її жит-
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1 Пор. ККСЦ к. 686 §1.
тя, здоров’я, науку і т. п., але старатися про її християнське виховання, щоб виросла на справжнього учня Ісуса Христа».1
«Життя минає дуже швидко. Як легко буде вмирати батькам, що зуміли добре виховати своїх діточок! Одна жінка, що 14 років хворіла, сказала перед смертю:
«Хоч я витерпіла дуже багато, однак чуюся щаслива. Маю п’ятеро дорослих дітей, а всі вони добрі».
Ти, батьку, ти, мамо, коли підете на вічний спочинок, ваші діти будуть вас згадувати й будуть молитися, щоб Бог нагородив вас за те, що ви їх виховували по - християнськи. Тому найбільше дбайте за добре виховання дітей, бо від цього найбільше залежить їхня доля у цьому світі й спасіння їхніх душ у вічності».2
Чи зможеш відповісти?
1. Чому дитині слід давати ім’я святого (-ї)?
2. Чи обов’язково хресні мають бути практикуючими християнами?
3. Про що повинні дбати батьки після Хрещення їх дитини?
29. Хресне ім’я
Свята Церква навчає, що: «На знак новонародження у Хрещенні хрещеникові надають християнське ім’я, чим Церква вводить новоохрещеного в ду-
________________________________________________________________________
1 о. Микола Маркіян Іванів ЧСВВ, Ріки води живої. - С. 29.
2 Молитовник Братства Родини Зарваницької Божої Матері. - С. 180
ховний зв’язок із його небесним опікуном»,1 тобто дитині слід вибрати ім’я якогось святого чи святої (т. зв. хресне ім’я). «Воно має своє символічне значення, через хрещення ми стаємо дітьми Божими, і наше ім’я записане в небі, в «книзі життя» (Одкр. 21, 27). Вже І-й Вселенський Собор в Нікеї (325р.) наказав батькам давати своїм дітям християнські імена, тобто імена апостолів, мучеників й ісповідників, щоб вони стали небесними покровителями їхніх дітей і заохочували до наслідування їхнього благочестивого життя».2
Дитина, що немає християнського імені, «як підросте, то почуватиме себе покривдженою, коли, наприклад, не зможе відзначати день своїх іменин, не зможе помолитися своєму небесному покровителеві, не зможе наслідувати його у своєму житті, не зможе прикликати його в годину випробовувань і хвилину смерті».3
«За стародавнім церковним звичаєм, діти отримують ім’я того святого, у день якого вони народилися».4
«Батьки, хресні батьки та парох мають пильнувати за тим, щоб (хрещенику) не давалося ім’я чуже християнському духові».5
Тому наполегливо рекомендується не давати дитині поганське ім’я, наприклад: Діана, Сніжана, Вілор, Звинеслава і т. д.
_______________________________________________
1 Катехизм УГКЦ «Христос - наша Пасха». - С.140.
2 о. Ісидор Патрило і ін. Свята місія з Ватикану. - С. 348.
3 єп. Софрон Мудрий і ін. Джерела Божих ласк. - С. 64.
4 Катехизм УГКЦ «Христос - наша Пасха». - С.185.
5 Катехизм Католицької Церкви. - С. 498.
30. Про права і обов’язки охрещеного в Церкві
(На підставі Догм. конст. «Світло народів», 37, ККЦ п. 1269 і ККСЦ, кан. 675, § 2).
Охрещений користується такими правами в лоні Церкви:
- він має право приймати святі Таїнства,
- живитися Словом Божим,
- підтримуватися й іншою духовною допомогою Церкви.
Він втішається ще й такими обов’язками:
- ставши членом Церкви, охрещений не належить більше самому собі,1 а лише Тому, Хто вмер і воскрес за нас,2
- відтепер він покликаний коритися іншим,3 служити їм 4 у спільноті Церкви,
- бути «покірним і слухняним» наставникам Церкви, 5 ставитися до них з пошаною і любов’ю 6.
