Anatolius писав: о.Олег писав:Anatolius писав:Мені здається, що це справді "важкий" розділ, оскільки розвиток богослов"я в УГКЦ на сьогодні майже стоїть на місці. Нажаль. А те про що здебільшого сперечаються я б скоріше назвав "історією богословської думки".
наврят чи від цього розділу Форуму очікувалось щось іншого, як і не думаю, що можливими (чи навіть - корисними для наших душ) є богословські роздуми на Форумі, якщо вони не будуть воцерковленими (перевіреними Церквою)
Отче, наскільки пам"ятаю з богословських студій, поки якийсь теологумен не претендує посісти місце офіційної доктрини він відразу (якщо він власне є згубним для людських душ) не є апріорі нецерковним чи єретичним. Навколо нього можна дискутувати.
цілком з Вами згідний, але не про це вів мову. Говорю про те, що у існуючому форматі цей розділ не може обговорювати щось, що вже не є перевіреним Церквою.
Чому?
Наведу приклад теми "Віра в Отця і Сина і Святого Духа" (не певен, але, здається саме так називається, висить у цьому розділі), яка недавно велася на Форумі.
З одного боку - добре (навіть попри чинне непорозуміння з п.Богданом), що розмова велася. Але зі всіх сторін у цій гілочці лунав заклик припинити (від прохання до імперативу). Чому? Бо говоримо про Таїнство Тройці. І це зрозуміло: надто багато проблем у роздумах мого опонента, тому складалося враження, що "топчемося" по Святому і це треба припинити. Але продовжував, бо я грішний ніколи не знаю хто захований під ніком, яка його підготовка у темі (відповідно для запізнання потребуємо часу) і, навіть, якщо виявляється, що це самостійний філософ, який не начитався єретиків а шукає Істину і... Хоча потверджує заперечене Церквою (єресі) - Істина не змінюється, але, зрозумійте правильно, з мого боку відразу міняється акцент нашої розмови: відпускаємо Богословіє в користь якомога коректнішої пасторальної проповіді, адже саме прийшовши до Церкви в реальності (а не в інтернетному світі) та людина зможе діткнутись до Таїнств і почати їх вірно мислити... адже попри те, що в даному питанні Церква непомильно висловилася, з`являється у розмові наголос на потребу воцерковити цю людину, а не писати вимолені Церквою богословські визначення. Не кажу, що вести такі розмови не потрібно чи не цікаво для Форуму, але такі розмови - саме те, про що говорю я грішний, а до того, про що надієтеся Ви нмд не досягає. І нмд не досягне, якщо не випрацюємо відповідних до такого (нагадаю - доступного для всіх) розділу правил модерації і дописування...
Anatolius писав: Звичайно,що цей форум не є тим місцем де це має творитись, але в нас так мало таких місць де ми можемо комунікувати між собою. Зазвичай це відбувається в друкованих спеціалізованих виданнях. В часописі "Патріархат" (хоч він до цього не покликаний і не спеціалізований для цього) було кілька спроб, але вони наткнулись на проблему того, що ніхто не хоче реагувати, писати у відповідь, а спроможні тільки по закутках критикувати того чи іншого автора і редакцію.
З цим стикаюся постійно, але мене (модератор) більше турбує (навіть суто теоритично) можливість присутніми греко-католиками (зі мною грішним включно) відчути себе (хоч і інтернетною, але виразною) частиною Церкви Христової (це, мабуть, насамперед) і вже тоді вміти відповідально розрізнити у розмовах доктринальні положення - теологумен - єресь. Не знаю, чи це можливо... Це вимагає певного рівня підготовки дискутантів для таких бесід на Форумі...
Anatolius писав: А коли професор Андрій Сороковський з Гарварду і о. Олег Гірник закликали помислити богословську спільноту УГКЦ над богословськими чи назвемо їх "Теодіцейними" аспектами Голодомору, то глухо. Мені не хочеться вірити, що нема кому. Зрештою я знаю багатьох осіб, які мають хороші думки, які шукають виходу з проблемних місць богословської думки. І це є церковні люди і їх досвід має молитовний грунт. Перший в нас звичайно наш Блаженіший. Але мені було прикро чути одного разу від одного поважного отця, не буду називати його, таке скептичне зауваження що глава УГКЦ сам не знає, що говорить. Ок. Якщо бачиш помилку, відповідай, обгрунтовано і так далі, а той отєц має за плечима масу студій і докторатів, якими так модно в нас хвалитись і виставляти на показ. Але ж ні, він буде критикувати Блаженішого перед своїми парафіянами, чи пак перед своїми вихованцями - майбутніми священиками, але не спроможний витримати відкриту дискусію.
є проблема. Може ініціюємо такі роздуми тут? Лише, може варта принаймі в приваті познайомитись без ніків/псевдо?
Anatolius писав: І тому кілька місяців тому коли мене попросили написати щось про 20-ти літній шлях УГКЦ я мусів констатувати наступне:
Однак минулого року мій знайомий із Свято-Філаретовського Інституту з Москви (РПЦ) звернувся з проханням порадити йому кілька богословських праць виданих останніми роками в УГКЦ. Я не зразу зміг відповісти, а потім довго міркував, чому при такій великій кількості захищених докторатів студентами греко-католиками в найкращих католицьких освітніх закладах Західної Європи, в нас немає що «почитати»? Попри велику кількість богословів, в нас досі немає власного богослов’я. У книжковому магазині, де продається релігійна література, українські прізвища можна порахувати на пальцях. А це те, що визначатиме наше майбутнє. http://www.zaxid.net/article/49512/Я вислухав за це масу "прокльонів" і критики, але ніхто не спромігся мені обгрунтовно заперечити. А я в свою чергу не претендую на непомильність чи щось таке.
З повагою
о.Олег Жаровський