____________________________________________________________________________
1 «Ви … уже не належите до себе самих» (1 Кор. 6, 19).
2 «Він умер за всіх, щоб ті, що живуть, жили не для себе самих, а для того, хто за них умер і воскрес» (2 Кор. 5, 15).
3 «Коріться один одному у Христовім острасі» (Еф. 5,21).
4 «Ви звете мене: Учитель, Господь, і правильно мовите, бо я є. Тож коли вмив вам ноги я - Господь і Учитель, - то ви повинні обмивати ноги один одному. Приклад дав я вам, щоб і ви так робили, як оце я вам учинив» (Ів. 13, 12 - 15).
5 «Слухайтесь ваших наставників і коріться, бо вони пильнують ваші душі, за які мають звіт дати» (Євр. 13, 17).
6 «Прохаємо вас брати: поважайте тих, які серед вас працюють і які над вами в Господі старшують та на розум вас наводять. Шануйте їх у надмірі любови за їхню працю» (1 Сол. 5, 12 - 13).
31. «З’єднай з його життям ангела світлого».1 Що означають ці слова молитви під час Хрещення?
Під час Хрещення священик молиться, щоб Господь Бог з’єднав із життям хрещеника ангела світлого, тобто просить Бога, щоб дарував йому ангела - хоронителя.
Передання Церкви навчає 2 про те, що кожна людина від моменту зачаття 3 аж до хвилини її смерті, 4 поки остаточно не вирішиться її доля у вічності,5 (Лк. 16, 22) перебуває під охороною 6 і заступництвом 7 ангела - хоронителя.
«Св. Письмо перечислює різні прислуги, що ангели
хоронителі роблять людям.
Ангел - хоронитель захищає наше тілесне життя від небезпек (Бт. 48. 1), помагає в земних справах, коли вони корисні для спасіння душі (Тов. 12, 3), відганяє дияволів (Тов. 8, 3), дає розумні поради (Тов. 6, 10), поручає наші молитви і добрі діла Богові, і так вони стають вартнішими в Божих очах (Тов. 7,12), карає, щоб поправити людину й навести її на добру дорогу
___________________________________________________________________
1 Малий Требник, Чин оглашення перед Хрещенням, Молитва над оглашеним. - С. 12.
2 Пор.: Катехизм УГКЦ «Христос наша Пасха». - С. 51 і Катехизм Католицької Церкви. - С. 90.
3 Пор. Мт. 18,10.
4 Пор. Лк. 16, 22.
5 Пс. 34, 8; 90, 10 - 13.
6 Лк. 16, 22
7 Порів. Іов 33, 23 - 24; Зах. 1, 12; Тов. 12,12.
(2 Сам. 24, 16), і помагає людині щасливо померти й відійти з цього світу в стані Божої ласки, яка є запорукою вічного спасіння (Лк. 16, 32)».1
«Великою є Божа любов до нас і невимірна його турботливість. Він послав ангелів опікуватися нами і зробив це для возвеличення тої любови, яку має до нас (св. Августин). «Така велика є гідність людської душі, що з хвилини народження кожен має ангела, призначеного до його охорони» (св. Єронім). «Немов твій комірник, ангел мешкає у твоїй душі» (св. Вернард).
«Святі ангели - хоронителі охороняють нас, як пастир
(св. Августин). «Така велика є гідність людської душі, що з хвилини народження кожен має ангела, призначеного до його охорони» (св. Єронім). «Немов твій комірник, ангел мешкає у твоїй душі» (св. Вернард). «Святі ангели - хоронителі охороняють нас, як пастир
своє стадо» (св. Василій Великий).2 «Ангели є близько святих, що зазнають спокус, щоб додавати їм відваги й так помагати їм відбивати наскоки злого духа, бо сама людина не могла би опертися подібним наскокам»
(св. Кирило Олександрійський).3 Та пам’ятаймо і те, що навіть, «коли людина не йде за голосом свого ангела - хоронителя, то той не припиняє його остерігати» (св. Августин). Тому ми повинні зважати на велику гідність свого ангела - хоронителя, на його любов до нас і «щиро, гаряче любити ангелів, як наших майбутніх співжителів на небесах, як наших оборонців,
_______________________________________________________________________
1 Добош Михайло Догматичне Богослов’я Католицької Церкви. - С. 197.
2 Луцик Ієронім Житія святих… - С. 634.
3 Катехизм Католицької Церкви. - С. 90.
призначених нам Отцем Небесним. Чого нам боятися, якщо маємо таких оборонців? Вони, що охороняють всі дороги наші, не можуть бути ошукані і введені в блуд, і самі також нікого в блуд не введуть, бо вони вірні второпні і могутні. Тож, коли бачиш, що на тебе нападає тяжка спокуса, що журба велика притискає твою душу, приклич свого оборонця, свого вчителя, свого помічника - ангела - хоронителя» (св. Августин). У кожну годину свого життя повторяймо такі слова: «я маю ангела Божого, хоронителя мого тіла, і той збереже мене неушкодженим» (св. Амвросій).1
Чи зможеш відповісти?
1. Про що молиться священик словами: «З’єднай з його життям ангела світлого?»
2. З якого по який час охрещена людина перебуває під охороною ангела - хоронителя?
3. Які послуги ангели - хоронителі роблять людям?
4. Що говорить св. Августин про випадок, коли людина не зважає на голос свого ангела - хоронителя, чи він тоді перестає її остерігати?
5. На думку св. Кирила Олександрійського, чи людина могла б самостійно опиратись спокусам злого духа?
32. Біла одіж - крижмо
В перші віки християнства та й пізніше люди, переважно хрестилися в дорослому віці. Перед Хрещенням вони відкладали свою стару одіж на знак того, що
____________________________________________________________________________
1 Луцик Ієронім Житія святих… - С. 634.
відрікаються колишнього життя - життя у грісі. Після Хрещення неофітів (так називали щойно охрещених) одягали в нову білу одежу або «ризу правди», на знак того, що тепер охрещений - це правдивий послідовник Христа, який житиме в чистоті і святості.
Тепер розглянемо, як відбувається зодягнення охрещеної дитини в білу одіж, що має назву крижмо.
Після того, як дитина була охрещена, хтось із хресних подає священику «крижмо».
Священик розкладає крижмо на своїх руках, бере дитину від хресного (хресної) і загортає її в крижмо. Відтак віддає загорнуту дитину в крижмо назад тому, хто її тримав. Роблячи це, священик одночасно виголошує: «Одягається раб Божий (раба Божа) (ім’я) в ризу правди: в ім’я Отця і Сина, і Святого Духа. Амінь.».
Крижмо - це звичайне полотно білого кольору. Воно має бути такого розміру, щоб дитину повністю в нього загорнути.
Не потрібно прикрашати крижмо різними стрічками рожевого чи голубого кольору.
Не можна класти гроші в крижмо, вважаючи, що через це дитина буде заможною, щасливою і т. д.
Часто запитують; «Що робити з крижмом після Хрещення»?
Давніше люди шили з крижми сорочечки, пеленки, наволочки тощо. Так можна робити і тепер або просто зберігати. «Звісно, його не можна комусь дарувати чи викидати.»1
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1 Журнал Дорогою молитви. - № 1 (53). - 2012. - С. 10.
33. Про користолюбне кумівство
Як вже було сказано вище, батьки, вибираючи хресних, повинні вибрати таких, які дійсно будуть турбуватися за релігійне виховання їх дитини та стануть для неї взірцем для наслідування.
Буває і так, що коли батьки просять бути когось хресним, то вони відмовляються через те, що не є належно матеріально забезпечені. Часто батькам відповідають: «Чим я можу прислужитися вашій дитині? Візьміть собі хресних, які є заможні, від них вам буде багато вигоди». Батьки на це повинні відповісти: «Ми хочемо, щоб хресні були багаті, але вірою; щедрі не на подарунки, а на молитву; щоб їх допомога була не стільки в матеріальній сфері, а головно в духовній і т. д.».
Інколи зустрічаються випадки, що батьки стараються вибрати хресних, які є заможні чи займають якісь посади, розраховуючи на щедрі подарунки, коли дитина малолітня, а в майбутньому, що стануть у пригоді їм та дитині (Н.: викладачі у ВУЗі - посприяють, щоб дитина навчалася в цьому навчальному закладі; власники фірми - що потім легко влаштують туди похресника працювати і т. д.). Ті батьки, які шукають вигідних хресних для себе і дитини, повинні знати, що
їх ,дитина - це не товар, який має принести зиск; не річ, яка принесе додаткову вигоду. Такий підхід до святої
Тайни Хрещення є віддзеркаленням внутрішньої духовної порожнечі, маловір’ям і недовір’ям до Бога, служінням не Богу, а мамоні. А це вже є гріхом.
Отже, батькам не можна вибирати хресних з прихованим бажанням, щоб вони були для дитини корисні з огляду на матеріальне і проминаюче, але вибирати таких, які допоможуть дитині і словом, і ділом свято жити.
Чи зможеш відповісти?
1. Який головний критерій вибору хресних батьків?
2. Чи потрібно відмовлятися від обов’язків хресного чи хресної через їх бідність?
3. Чи правильним є обирати хресних батьків для себе і дитини?
34. Про забобони
Батьки мають остерігатися всіляких забобонів щодо Хрещення. Батьки хай пам’ятають, що забобони - це тяжкий гріх проти першої заповіді Божої, яка каже: «Я є Господь Бог твій. Нехай не буде в тебе інших богів, крім Мене».
Не можна обв’язувати руку дитини червоною чи будь - якого іншого кольору ниткою чи стрічкою. Хибно думати, що це є захист для дитини.
Особливо важким гріхом проти першої заповіді є так зване «зливання вроків».
Коли дитина поводить себе неспокійно, сильно плаче, то кажуть, що вона має «вроки». І, щоб зняти ці «вроки», беруть освячену під час водосвяття воду, промовляють над нею якісь слова, зміст яких часто й самі не розуміють, кидають сірники і потім обмивають або дають пити цю воду дитині. Часто дитина після цього заспокоюється. Тоді вважають, що зняли «вроки». Хто так вірить - той тяжко грішить.
Подумайте, що допомагає дитині: сірники, беззмістовні слова, які говорять під час зливання «вроків», чи освячена вода.
Отож, що слід робити у тому випадку, коли дитина є неспокійною?
1. Окропити дитину свяченою водою і дати їй небагато випити цієї води.
2. Перехрестити дитину своєю рукою, склавши три пальці разом, а два, притиснувши до долоні, і одночасно промовити: «В ім’я Отця і Сина, і Святого Духа, і нині, і повсякчас, і на віки вічні. Амінь.».
3. Господь каже нам: «Просіть і дасться вам». Тож і ви моліться, і переконаєтесь, яку велику силу має молитва.
4. Взяти молитовник і молитись над дитиною молебень до Божої Матері або хоч би її прикінцеву молитву: «Царице моя Преблага…».
Хто б вам не радив - найближчі родичі чи будь - хто інший зливати вроки, ви ж твердо і непохитно вірте в поміч Божу і на цю гріховну пораду не приставайте.
Чи зможеш відповісти?
1. Чи потрібно зливати «вроки»?
2. Гріхом проти якої заповіді Божої є зливання «вроків»?
3. Що потрібно робити, коли дитина поводиться неспокійно?